Inlägg från: rasajj |Visa alla inlägg
  • rasajj

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

ummAmira skrev 2009-04-23 15:06:54 följande:
    Hs egen skrev 2009-04-23 15:03:24 följande: Men läs då min länk så kanske du ser hur jag resonerar..många i Bibeln har blivit kallde Guds son och att Gud har fött dom,varför inte prisa dessa personer lika högt då?
    Skillnaden mellan att vara "guds son" och "Guds ENfodde Son", ar att jesus inte har nagon jordisk fader. Daremot sa ar bibeln klar med att vi ALLA ar Guds barn. Andebarn. Han (Gud) ar var himelske Fader.
    The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not.
  • rasajj
    ummAmira skrev 2009-04-23 15:21:30 följande:
    Dessa två texter är tagna från Bibeln om den kommande Profeten..Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för er, att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.« (Joh. 16:7)Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder, vad som komma skall.« (Joh. 16:13)Den Paraklet (grekiskans Paráklêtos, troligen en variant av Períklytos, ”den högt prisade”), eller Hjälparen/sanningens Ande i den svenska översättningen, som Jesus talar om i Johannesevangeliet benämndes ursprungligen med arameiskans Mawhamana, vilket är liktydigt med profeten Mohammeds två namn, Mohammed och Ahmed, (”den prisade”, ”den högt prisade”). Dessa båda stammar från verbet hamida (”att prisa”) och ham (”lov” eller ”pris”).Med detta menas att en svensk översättning är hjälparen eller sanningens ande..vilket på arrameiska är mawhamana,vilket likanr mohammed namn och Agmed betyder den prisade mawHAMIDA är ett verb som betyder att prisa.Men det jag mer menar i det inlägget du syftar på är Profetens likhetet inte utalande av namn..dett var med i artikeln jag klistrade in.Men jag pratar fortfarande i min Ts om likheter..
    men.. det var ju just det som Zophia forsokte forklara for dig. Att den sida du just nu har kopierat fran inte forstatt att orden de jamfor inte ar samma ord alls. De gor en tankevurpa utan dess like som du koper ratt av, utan att ens fundera over. Det visar ju bara att du inte ar intresserad av nagot svar, utan bara vill papeka att du anser dig redan ha svaret..
    The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not.
  • rasajj
    ummAmira skrev 2009-04-24 00:50:15 följande:
    Jag kan ändå inte tro att Gud avlat en son..Gud behöver inte göra så.Gud behöver inte en till beskyddare utöver honom själv.
    Vad tror du att vi manniskor har fr mening i Guds plan? Eller har Gud ens en plan? varfor skapade Gud oss? Behovde Han skapa oss? Behover Han att vi tillber Honom? Flera ganger om dagen? Pa arabiska...?
  • rasajj
    ummAmira skrev 2009-04-24 00:58:57 följande:
    Såklart att Gud testar oss..hela detta liv är ett test för hur mkt vi lyder Gud. Varför ska man inte be 5ggr/dag till Gud?Är du bara troende i nöd kanske??Nej jag tackar Gud barje dag för allt gott jag får,och tackar för den här dagen. Varför ska jag bara be till Gud när jag behöver ngt?Nej jag är troende faktiskt.
    Varfor har Gud ett behov av att "testa" oss? Av vilken anledning behover vi testas?

Vilket syfte har bonen fem ganger om dagen _for Gud_? Inte for den som ber alltsa, utan for Gud. Eftersom du anser att Han har behov av det..

Jag vill inte veta vad bonen har for syfte for dig, utan varfor Gud kraver det, och da har behov av att hora den fran alla manniskor..
  • rasajj
    ummAmira skrev 2009-04-24 10:17:45 följande:
    men Gud lägger inte någon större vikt på oss än vad vi orkar bära..så får vi motgångar i livet vet Gud att den personen är stark och kommer klara av det..mha Hans lagar.Bönen kan man man säga såhär om..Gud vet redan vad vi önskar och behöver,men han vill se om vi gör oss besväret att be om det..om vi tror på att Gud lyssnar på oss och ber om det istället för att ta för givet att Gud kommer hjälpa mig för han ser att jag har det svårt. Men min fråga nu..Varför ber inte du til Gud om tackar varje dag?Ber du bara i nöd?
    ummAmira skrev 2009-04-24 10:14:27 följande:
    För att avgöra vart vi hör hemma efter vår död..tror du att det räcker för dig att gå till jobbet varje dag och säga tack om någon är snäll mot dig?Nej Guds lagar går före detta samhälle,så för att se vem som tar Gud före sina egna behov blir vi ständigt testade. Om du får en hemsk upplevelse eller drabbas av en näraståendes bortgång kommer det bli jobbigt för dig..men G
    Du har fortfarande inte besvarat min fraga. varfor skapade Gud oss? For att ha nagot att gora? dvs testa oss? Ar Gud sa uttrakad att han inte kan hitta pa nagot att gora utan att satta upp sma lekar for manniskor? Vad har det for syfte for GUD att vi finns? Pa vilket satt fanns det ett behov for Gud att skapa oss?  Vad har Han for plan med manskligheten?

Sedan igen, jag vill inte veta vad bonen kan ha for syfte for dig, det ar inte intressant i diskussionen.

Och jag ar lite undrande over dina antaganden om att jag ber/inte ber och hur ofta du anser dig veta nar jag ber/inte ber..
  • rasajj
    ummAmira skrev 2009-04-24 15:06:45 följande:
    Nu hinner jag med att svara dig innan jag åker så nu går det fort..sorry om jag felstavar då oc då..Gud skapade oss inte för dessa ynka år vi får på den här jorden..Nej Gud skapade oss inte för att dö,utan för att få evigt liv..och detta kan vi få genom våra goda handlingar som bedöms på domedagen. Människan är Guds främsta och viktigaste skapelse.Den mest lyckade och intelligenta så livet vi lever nu på jorden är endast ett test för oss för att kunna få tillgång till evigt liv då Gud är den gode och vill ge oss lycka och härlighet,därför skapades vi.Nej jag har inte skrivit vad bönen har för syfte för mig,utan för vad den har för syfte för Gud..genom att se om vi gör våra böner kan Han se om vi är tillräckligt troende för att avgöra vart vi ska få komma efter döden..bönen är den viktigaste handlingen enligt Gud,så för Gud har bönen stor roll.Du frågade mig varför jag ber 5ggr/dagen,jag tycker det var en konstig fråga då bön är viktigt inom kristendomen också..därför frågar jag om du ens ber..annars fattar du väl varför man ber.
    Igen da.. Vad ar syftet for Gud att skapa oss? Jag ar med pa att VARAT syfte inte ar dessa korta ar pa jorden, men vad har GUD for SYFTE med var existens?

Du haller med om att Gud skapade oss? Att vi kan ga vidare till evigt liv? Och att vi da lever med Gud?

Men VARFOR skapades vi, for att leva evigt liv med Gud? Vad ar syftet for Gud? Med andra ord, vad far Han ut av att Han skapade oss?

Ar vi bara nan slags underhallning for Honom? Eller? For att se hur manga av oss som lyckas snubbla runt i jordelivet och bli "goda nog"? Som forst lyckas hora talas om Islam i "tid" sedan tar till oss laran och sedan faktiskt lever ett 'gott" liv.. Det verkar valdigt flummigt, men.. Det ar ju jag det..

Vad hander med alla manniskor som lever liv utan att ens hora om Islam? De som valjer ett mindre gott liv? Och enligt vilken mattstock mats det "goda"?
    Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?