Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

UmmAmina

(Ok hoppar på här från annan tråd, tar det från början och betar sen av inläggen ett och ett om jag hittar nåt som jag bara 'måste' kommentera

Börjar med din TS.

''Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?''

Att det inte är Jesus (fvmh) som avses är jag beredd att hålla med om, eftersom det lär stå i Bibelns förklaring till den är versen att det ska vara en av Moses (fvmh) bröder som det handlar om. Bröderna till Israeliterna är Ismaeliterna. Jesus (fvmh) var Israelit, medan Muhammad (fvmh) var Ismaelit. Sen kan man diskutera den frågan i oändlighet, men den är något som för mig så långt, tills jag blir överbevisad om annat håller mig till. Det är likheten som efterslyses i GT.
    Sen var ju Moses (fvmh) och Jesus (fvmh) väldigt olika. Medan Moses (fvmh) och Muhammad (fvmh) var mer lika. Födda på normalt sätt, dog på normalt sätt, hade budskap innehållande lagar att förmedla osv.

Finns även en hänvisning till den olärde profeten i GT, minns inte var det nu står på rak arm så klart.

Sen håller jag inte med, för Jesus (fvmh) lär som vi alla andra kunna hitta tillbaka till vår förfader Abraham (fvmh) och därmed våra 'rötter'. Jesus (fvmh) då via Abrahams (fvmh) son Isak (fvmh).

• oOHalalOo

Zophia

''En profet lik Moses ska komma? Vad var det Moses gjorde? Han räddade människor undan fångenskap. Vad var det Jesus gjorde? Räddade mänskligheten på ett mycket större sätt. ''

Var står det att det är just den likheten som gäller? Hur har du uttrydigt det från Bibeln? Liknelse kan vara utifrån olika aspekter, beror ju på hur man ser det eller tolkar det annars.

• oOHalalOo
    February skrev 2009-04-21 16:18:59 följande:
    Tror man på treenigheten så kan man inte få ihop det helt lätt nej. :) Bra iaktagit.Det finns dock de religioner som inte följer treenighetsläran och är lika kristna för det. (kanske mer)
    Det här tycker jag är intressant. För det är ju en enorm skillnad på att tro på en treenig Gud och en som inte är det? Hur går det ihop teologiskt, jag menar kan spännvidden vara så otroligt stor inom kristen teologi?
  • oOHalalOo

Zophia

''Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för er, att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.« (Joh. 16:7)Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder, vad som komma skall.« (Joh. 16:13)''

Det kan fungera om det är en Enhetsgud som sedan blir en Treenig Gud. Men annars är det svårt att logiskt få ihop att en person (DHA) av Gud inte var närvarande från början utan helt plötsligt poppade upp så att säga. Dvs Gud ändrar här (vid ankomsten av DHA) skepnad.

• oOHalalOo
    Zophia skrev 2009-04-22 13:23:07 följande:
    Det är lite synd att man ibland måste bli övertydlig för att vuxna ska förstå en andemening. Menar du att ummAmina att du inte skönjer undertonen av vad Kristus egentligen säger här?Kristus visade en övermänsklig kärlek till människor. Därför tog människor tag i honom och sa, du god? Då svarar han, ingen är god, utom Gud. Men andra ord, jag ÄR Gud.Liknande uttalande gjorde han på andra ställen, därför ville judarna stena honom, för att han gjorde sig till Gud.
    Vilket kanske kan vara förståeligt, eftersom ingen människa kan vara Gud enligt GT. Det är ju endast enligt NT som det går. Klart det uppstår viss skepsis när man förvränger GT så, sett ur ett judiskt perspektiv.
  • oOHalalOo
    Zophia skrev 2009-04-22 14:45:40 följande:
    Kristus har aldrig sagt: ?Gud min Gud vad har jag gjort för att förtjäna detta?. Utan han sa, Fader varför har du lämnat mig. Fadern i den stunden lämnade Sonen helt för sig själv för att Sonen ensam kunde slutföra försoningsoffret och få den eviga äran av att ha besegrat synden och dödens makt. Allt för många människor är stendöva vad gäller Kristus andliga liv. T.ex. varför han behövde komma till jorden och lida för människor. Därför är det ingen ide att vidare diskutera sådana ämne.Däremot kan jag svara på din fråga när du säger:?Men min fråga är fortfarande inte besvarad..vad är skillnaden mellan Profeten Muhammed och Profeten Jesus??Skillnaden mellan Kristus och Muhammad är att när Muhammad såg att hans folk var hungriga, rånade karavaner och gav sitt folk mat. Kristus däremot när han såg att människor var hungriga, vände sig till Fadern, välsignade sju bröd och några småfiskar och mättade över fyra tusen människor. Detta är den stora skillnaden mellan Kristus och Muhammad.
    Intressanta påstående Zophia. Var har du läst det någonstans, dvs vilken är källan till påståenden om profeten Muhammad (fvmh)?

Det finns inte stora skillnader dem emellan, förutom att Jesus (fvm) sändes till Israels barn, medan Muhammad (fvmh) sändes till hela mänskligheten. De anses som bröder i tron, de var båda utsända av Allah (swt) för att förmedla Hans budskap, och de gjorde det på det sätt som de fick tillåtelse att göra det. Även Jesus (fvmh) lär ha sagt, 'av mig själv kan jag intet göra'. Nej exakt, profeter och budbärarna har agerat utifrån den möjlighet och utifrån de påbud de har fått av Allah (swt). De har varit lika underkastade Hans vilja som alla vi ändra varit och är.
  • oOHalalOo

February

''ummAmira - snälla skäm inte ut dig själv.Alla som säger att bibeln motsäger sig själv bevisar hur lite de kan om den och bara plockar ut pick och pack och nöjer sig med det och gör sitt bästa för att det ska dansas efter sin egen pipa.''

Fast det finns ju även bibliskt lärda som tillstår att det finns oegentligheter i Bibeln, så det är nog en källa som många får sina tankar ifrån. De borde ha en god insikt i sin egen text och förstå den.

• oOHalalOo

February

''ummAmira. Jesus upphävde inte de gamla lagarna??Nu skämde du ut dig igen.''

Var upphävde han dem? Och vilka av dem? Kan du förklara dem för mig för jag vill gärna veta vilka det var som han upphävde.

Vad betyder det som står i Matteus 5:17 när Jesus (fvmh) säga ha sagt att han inte har kommit för att upphäva lagen? Om jag förstår dig rätt så menar du att gjorde det? Vem ska jag ta fasta på, Bibeln eller dig? Du får hjälpa mig här.

• oOHalalOo

mosterYster

''Jag vill be om din (och andra muslimers) respekt för mig (och andra kristna) och respektera min (vår) tro.''

Absolut en rimlig begäran. Vad innebär det i mer klartext? Att man inte får ifrågasätta de kristna doktrinerna eller innebär det att visa vanlig hyfs så att säga?

''Det jag har svårast att förstå med Islam, är att de troende ägnar så mycket dyrkan åt Muhammed.''

Jag skulle inte kalla det här som du har skrivit för att du inte är respektfull men däremot skulle jag säga att du är okunnig. Eftersom muslimer inte dyrkar Muhammad (fvmh). Den största synden i Islam är att dyrka någon eller något annat vid sidan om Allah (swt).

Så jag skulle vilja ställa ett motkrav - det vore ett bättre utgångsläge om kristna inte framställer ting som om de vore sanna när de är osanna. Då kommer vi att nå en bättre respektfull nivå i diskussionerna.

'' Ändå såg han till exempel till att alla muslimer skulle vända sig mot Mekka (den stad HAN erövrade efter STRID år 630 och gjorde till den islamska världens centrum) och be''

Vidare. Mer påståenden som inte är sanna... (varför börjar din ton att kännas icke respektfull... fundera lite över det) Alla Allahs (swt) profeter och budbärare, så även Jesus (fvmh) och Muhammad (fvmh) var utsända för att framföra HANS budskap och påbud och direktiv. Ändring av böneriktningen var redan given skulle ändras när den siste profeten kom. Så det var ett uppfyllande av något som redan var skrivet och beordrat.

Det stämmer däremot att Muhammad (fvmh) BESEGRADE Mecka, men inte en enda människa fick sätta livet till.

''I mitt tycke kretsar väldigt mycket inom islam kring Muhammed. Jag tror på en Gud och inte på mänsklig gudomlighet.''

Givetvis, precis som tidgiare profeter har präglat de folk de har sänts till.

Återingen ett påstående som inte håller sig till sanningen, Muhammad (fvmh) är inte en mänsklig gudomlighet.

Jag tycker det är trist att du efterlyser respekt men inte drar dig för att framlägga det ena efter det andra som är dina subjektiva uppfattningar och helt bortser från vad Islam lär. Kallar du det ett respektfullt givande från din sida?

• oOHalalOo

Hs egen skrev 2009-04-23 15:11:59 följande:

Svar på 50 #Ingen annan har dött och uppstått.Ingen annan har burit våra synder på sig och tagit vår skuld.Gud själv klev ner till jorden och gjorde sig till en människa med allt vad det innebär.Ingen annan kan göra det.
    Inte inom kristen teologi det stämmer, men det finns ju redan sådan företeelser tidigare bland hedniska trosuppfattningar. Folk som dött som försoning. Så kristen teologi kommer ju inte egentligen med något nytt. Men däremot så är det ju en total kontrast till vad Gud säger i GT, vilket kan vara ett mer intressant perspektiv att diskutera utifrån. Då det är samma bok och samma Gud så att säga.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?