Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
UmmAmina
(Ok hoppar på här från annan tråd, tar det från början och betar sen av inläggen ett och ett om jag hittar nåt som jag bara 'måste' kommentera
Börjar med din TS.
''Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?''
Att det inte är Jesus (fvmh) som avses är jag beredd att hålla med om, eftersom det lär stå i Bibelns förklaring till den är versen att det ska vara en av Moses (fvmh) bröder som det handlar om. Bröderna till Israeliterna är Ismaeliterna. Jesus (fvmh) var Israelit, medan Muhammad (fvmh) var Ismaelit. Sen kan man diskutera den frågan i oändlighet, men den är något som för mig så långt, tills jag blir överbevisad om annat håller mig till. Det är likheten som efterslyses i GT.
Sen var ju Moses (fvmh) och Jesus (fvmh) väldigt olika. Medan Moses (fvmh) och Muhammad (fvmh) var mer lika. Födda på normalt sätt, dog på normalt sätt, hade budskap innehållande lagar att förmedla osv.
Finns även en hänvisning till den olärde profeten i GT, minns inte var det nu står på rak arm så klart.
Sen håller jag inte med, för Jesus (fvmh) lär som vi alla andra kunna hitta tillbaka till vår förfader Abraham (fvmh) och därmed våra 'rötter'. Jesus (fvmh) då via Abrahams (fvmh) son Isak (fvmh).