Inlägg från: ummAmira |Visa alla inlägg
  • ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Hs egen skrev 2009-04-23 14:55:18 följande:

Mosteryster. Ja, jag håller med dig. Vi ska inte smutskasta om sånt vi inte har belägg för.Ser du frågetecknet? Jag visade min okunskap genom det , för egentligen är det med kvinnosynen inom islam sånt jag bara hört.
    Bra att du erkänner det..men döm inte en hel religion av sånt som sk muslimer gör:)
  • ummAmira

oj ska fixa länken så du kan gå in..

• ummAmira

islam-svarar.se/pages/content/view/330/86/

funkar det nu?Annars kan ni gå in på www.isla-svarar.se och söka till höger :Blev Jesus korsfäst och på sidan 2 finns en bra artikel om hur islam ser på saken. Vill bara ge min synvinkel på det hela för er som är intresserade.

Den sidans hadither hänvisar oftast till bukharis hadither och eftersom jag är shia följer jag inte alla dom,men i artikeln om Jesus som korsfäst är det Koranens stycken och Bibelns stycken som jämförs.

• ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-23 15:03:24 följande:

UmmAmira, jag har inte tittat i någon text.Men jag förstår ju att ni har förvrängt Bibeln. Ni tror ju inte att Jesus är Guds Son.Ni tror väl inte heller på uppståndelsen? Om man läser bibeln ser man att Jesus är Guds son och att han uppstod från det döda.Därför säger jag att islam, Muhammed och muslimer har förvrängt Bibeln.
    Men läs då min länk så kanske du ser hur jag resonerar..många i Bibeln har blivit kallde Guds son och att Gud har fött dom,varför inte prisa dessa personer lika högt då?
  • ummAmira
    Zophia skrev 2009-04-23 15:01:36 följande:
    När du ummAmina inleder med att säga:?För det första bygger inte sidan på ett enda ord utan man utgår från stycket i bibelnI femte moseboken kap. 18, angav Moses att Gud talade om för honom: ?Nog måste du uppdatera ditt minne umAminna där det också märks att du inte förstått vad saker och ting handlar om. Om du går tillbaka och läser igen så ser du att jag inte alls syftat på kapitel 18 i Mos. Utan jag hänsyftar på när hemsidan bygger upp scenario kring ordet ?Paráklêtos? som man antar att den ?troligen? är lik ett annat ord SOM INTE ENS FINNS i Bibeln.Sedan börjar kedjereaktionen där man lustig nog börjar bygga upp en egen variant av grekiskan, som sedan blir arameiska, för att vipps bli arabiska där den slutligen tar formen av ?Muhammad och Ahmed? Och med detta vill man övertyga läsaren att Muhammad är den Heliga Anden.Man idiotförklarar sin läsare helt enkelt. Gå och läs igen.
    Dessa två texter är tagna från Bibeln om den kommande Profeten..

Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för er, att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.« (Joh. 16:7)

Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder, vad som komma skall.« (Joh. 16:13)

Den Paraklet (grekiskans Paráklêtos, troligen en variant av Períklytos, ?den högt prisade?), eller Hjälparen/sanningens Ande i den svenska översättningen, som Jesus talar om i Johannesevangeliet benämndes ursprungligen med arameiskans Mawhamana, vilket är liktydigt med profeten Mohammeds två namn, Mohammed och Ahmed, (?den prisade?, ?den högt prisade?). Dessa båda stammar från verbet hamida (?att prisa?) och ham (?lov? eller ?pris?).

Med detta menas att en svensk översättning är hjälparen eller sanningens ande..vilket på arrameiska är mawhamana,vilket likanr mohammed namn och Agmed betyder den prisade mawHAMIDA är ett verb som betyder att prisa.

Men det jag mer menar i det inlägget du syftar på är Profetens likhetet inte utalande av namn..dett var med i artikeln jag klistrade in.Men jag pratar fortfarande i min Ts om likheter..
  • ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-23 15:15:25 följande:

När jag läser den länken blir jag bara mer övertygad om att ni har förvrängt bibeln. Allt som står där är ju sk "förklaringar" som tar bort udden på bibelns stora sanning!Men jag tror inte jag kan övertyga dig här på fl. Tyvärr.
    Nej varför ska du försöka övertyga mig?Jag försöker väl inte övertyga dig eller hur?Jag ger dig mitt synsätt och om du inte tror på det så gör väl inte det någonting..jag förklarade då vissa tror vi ber till Mohammed och andra tror att vi inte tror på bibeln alls..
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 15:16:56 följande:
    Vad är då dyrka och vad är att tillbe?Jag dyrkar Madonna. Det finns ett helt gäng som dyrkar Hammarby. Många småflickor dyrkar mamma, när de blir lite äldre övergår de till att dyrka pappa. Att dyrka är att beundra, älska och se upp till OERHÖRT mycket. Jag kan i och för sig säga att jag dyrkar Jesus, men jag ger honom mer än min dyrkan, jag ger honom min tillbedjanJag tillber min Skapare, den Gud jag tror skapat himmel och jord samt levt på jorden och dött för att övervinna döden så att alla människor får möjlighet till ett evigt liv med Honom. Ingen annan kan jag tillbe.
    Jaha men att dyrka någon och tillbe någon är i princip samma sak.Jag dyrkar inte Profeten Muhammed han är en förebild men Jesus och Moses är förebilder också.Men dyrka och tillbe ska endast man göra till Gud.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 15:23:49 följande:
    Jesus kom för att dö och återuppstå, kort sagt. Han hann dessutom göra några under och berätta några liknelser samt reta upp prästerskapet. Men den verkliga orsaken var ju för att vi människor skulle få det bevisat att vi har möjligheten att få evigt liv genom att låta Gud in i våra hjärtan och bekänna oss till honom. Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde son, på det att var och en som tror på honom inte skall förgås utan ha ett evigt liv.
    Men dessa evangelier säger i princip nästan samma sak,men Jesus säger mkt mot det dom säger också.Många Texter som anses vara fr Jesus motsäger det evangelierna säger.Tex då att han är Gud eller helig eller att han offrade sig frivilligt.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 15:23:49 följande:
    Jesus kom för att dö och återuppstå, kort sagt. Han hann dessutom göra några under och berätta några liknelser samt reta upp prästerskapet. Men den verkliga orsaken var ju för att vi människor skulle få det bevisat att vi har möjligheten att få evigt liv genom att låta Gud in i våra hjärtan och bekänna oss till honom. Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde son, på det att var och en som tror på honom inte skall förgås utan ha ett evigt liv.
    Men dessa evangelier säger i princip nästan samma sak,men Jesus säger mkt mot det dom säger också.Många Texter som anses vara fr Jesus motsäger det evangelierna säger.Tex då att han är Gud eller helig eller att han offrade sig frivilligt.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 15:29:06 följande:
    Det är ju det här jag menar. Judendomen handlar inte om Moses. Den handlar om GUD. Kristendomen handlar inte _bara_ om Jesus, men eftersom han är en central del av den och vi kristna betraktar honom som gudomlig, så måste NT givetvis vara centrerat kring honom. Men islam handlar till en mycket stor del om en icke gudomlig man och hans ord - som han givetvis hävdar kommer direkt från Gud. Märkligt bara att både GT och NT i mångt och mycket säger samma sak som koranen. Koranen kom ju "direkt från Gud" - hade Muhammed läst GT/NT när han fick sina gudomliga direktiv och skrev koranen? Det är inte ironi, bara en nyfiken fråga för jag vill uppriktigt veta.
    Om Profeten Mohammeds ord inte kom från Gud..varför offrade han sitt liv till att försöka övertyga dom statybedjande otrogna att be till endast en Gud. Nej Muhamme fick sina uppenbarelser genom ängeln Gabriel som hade direkt kontakt med Gud.Den Guden som Moses,och Jesus predikade om. Den Guden är samma Gud som använt olika Profeter genom tiderna.Judendomens regler höll inte så Gud utsände Jesus som aldrig hann få fram alla sina regler innan han dog,så Islam kom och sammanfattade båda religionerna till den tredje,därför är mkt i Bibelns gamla testament lik Kornanens,speciellt reglerna Moses klargjorde inför sin död.Men dessa upphävde aldrig Jesus och dessa regler tog även med i Koranen plus mkt som förklaras ytterligare så inga missbruk/missförstån skulle uppstå.

Jag vill bara klargöra nu för alla jag har diskuterat med att min ton kanske låter anorlunda än den jag menar eftersom många påpekat att jag låter eggresiv.Detta är inte min mening men jag kanske skriver på ett sånt sätt att man läser det aggresivt;) Jag tycker man får tro som man vill,men jag ville bara ha andras synvinklar då jag inte fick någon bra av min präst.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?