Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

oOHalalOo skrev 2009-06-04 23:22:38 följande:
    Jag anser att långt efter är allt som inte är nedtecknat direkt. Det var så jag menade. Jag har ett hum om när NT är skrivet. Men poängen var alltså att Injeel som det talas om i Koranen inte har något med de fyra evangelierna eller NT att göra. Skulle de vara nedtecknade av Jesus (fvmh) då vore det en annan sak, då skulle vi kunna fundera vidare. Men det finns inget att fundera över gällande det.
    Det är ett problem för mig när du använder arabiska ord och uttryck jag inte förstår och därför inte kan besvara. Jag försöker att vara så tydlig jag kan i mina inlägg och uppskattar om du också är det.

Jag kan inte arabiska och är inte inläst på koranen. Jag har en koran men köpte den nyligen och har inte hunnit förkovra mig.
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-06-04 23:49:40 följande:
    Sorry,men jag msåte bara tillägga att ditt inlägg inte besvarade en enda av halals förklaringar i hennes inlägg så varför en citera det?
    Läste du ens mitt inlägg? Jag förklarade att jag inte förstod vad hon skrev, då jag inte kan arabiska och inte är tvärsäker på koranen heller. I hennes inlägg fanns ingenting jag kunde besvara utan att kunna ovanstående.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-04 20:03:50 följande:
    Varsågod. Alhamdulillah (jag tackar Allah). Men min kunskap är ringa och känns som ett par droppar i havet. Jag hoppas Allah (swt) vägleder oss alla så vi får ta till oss mer av allt det som finns att lära och upptäcka under de steg som vi härifrån tar och in i framtiden insha'Allah (om Allah så vill). Låter som ni hade det bra då - som det ska vara.
    Här fanns översättningar (utom swt) vilket jag uppskattar.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 11:08:24 följande:
    Vad är det som du inte förstår i det jag har skrivit? Repeterar inlägg 132 i mer klarspråk: ''Jag anser att långt efter är allt som inte är nedtecknat direkt. Det var så jag menade. Jag har ett hum om när NT är skrivet. Men poängen var alltså att Injeel (den uppenbarelse som gavs till Jesus frid vare med honom av Allah den ärade och upphöjde) som det talas om i Koranen inte har något med de fyra evangelierna eller NT att göra. Skulle de vara nedtecknade av Jesus (frid vare med honom) då vore det en annan sak, då skulle vi kunna fundera vidare. Men det finns inget att fundera över gällande det.''
    Tack, det underlättade!

Då får jag väl säga att jag inte riktigt vet hur jag som kristen ska förhålla mig till det här Injeel. Eftersom Jesus är Guds son så har han inte direkt fått någon uppenbarelse av profetiskt slag, tänker jag. Och det känns ju lite som om vi inte kommer längre där, du hänvisar till en skrift jag inte tror på som argument och då är det ju stopp.

Eller har jag misstolkat Injeel?
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 11:21:41 följande:
    Jag förstår hur du som kristen resonerar. Men om du tänker på de inslag i NT där det står om Jesus (fred vare med honom) som en profet och människoson, som då utifrån min synvinkel ger en direkt koppling till att 'ta emot ett budskap från Allah (swt den ärade och upphöjde)' genast jämnar vägen för. Dvs han måste ju ha haft NÅT att säga, att framföra? Haft några goda råd att ge till sin nation om inte annat? 'Gör inte så utan går så här istället'? Eftersom han var jude och så att säga inte lär ha levt som han lärt (utifrån en kristen synvinkel märk väl! inte annat) då han gick i synagogan säkerligen, han åt inte griskött, var för omskärelse, han bad, han fastade osv. Så att han då inte skulle ha haft något budskap att framföra, låter ju rent av lite konstigt. Det skulle ju innebära att folk skulle ha gjort som han gjorde helt enkelt. Men inte gör kristna så som han gjorde, levde som han gjorde? Så att det har funnit ett budskap, en uppenbarelse som han har förmedlat lutar det starkt emot.
    Ja men han hade ju jättemycket att säga! Om jag som är kristen ser på det så kom han ju till människorna för att lagen skulle uppfyllas, så att säga, så att människorna skulle få mer insikt och leva efter kärleksbudet. Detta beskrivs i evangelierna; Jesu predikningar och hans budskap går att läsa om, dokumenterat av några av hans närmaste. Att du som muslim förkastar tanken på en treenig Gud är en sak, men jag gör det inte. Så jag tror som sagt inte att vi kommer någon vart mer än till insikten om att i detta läge handlar det om att vi har olika tro. Jag kan inte "bevisa" för dig att Jesus är Guds son, du kan inte bevisa för mig att han inte är det.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 11:50:37 följande:
    Det var ju egentligen då bara ett budskap för just de som råkade finnas i hans närhet under de 3 år han missionerade. Det är ofrånkomligt att jag gör en jämförelse med Koranen, som är detsamma, hur man ska leva för att göra det i enlighet med Hans vilja, och den skrevs ner och reciterades/memoriserades direkt på plats, och det är detsamma som vi reciterar/memoriserar idag. Det är väl lite det som jag eftersöker men det finns inte att få. Det ger ju möjlighet till en djup insikt i vår Skaparens bestående vilja, annars blir det lätt att det flyter ut och människor börjar tolka lite hur som helst om det inte finns fasta angivna nedteckningar som gjort direkt på plats. Helt rätt, men det är inte bara jag som muslim som inte tror på treenigheten, det är ju en doktrin som har blivit en del av kristen teologi, så det är nog ingen annan heller som tror på det. Det går inte att tro på något som går emot ens egen tro då det blir en motsättning till den.
    Vad menar du med att ingen "annan" tror på treenigheten?

Jesus sände ut sina lärjungar för att sprida budskapet i världen. Det var alltså inte ett budskap endast för de folk som hörde honom.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 12:07:02 följande:
    Endast kristna, (med en del undantag för en del kristna grupperingar?) tror på en treenig Gud? Och den som inte är kristen tror inte på en treenig Gud, det är ju rätt givet. Det är en kristen doktrin, varför skulle andra tro på den?
    Jaha, du tänkte så. Ja, det är ju givet att jag som kristen tror så. Och att en hindu, muslim eller dyrkare av flodguden inte håller med.

Samma med Muhammed, muslimer är ensamma om att tro att han var en profet.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 12:08:29 följande:
    Tillägg: Du missar det jag är ute efter. DET som han predikade, var det inte ett budskap som han fått att framföra från Skaparen?
    Jo, men han hade det ju i sig när han föddes i och med att han är Guds son.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 12:15:40 följande:
    Finns alltså inget menar du? Var det inte viktigare än så att han i egen hög person skulle ha velat bevara det han kom med? Oavsett hur han ses på? Han var skrivkunnig vad jag förstår, därför förefaller det så underligt. Eller som sagt, skrev han nåt som har försvunnit av en eller annan anledning?
    Jesus bör ha varit skrivkunnig. Om han skrev något som försvunnit kan jag givetvis inte svara på! I så fall är det ju försvunnet!

Jesus verkade bland människorna, han var gudoomlig och hans genomslagskraft omedelbar och oerhörd. Han behövde inte skriva ner några förhållningsregler, han predikade kärleksbudskapet och du ser - än idag vet människor vem han är, trots att han inte gav ut en bok om sitt liv!
  • mosterYster

För övrigt måste jag säga att jag är imponerad över din uthållighet!

• mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 16:26:28 följande:
    Tack för goda ord, du är inte så pjåkig du heller.
    Moahaha

Måste fråga: är du konvertit? Frågan kan tyckas ovidkommande men det har en viss betydelse för hur jag ska se på dina tankar om bibeln och kristendomen.

Det övriga i ditt inlägg kan jag inte säga så mycket om, mer än att tja, du tror så , det gör inte jag. Vi verkar hålla med varann om mycket (i båda trådarna men vara oense om lika mycket (i båda trådarna). Det är bara att inse att vi tror olika.
  • mosterYster

V P E skrev 2009-06-05 16:41:16 följande:

En stor del av den kristna läran har jag inga förklaringar till, men jag tror ändå och det är just det som är det fina: att jag inte måste kunna förklara eller bevisa för någon annan. Dessutom har jag valet att själv tolka skrifterna. Jag vägrar till exempel rätta mig i det led som fördömer homosexuella. Gud hade säkert en bra tanke med att göra oss alla olika...
    Jag är med dig där.
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 16:46:23 följande:
    Ja det är jag, jag har valt Islam som min livsväg i vuxen ålder efter att under ett par års tid ha satt mig in i dess läror. Sen var jag redo och mogen för det. Så jag är uppvuxen som en typisk svensk, kultur 'kristen' mao. Vårt mål är nog ungefär detsamma men vi försöker ta oss dit på olika vägar.
    Det verkar så, ja.

Bor du i Stockholm kanske jag till och med känner dig (jag bodde där innan vi flyttade till Frankfurt)...
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 17:12:10 följande:
    Jag är 08 men har inte bott där på flera år däremot. Bor också utomlands men lite längre bort än du har flyttat. Gillar inte Euro som valuta.. hehe skojar bara. Förresten varför tror du att du känner mig?
    Om du har pluggat i Örebro så tror jag att det finns en god chans!
  • mosterYster
    oOHalalOo skrev 2009-06-05 17:23:32 följande:
    ¨ Nope, Örebro har jag bara susat igenom med bil. Så där rök den bekantskapen.
    Jahupp.

Ärligt talat så verkade du inte som den tjejen, hon var inte överdrivet diskussionslysten - det borde ju gett mig en hint... sen skulle du ju ha känt igen mig på min avatar om vi hade känt varann, hur korkad är jag *slår mig i huvudet*

Träffade du en muslim eller hur kom du in på det? *nyfiken*

Sen har jag faktiskt en annan fråga: man ser (i Stockholm särskilt) ofta tjejer med sjal (typisk muslimsk sjal) men sminkade ögon. Ännu mer märkligt är det när de har en sån sjal som inte täcker mun och näsa, samt smink och utmanande kläder. Hur går det ihop med att inte fresta männen?
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-06-06 00:51:48 följande:
    Måste bara svara dig fast jag vet att du ställde frågan till halal,men där ser nog jag och halal rätt lika i den frågan.. Smink ska inte bäras utomhus,vissa lärda tillåter kajal men bara en speciell från utlandet som man kan sova med,den ska tydligen vara bra för ögonen.Men det betyder ju inte attden inte förskönar ögonen för det gör den ju så nej man får inte ha smin utomhus. Sn vad jag har läst när det gäller burka så ska man täcka ansiktet om man har smink på sig ute,tex på väg till en fest eller bröllop.Men man får inte täcka sig så man blir kvävd eller inte klarar av att leva ett normalt liv,jag menar vilka kvinnor med burka kan sitta på ett cafe i solen och dricka kaffe och äta bulle?-ingen tror jag så det är ju ett litet bevis på att burka faktiskt kan förstöra för ens sociala liv.Sen skulle iaf jag ha jättesvårt att hålla reda på mitt barn och mina kommande ute i stan eller på bussen/tåget. Och utmanande kläder går ju knappast igop med att man ska slå sina kläder omkring sig och täcka sig så man blir tagen för en rättskaffens kvinna,så det är ju självklart fel det dom gör. Men dom tjejer som vill ha sjal självmant vil nog inte gå i utmanande kläder,så jag tror inte dom tjejerna egentligen vill ha sjal men kanske har det för deras kultur trycker på för hårt,mer än religonen som enligt mig inte ser sjalen som ett måste.
    Ok, tack för svaret. Jag tolkar det som att de som på något sätt är utmanande med flit gör fel enligt islam. Korrekt?

Men då kommer nästa fråga - och det här var inget jag tänkt ut, utan frågeställningen dök upp medan jag läste ditt svar: inom äktenskapet, får en hustru göra sitt bästa för att "behaga" sin man, om du förstår? Får hon klä sig i utmanande kläder, sminka sig och göra sig vacker samt "flirta" och bete sig inbjudande emot honom? Om hon noga ser till att ingen annan man ser henne i denna utstyrsel samt med detta beteende, tillåter islam då detta?

Jag började fundera på detta då jag tänkte på tex England under den viktorianska eran.
  • mosterYster

OK, jag förstår. Haram är synd, eller? Det här var verkligen något jag aldrig frågat en muslim! Men jag vill verkligen veta mer, jag tycker att det är viktigt för alla parter att man förstår varann och vet hur den andre känner inför olika saker. Det gäller allt från kost till samliv till barnuppfostran till böneliv och tankar om tron. Jag tackar både dig och Halal för att ni tagit er tid att svara mig!

• mosterYster
    ummAmira skrev 2009-06-06 01:34:24 följande:
    Ja,det glömde jag ge förklaring på,sorry,men alldeles riktigt haram är synd:) Jag tycker att om alla ställde sina frågor med den tonen du hade nu på ditt inlägg skulle det bli mkt trevligare att svara också,så frågar man med den respekten så är ingen fråga för dum anser jag:) Ingen fara vi lär ju av varandra genom att fråga det man undrar över precis som du svarar med det du kan när jag frågar något.Nu måste jag sussa klockan är 1.30 och min dotter vaknar vid 5 och ska ha flaska.Natti natt
    Håller med. Hoppas du fick någon sömn! Och du får gärna fråga mig om kristendomen ifall det är något du undrar. Jag vet att du är konvertit men du kanske inte var kristen utan mer "ateist som bor i ett avkristnat land" (om du nu bor i Sverige)?
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?