• mandelblomma

så ledsen, dotter o matte :(

on har verkligen jättevårt min dotter med matten..varje termin har hon varit snubblande nära ig men klarat sig på håret...nu går hon sista terminen i nian och hon har kommit in på den linje hon vill och hon har ok marginal med betygen...
    MEN hon måste såklart ha gokänt i alla kärnämnen och hon fixar nog inte matten börjar vi inse.
    Det totalt låser sig för henne och hon gör fel på så elimenära baskunskaper...hon pluggar med en kompis till mig nu som är lärare och hon upptäcker stora brister och varken hon eller jag förstår hur i hela världen hon har kunnat bli godkänt tidigare terminer...
    Nu är hon såklart jätteleden själv och det börjar sakta gå upp för henne att hon har stor risk att inte komma in på gymnasiet...
    Usch vad det här blev jobbigt....

• Svar på tråden så ledsen, dotter o matte :(
  • viseversa

Det finns något som är som dyselexi fast man har svårt för matte istället. Vet tyvärr inte vad det heter men det kanske är det hon har?

Om så är fallet så har hon rätt till specialhjälpmedel. Jag har själv lätt dyselexi oxh fick tex ha en dator till hjälp i skolan när vi skulle skriva och läsa.

• framsteg
    viseversa skrev 2009-04-20 08:20:36 följande:
    Det finns något som är som dyselexi fast man har svårt för matte istället. Vet tyvärr inte vad det heter men det kanske är det hon har?Om så är fallet så har hon rätt till specialhjälpmedel. Jag har själv lätt dyselexi oxh fick tex ha en dator till hjälp i skolan när vi skulle skriva och läsa.
    Tror det är dyskalkyli du pratar om.
  • viseversa
    framsteg skrev 2009-04-20 08:23:01 följande:
    Tror det är dyskalkyli du pratar om.
    Ja så heter det. Tack så mycket. Men sånt kan man ju utreda om det är det ts dotter lider av.
  • mandelblomma

nej hon har inte dyskalki.
    Hon har förvisso inte plätlätt för matte, men det kombinerat med att hon är lat och har för hög frånvaro i matten har bidraget till det här.
    Nu börjar hon inse att det är lite för sent och även om hon kunde sätta fart och säg räkna en timme per dag minst exra, så orkar hon inte...jag både tycker synd om henne och är arg.

• Fåret Shaun

mandelblomma kontakta lärare och fråga om hon kan tenta upp sitt betyg på något sätt.

Happ, vad ska man göra idag då?
  • mandelblomma

Fåret Shaun skrev 2009-04-20 08:31:07 följande:

mandelblomma kontakta lärare och fråga om hon kan tenta upp sitt betyg på något sätt.
    hon har fått uppgifter som hon måste göra, men det är för mycket och för svårt för henne...så här negativ låter jag såklart inte när jag pratar med henne, men jag tror hennes chanser är väldigt små att fixa det.
  • glad i livet

Tror du hon orkar lägga ned en massa tid på att hårdplugga matte? Med hjälp och intensivträning går det säkert att fixa detta! Med rätt pepp och mycket tragglande kanske det hinner lossna. När måste uppgifterna vara inne?,

• mandelblomma

bf april 28 skrev 2009-04-20 09:17:09 följande:

Tror du hon orkar lägga ned en massa tid på att hårdplugga matte? Med hjälp och intensivträning går det säkert att fixa detta! Med rätt pepp och mycket tragglande kanske det hinner lossna. När måste uppgifterna vara inne?,
    tyvärr tror jag inte hon kommer orka det...hon har inte orken och även om hon visst försöker, så räcker det inte...hon vill fortfarande ta den lätta vägen ur det här. Pratar om att söka på särskilda skäl osv.
  • SannaLinköping

men det verkar lite som om du bestämt dig för att det inte går. om hon fått uppgifter som hon måste hinna lösa så ska det väl inte vara helt omöjligt att klara det? de har väl inte gett henne något som är omöjligt. försök att vara mer positiv. det är viktigt att du tror på din dotter och ger henne allt stöd du kan. sen måste hon inse själv att det inte går att vara lat nu för då är det individuella programmet som gäller.

• mandelblomma
    SannaLinköping skrev 2009-04-20 09:30:56 följande:
    men det verkar lite som om du bestämt dig för att det inte går. om hon fått uppgifter som hon måste hinna lösa så ska det väl inte vara helt omöjligt att klara det? de har väl inte gett henne något som är omöjligt. försök att vara mer positiv. det är viktigt att du tror på din dotter och ger henne allt stöd du kan. sen måste hon inse själv att det inte går att vara lat nu för då är det individuella programmet som gäller.
    fast för tt få g måste hon göra och kunna 8 stycken häften på 6 veckor...det är rätt mycket matte när hon saknar baskunskaperna.
    Såklart är jag inte så här negativ mot henne, utan uppmuntrar och har sett till att hon får privat mattehjälp...men även denläraren är tveksam till om hon verkligen fixar att göra och lära sig allt det här på den korta tid vi har kvr.
Svar på tråden så ledsen, dotter o matte :(