Inlägg från: timberhochmandie |Visa alla inlägg
  • timberhochmandie

så ledsen, dotter o matte :(

Kan ni inte skaffa mattehjälp till henne? Visst kan man dra av det som hushållsnära tjänst..? Om hon inte klarar matten nu så klarar hon ju inte matten på gymnasiet heller, så det är ingen vits att hon försöker klara sig undan nu. Då skjuter hon bara problemen framför sig. Det måste hon ju inse; hon är tillräckligt gammal för att begripa...

Jag tycker nog att du ska vara lite tuff mot henne. (Alltså lite, inte golva henne. ) Säg att du vet att hon klarar att plugga - hon har ju ok betyg i övrigt. Det finns en enda grej som står emellan henne och den här gymnasieutbildningen och det är matten. Det är inget oöverstigligt hinder, men hon måste jobba lite. När hon väl har börjat gymnasiet så har hon tre års jobb till framför sig - det är inte dags att lägga av ännu. Hon har alla möjligheter att fixa detta om hon lägger manken till - du vet ju att hon kan - men det är upp till henne att visa lite engagemang nu. Det är hon som får sitta med matten över sommaren eller gå IV när kompisarna går på gymnasiet, ingen annan kan göra det åt henne. Förr eller senare måste hon fixa matten och det är lika bra att ta tjuren vid hornen.

• timberhochmandie
    mandelblomma skrev 2009-04-20 10:29:22 följande:
    NU börjar hon förvisso vakna till och känna kaffedoften, men jag är rädd at det dels är för sent, men även psykologiskt tungt då hon såklart ser sin egen del i det här.
    Jag tror att det är bra att hon inser sin egen del i det här. Jag tror att hon ska se den i vitögat, s.a.s.! För då är det också upp till HENNE att reda ut soppan. Skolan kan inte fixa det, du kan inte fixa det, inegn annan kan heller fixa det utan det är upp till HENNE. HON har slarvat så att hon har hamnat där hon är och HON är den som kan ställa det tillrätta. Du ska finnas där och stötta som en tok när hon inser detta. Hon är inte chanslös, hon är inte korkad, hon KAN. Det är "bara" att kavla upp ärmarna och sätta igång. Hon ska jäklar i min lilla låda in på den här utbildningen och tänk så bra ändå - det finns faktiskt INGET som hindrar henne! Det är bara att dundra på...
Svar på tråden så ledsen, dotter o matte :(