Inlägg från: abnocto |Visa alla inlägg
  • abnocto

så ledsen, dotter o matte :(

Försök att göra matten lite roligare och använd den ofta till vardags. Nu vet jag inte vad hon tycker är svårt men för att ta ett exempel, t.ex om ni bakar ihop, se till att hon räknar ut vad måtten skulle blivit om ni halverade alla ingredienser under tiden ni håller på. När ni är ute i affärer hitta på procenttal så hon får träna på det. Ha roligt med matte så blir det lättare, så ni inte bara pratar om när hon ska sitta ned och göra x antal tal och när hjälpen kommer. Och sitter ni ned och räknar på ett klurigt tal, prata högt hur man kan resonera och hur man ska akta sig för fallgropar och att hon kollar realiteten i svaret hon får (har du en triangel med en sida 2 cm och en med 3 cm så kan inte hypotinusan bli 88 cm)
    Och så mycket beröm när hon även klarar enklare tal så hon stärker sitt mattesjälvförtroende

• abnocto

Kom på ett annat tips som min dotter gör för att klara skolan bättre. Hon har tagit fram A4-sidor med en fin bild på (oftast på henne) coh sedan en kort text typ "Matte är roligt" o "Inget är svårt för mig" o "Det du lär dig idag har du nytta av i framtiden" o "Du är bäst" osv och så har hon satt upp dessa på dörren hemma så det är det hon ser varje gång hon går ut ur rummet. Hon byter ibland för att variera sig och de byter ämne beroende på vilket prov som närmar sig. Jag hjälpte henne att ta fram några. På så sätt blir hon glad när hon ser bilden coh stärker sig själv när hon läser texten och till slut tror hon på den.
    Man skulle även kunna ha en formel på en sida om man tycker den är väldigt svår.

Svar på tråden så ledsen, dotter o matte :(