• Surtanten1

Arbetsgivarintyg, uteblivet!

Nu är det så här att min gamla arbetsgivare är ett riktigt pucko.
    I ungefär 2 månaders tid har jag mailat och tjatat om ett arbetsgivarintyg men det händer inget. Jag slutade på den arbetsplatsen i januari!
    Det är väl ändå skyldiga att göra ett till sina anställda och före detta anställda.
    Finns det någon lag eller regel som reglerar detta?? VAR?

Vad tusan ska man göra när man är på dem hela tiden men inget händer?
    Hade jag varit med i facket så hade jag skickat dem på arbetsgivaren för längesedan!

• Svar på tråden Arbetsgivarintyg, uteblivet!
  • Blyger

Sluta maila och åk dit personligen....

• Surtanten1

30 mil? ne det vill jag inte göra.

• Blyger
    Surtanten1 skrev 2009-04-20 15:00:49 följande:
    30 mil? ne det vill jag inte göra.
    Då får du väl fortsätta maila, eller varför inte ringa.....
  • rosyposy

Ring istället, det brukar ta bättre skruv.

• Surtanten1

Ringa är tyvärr helt meningslöst, ingen som svarar:(

• rosyposy
    Surtanten1 skrev 2009-04-20 15:06:17 följande:
    Ringa är tyvärr helt meningslöst, ingen som svarar:(
    Så oerhört värdelöst. Självklart så ska din fd arbetsgivare fylla i ett sådant åt dig.

På sidan 4 här så kan du se vad det är för regler.

www.internetkassan.nu/65/filer.aspx&id=-16332278889499

Finns det någon anledning till att företaget inte fyller i detta? Är det ett struligt företag i övrigt också?
  • Curlingmorsan

Jag fick inte heller något arbetsgivarintyg av min fd arbetsgivare, trots att jag drog in facket. Jag ringde, skrev brev, åkte dit, facket gjorde samma sak. Så fick jag vårt andra barn och fick en depression så jag glömde av det. Sedan var det försent, då hade min fd arbetsgivare dött och företaget fanns inte längre. Så stå på dig, det är viktigt!!!

• Surtanten1

Ja det var ett mycket struligt företag men extremt inkompetenta chefer! grrr

Skickade förövrig ett brev idag där jag skrivet att de är skyldiga att ge mig ett arbetsgivarintyg enligt lag. plus att jag bifogade ett oifyllt som jag skrev ut från min a-kassas hemsida.

Jävlig som jag är kommer jag att höra av mig till företaget tills jag får ett!

Fy fan hur jävla svårt kan det vara egentligen!?

• Fåret Shaun

Kontakta facket och be dem ta detta med arbetsgivaren

Happ, vad ska man göra idag då?
  • Surtanten1

Fåret Shaun skrev 2009-04-20 16:40:39 följande:

Kontakta facket och be dem ta detta med arbetsgivaren
    som sagt, jag är inte med i facket! :(
  • Pethra

Vissa företag är bara tröga när det gäller sådant, de jag jobbade för var det och säljarna där fick kämpa länge innan de fick något men det var enbart pga. att chefen hela tiden hade fullt upp och hann inte med alt. glömde bort. Ge inte upp säger jag!

• Jenely82

har oxå haft problem med att få arbetsgivarintyg av arbetsgivare endå har man bett om att få det tills man slutar men då har man fått höra. Jag skickar ett till dig etc sen har man mailat, ringt flera gånger men antingen inget svar eller ett kort svar det ska vara på väg....

Tillsist kunde jag inte vänta längre utan fick skicka in till alfakassan pga att jag var behov av pengarna men får mindre pengar av dem pga att det fattas arbetsgivarintyg :(

*surt*

• Surtanten1
    Jenely82 skrev 2009-04-21 11:37:52 följande:
    har oxå haft problem med att få arbetsgivarintyg av arbetsgivare endå har man bett om att få det tills man slutar men då har man fått höra. Jag skickar ett till dig etc sen har man mailat, ringt flera gånger men antingen inget svar eller ett kort svar det ska vara på väg.... Tillsist kunde jag inte vänta längre utan fick skicka in till alfakassan pga att jag var behov av pengarna men får mindre pengar av dem pga att det fattas arbetsgivarintyg :( *surt*
    Riktigt dålig stil!
Svar på tråden Arbetsgivarintyg, uteblivet!