• mialisa

Blöjfri på natten, HUR???

Min son är 3½ år och är helt blöjfri på dagen. MEN hur ska vi få honom att bli torr på natten. Han kissar fortfarande mycket på nätterna. Vissa nätter är det alldeles blött i sängen vid 03-tiden. Han säger att han inte vill ha blöja på natten, men hur ska vi få honom att inse att han måste sluta kissa på natten då???? TIPS!!!!!

• Svar på tråden Blöjfri på natten, HUR???
  • Challe N

Han är förmodligen inte redo om han fortfarande kissar mcket på nätterna. Vår 5 åring har fortfarande blöja på natten, fast hon varit blöjfri dagtid sen hon var 2 år. Det man kan göra är väl att han inte får så mycket att dricka på kvällen, kissa innan han lägger sig, och ta upp honom nångång på natten och kissa honom.. Men som sagt är det inte säkert han är redo ännu..

• Pyris

Mina barn har inte fått dricka mer efter klockan 6 på kvällen, alltså häva i sig vatten eller mjölk, utan då endast lite om dom varit törstiga.
    SEn har dom fått gå o kissa det sista dom gör innan dom gått o lagt sig o i början tror jag även vi väckte den ena pojken så att han fick gå upp o kissa innan vi gick o lade oss.
    Men det behövde vi inte göra speciellt länge heller sen vaknade han själv om han var kissenödig.

• mia mamma

Antagligen inte redo att sluta med kissandet på natten. Vi testade allt med vår son tills vi helt plötsligt sa att nu skiter vi i det han får sova med blöja. Han är nu fem och har varit torr på nätterna sedan i februari. Helt plötsligt märkte både vi och han att blöjan var torr och då tog vi bort den.
    Det är något som skall hända utvecklingsmässigt för att kroppen skall minska sin urinproduktion på nätterna. För en del händer detta senare och en del kan komma att behöva hjälp. BVC och sjukvården gör dock inget innan 5 års ålder.
    Kan tillägga att min son varit helt torr dagtid sedan 2-2,5 års ålder och nu då äntligen också på natten.
    Tycker du ts skall ta det hela med ro och vänta ett litet tag och se om inte utvecklingen hinner ikapp er son också!

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • mialisa

Tack....Det finns så många som lägger sig i detta . Att han kanske ska sluta med välling, att deras barn minsann var torra på natten när de var 2½ år, att vi bara ska ta bort blöjan osv. Därför börjar man undra om vi gör ngt fel. men jag tror oxå att han inte är helt redo för det, men ändå medveten om att han inte vill ha blöja på natten.....kanske ett steg i rätt riktning!

• mia mamma
    mialisa skrev 2009-04-20 21:15:33 följande:
    Tack....Det finns så många som lägger sig i detta . Att han kanske ska sluta med välling, att deras barn minsann var torra på natten när de var 2½ år, att vi bara ska ta bort blöjan osv. Därför börjar man undra om vi gör ngt fel. men jag tror oxå att han inte är helt redo för det, men ändå medveten om att han inte vill ha blöja på natten.....kanske ett steg i rätt riktning!
    Ta det lungt och vänta ut er sons utveckling. Ingen fara än sålänge och sluta lyssna till de som tycker att han skall vara si eller så! Lycka till!
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Sofie86

Vår son är 3 och helt blöjfri på dagen. Men tror inte att han kommer att vara redo att sova utan blöja på natten förrän efter sommaren eller till sommaren. För hans blöja är full med kiss på morgonen. Så vi avvaktar lite, det är ju ingen panik.

• petsod

Jag fick synpunkter när jag efterlyste en bra nattblöja till vår 4-åriga dotter (som har varit blöjfri på dagen sedan 2,5 år) men som sagt var så är alla olika.
    Jag vill inte sluta med kvällsvällingen bara för att hon ska vara torr på natten utan det får komma när det kommer.

När blöjan är torr några nätter i rad kan man ju prova att ta bort den men innan dess är det ju bara bökigt för alla parter om man inte får sova ordentligt.

• klumpen03

Mina 3 blev helt torra vid 2-2,5 års ålder. Som andra har skrivit så gav vi inte lika mkt att dricka på kvällen och slutade med VÄLLING på samma gång som vi skulle ta bort nattblöjan. I början väckte vi dem vid 01 tiden så de fick gå upp och kissa. Men bara för en kort period. Men barnet måste ju vara redo..annars går det nog inte.

• Addy

min son var torr på dagen för ett år sedan, slutade bajsa i blöja i höstas och nu när han fyllde 4 frågade vi honom om det inte var dags att sluta sova med blöja (den var fortfarande regält blöt på morgonen.
    Det var en vild chansning men har gått hur bra som helst. Tror att man får pröva sig fram bara.
    Vi har frågat tidigare (ett tag var blöjan torr på morgonen) men då stenvägrade han så vi valde att vänta lite.

• Trycksvärta

Jag har läst på nätet att det är något hormon som koncentrerar urinet som gör att man håller sig över natten. Det tillhör mognadsprocessen hos barnet och det kan inte själv påverka om det helt enkelt inte känner om blåsan är full, så man ska inte sätta press på barnet. Denna mognadsprocess är olika när den inträffar, därför kan man inte säga att barnet ska vara torra på natten vid en viss ålder. Däremot kan man få hjälp från vården att tillsätta detta hormon, om nattvätning är ett problem högre upp i åldern (när man får hjälp med detta i Sverige vet jag inte - bor utomlands.) Om du vill veta mer, Googla på "nattvätning" eller "enuresis" och läs svar från läkare etc. Jag har prövat alla ovanstående råd i denna tråd, men vi har fått gå tillbaka till blöja för både en 5 och 6 1/2-åring, efter lång tid av onödigt misslyckande och mycket tvätt. Nu ska vi gå till läkare med den äldsta och se om vi får hjälp på den vägen.
    Lycka till!

• Terrabollen

Min dotter är 3 o blöjfri på nattn, men det kom sig bara.
    Jag hadevatt så slarvig så jag gömt bort att köpa blöjor på dan. Så det fanns inte en enda blöja här hema. Men jag förklarade för henne hur läget va och hon såg införstådd med det iaf hehe.
    Jag gav henne inte dricka på 2h innan läggdags o sen fick hon gå o nana. Hon sprang några gånger på toaletten innan hon somnade.
    Och nu klarar hon sig utan blöja

Men jag tror inte på att springa och väcka dom på nätterna för att dom ska upp o kissa. Då får juh barnen in det på rutin att dom ska vakna flera gånger på nätterna. Och hur trötta o griniga blir inte då barnen dagen efter och även föräldern som springer på natten.
    Bara ett tips.

• Mayen

Vår dotter blev blöjfri på natten ung 10 dagar efter att hon var det på dan.
    Hon ville själv ta av den och när den 3 mornar i sträck var torr tog vi av den.
    Vi sa till att hon skulle säga till oss om hon var kissnödig och det har hon gjort.

Jag tror det kommer när det kommer.

När du märker att nattblöjan är torr - då kan du helt sonika ta av den.

• Trycksvärta

Glömde säga att det är svårare att få pojkar torra än flickor, vare sig på dag eller natt. Finns också sängvätning i släkten är det också större risk för barnen att ha samma problem. Men detta är inget många pratar om precis.

• Moj Katile

Min son tog vi dag och nattblöjja på samtidigt då han en dag bestämde att han inte vill ha den. Han va 3 då. OM han behöver så vaknar han själv och går upp och kissar på natten.

Min dotter som är 2½ om en månad är blöjfri på dagen sen 1 månad tillbaka men finns inte på tapeten alls än att kunna ta bort nattblöjan!

Min son tog jag upp och kissade en ggn vid 12 de första 3 veckorna eftersom jag trodde det behövdes. EN natt sov jag så hårt den tiden att jag glömde det. Klockan 2 kom han in och väckte mej och frågade varför jag inte väckt honom för att kissa? Jag sa att jag sov. Han svarade då att han kissat själv. Sen dess har jag aldrig hjälpt honom. Han brukar gå en gång extra på natten mellan fredag och lördag eftersom vi alltid ha mys på fredag= är uppe längre och dricker mer.

• Anne69

Vissa barn saknar ännu det hormon som krävs för att kroppen inte ska producera urin när man sover - och om det är så, så finns egentligen inte så mkt ni kan göra för honom. Det är inte ovanligt att man saknar det vid 3½ år och betraktas nog ännu inte som ett problem. Först om man inte är torr uppåt skolåldern prövar man nog att ge hormonet i form av tillskott (s.k. Minirin). Men kolla med BVC för säkerhets skull. Annars är tipsen du har fått om att inte ge för mkt att dricka, ta upp o kissa en extra gång osv naturligtvis rätt.

• Busbellan

De två vanligaste orakerna till att ett barn inte är torrt på natten är dels det hormon som pratas om ovan. Det kroppen måste producera för urinproduktionen ska minskas på natten.
    Dels kan problemet vara att signalerna mellan hjärnan och urinblåsan inte är tillräckligt utvecklade. Barnet vaknar alltås inte när han/hon behöver kissa.
    Inget av detta är något man kan påskynda mognade av utan kommer helt enkelt när barnet är moget.
    Min dotter slutade med blöja dagtid vid 2 år, men hade på natten fortfarande blöja när hon var 6 år. Då fick vi tabletterna minirin utskrivna, de inne¨håller det hormaon som kroppen saknar. Dottern behövde äta dessa 2-3 mån, sen provade vi att sluta med dom och då höll hon sig ändå torr på natten och sen dess har det inte hänt en enda olycka

Mamma till Nora, August och Ella
  • thes84

Vi tar upp våran son (3 år) så han får kissa en sista gång innan vi går och lägger oss. Han sitter och kissar och nästan sover på toaletten så lägger vi tillbaka han i sängen fungerar jätte bra, få gånger han kissar på sig och då är det på morgongen.

Svar på tråden Blöjfri på natten, HUR???