Mamma är "offer & martyr"....
Min mamma o jag har kommit ihop oss... Jag har alltid varit den förstående dottern som lyssnat o stöttat. Min mamma har varit deprimerad och haft mycket ångest under min uppväxt. Igår började vi prata om sånt som varit. Att jag känt mig mycket ensam och ledsen som liten, att jag behövt en kram då o då. Mamma "flippade" ur som vanligt. Det blev krokodiltårar och jämmer. Jag var en negativ människa o gud vet allt. Så här är det alltid när jag försöker ta upp hur jag upplevt min barndom. Jag försöker ta det på ett vuxet sätt, lugnt och att inte låta dömande. Men det går inte...mamma kan inte lyssna på mig. Hon går upp totalt i offerrollen och är en martyr precis som min mormor. Ingen kan ha det värre än dem!
Jag har nu två egna barn och har knappt någon ork kvar till dem. Jag har verkligen blivit en som bara tar hand om andra och det funkar inte. Jag är trött på att min mamma inte ger tillbaka det som jag ger henne. Samtidigt får jag oerhörda skuldkänslor när hon blir så där ledsen. Hon regriderar verkligen och blir som ett barn....det går inte att nå henne. Samtidigt kallar hon mig för en "kompis", att hon trodde jag var en vän... FAN, jag är så trött på att inte ens få knysta om sånt som jag bär inom mig. Har gått i terapi flera omgångar för att få bukt på mina egna problem och tycker att jag kommit ganska långt. Kanske måste jag släppa min önskan om att min mamma ska förstå mig...hon kan kanske inte det! Det är svårt tycker jag, att vara som en förälder till sina föräldrar, att inte få vara den som bryter ihop.
Jag önskar mig långt bort idag. Att jag fick börja om någon annanstans, slippa sugas ut av dessa kvinnor (mamma o mormor). Ska inte vi kvinnor stötta varandra? Hur kan man vara avundsjuk o missunsam mot sin egen dotter? Själv skulle jag göra ALLT för min dotter om hon bad mig lyssna...inte skulle jag lassa över mina problem på henne. Förstår inte hur man kan tycka sig ha rätt att använda sina barn som sophinkar man kan vräka ur sig hos...
Vad FAN ska jag/bör jag göra??????????????