• Anonym (Moa)

Skatt på arv?

Hej!
    Igår fick jag reda på att jag ska få mer pengar från ett arv. Personen som dog hade nämligen ett till konto i schweiz. Det är 700 000 som jag och en annan släkting ska dela på. Det jag undrar är, hur mycket av det kommer gå åt till skatt, på ett ungefär? Jag har ingen aning om hur man kollar sånt, och är inte insatt för fem öre.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Skatt på arv?
  • Anonym (mmm)

arvs skatten e bort tagen sen 07 tror jag ..

• Pelargonen

Arvsskatten är borttagen i Sverige om jag inte minns helt fel. Om det på något sätt ska skattas just för att pengarna funnits utomlands vet jag dock inte.

• Anonym

17 dec 2004 slopades arvsskatten!

• Anonym (mmm)
    Anonym skrev 2009-04-20 14:05:00 följande:
    17 dec 2004 slopades arvsskatten!
    hahah mer än vad jag visste
  • Anonym (Moa)

Jo, men nu menar jag eftersom dom kommer från ett konto i schweiz, då måste dom väl skattas när dom kommer in på mitt konto? :-S

• Pelargonen

Anonym (Moa) skrev 2009-04-20 14:06:41 följande:

Jo, men nu menar jag eftersom dom kommer från ett konto i schweiz, då måste dom väl skattas när dom kommer in på mitt konto? :-S
    Jag skulle tro det, ja. Precis som vad personen du ärver dem av hade fått skatta för dem om h*n förde över pengarna till ett svenskt konto.

Men jag vet som sagt inte.
  • Anonym (Moa)
    Pelargonen skrev 2009-04-20 14:08:25 följande:
    Anonym (Moa) skrev 2009-04-20 14:06:41 följande: Jag skulle tro det, ja. Precis som vad personen du ärver dem av hade fått skatta för dem om h*n förde över pengarna till ett svenskt konto. Men jag vet som sagt inte.
    Jo jag anade nåt sånt. Jag har ingen aning om vad skatten kan ligga på då... är nyfiken.
  • Anonym

Alltså arvskatten finns inte längre, så du behöver inte skatta i den bemärkelsen.
    Sen när pengarna väl sitter på ditt konto räknas de ju som förmögenhet och skall ju förmögenhetbeskattas. Men fribeloppet är 1,5 milj om jag inte missminner mig..

• Pelargonen

Anonym (Moa) skrev 2009-04-20 14:11:31 följande:

Jo jag anade nåt sånt. Jag har ingen aning om vad skatten kan ligga på då... är nyfiken.
    Nej, jag vet inte heller. Antar att det beror på summans storlek samt hur länge de har varit oskattade. Men jag vet inte, man läser ju bara om kändisar som åker dit för skattefusk men då brukar det ju handla om enorma summor.
Svar på tråden Skatt på arv?