Inlägg från: Anonym (Moa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moa)

Skatt på arv?

Hej!
    Igår fick jag reda på att jag ska få mer pengar från ett arv. Personen som dog hade nämligen ett till konto i schweiz. Det är 700 000 som jag och en annan släkting ska dela på. Det jag undrar är, hur mycket av det kommer gå åt till skatt, på ett ungefär? Jag har ingen aning om hur man kollar sånt, och är inte insatt för fem öre.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Skatt på arv?
  • Anonym (Moa)

Jo, men nu menar jag eftersom dom kommer från ett konto i schweiz, då måste dom väl skattas när dom kommer in på mitt konto? :-S

• Anonym (Moa)
    Pelargonen skrev 2009-04-20 14:08:25 följande:
    Anonym (Moa) skrev 2009-04-20 14:06:41 följande: Jag skulle tro det, ja. Precis som vad personen du ärver dem av hade fått skatta för dem om h*n förde över pengarna till ett svenskt konto. Men jag vet som sagt inte.
    Jo jag anade nåt sånt. Jag har ingen aning om vad skatten kan ligga på då... är nyfiken.
  • Anonym (Moa)
    Pelargonen skrev 2009-04-20 14:13:09 följande:
    Anonym (Moa) skrev 2009-04-20 14:11:31 följande: Nej, jag vet inte heller. Antar att det beror på summans storlek samt hur länge de har varit oskattade. Men jag vet inte, man läser ju bara om kändisar som åker dit för skattefusk men då brukar det ju handla om enorma summor.
    Haha, nej jag har ingen aning om ifall nånting är lurt med det här alltså. Jag hade ingen vidare kontakt med personen sen jag var liten, och är inte direkt insatt... jag fick ärva istället för min ena förälder, som är personens barn, eftersom min förälder är avliden. Om du hänger med? :)
  • Anonym (Moa)
    Lebocarma skrev 2009-04-20 14:25:38 följande:
    jag fick en stor suma pengar förra året och vi betalade ingen skatt så det är bort taget.Ja vi fick det eftersom våran farmor och pappa inte finns i livet så va vi 5st syskon som delade med ett par andra.
    Okej! Men som sagt, det här är från ett konto utomlands, så jag har ingen aning om ifall det är andra regler där. Det var väldigt mycket krångel innan advokaten öht kom åt dom, eftersom dom har andra regler där och så..
  • Anonym (Moa)

Anonym (Moa) skrev 2009-04-20 14:26:13 följande:

Haha, nej jag har ingen aning om ifall nånting är lurt med det här alltså. Jag hade ingen vidare kontakt med personen sen jag var liten, och är inte direkt insatt... jag fick ärva istället för min ena förälder, som är personens barn, eftersom min förälder är avliden. Om du hänger med? :)
    Usch var konstigt och kallt det där lät. :-S Inte så jag menade.
    Nej, det är givetvis inget skumt med pengarna, personen har väl haft sina skäl att placera dom där.
  • Anonym (Moa)
    Pelargonen skrev 2009-04-20 14:27:57 följande:
    Anonym (Moa) skrev 2009-04-20 14:26:13 följande: Jag hänger med. Spännande dock! Berätta gärna sen hur det gick för dig.
    Ja det har varit en himla massa krångel. Jag och den andra arvtagaren höll på att bli tvungna att åka ner och identifiera oss och hålla på. Först fick vi skicka kopior på våra pass, men sen dög inte det, och vår stackars advokat har kämpat som ett djur via en kontakt till henne som arbetade på en bank i Monaco.... helt sjukt krångligt alltihopa, det var mer än 1,5 år sedan personen dog, och det löste sig för nån dag sedan.
  • Anonym (Moa)
    John D skrev 2009-04-20 14:34:19 följande:
    Eftersom sossarna inte längre styr så är det numera faktiskt ok att ha pengar på banken, så både arvskatt och förmögenhetskatt är borta. :) Dock kan det väl hända att det blir någon avgift eller skatt när pengarna ska flyttas från Schweiz till Sverige, så det bör du nog kolla upp.
    Jo precis, det var där min fråga låg. Jag kommer antagligen bli kallad till nåt möte med banken när det är klart, men jag kan inte låta bli att vara nyfiken och fråga här. Det är ändå en del pengar.
Svar på tråden Skatt på arv?