• Karisma

Lista era 5 bästa kok-/bakböcker?

Tänkte jag skulle köpa lite nya kok- och bakböcker nu till sommaren. Någon som kan ge mig en lista på 5 av era favoriter. (Kommer ni inte på 5st så skriv bara någon ni tycker är bra)

Gärna en med grillning samt en med olika sallader.

Både nyttiga och onyttiga recept.

Pssst älskar choklad och nougat...

/Kristina

• Svar på tråden Lista era 5 bästa kok-/bakböcker?
  • Tös

Eftersom jag är den hemma hos oss som står för desserterna o inte maten så spanar jag o använder mig mest av sådana böcker.

Min nya favvo är Klaras GI-bok med desserter.

• Karisma

Söker mkt recept men vill ha böcker med bilder och recept. Är ngt speciellt med en riktig kokbok. Sen blir de en snygg detalj i köket. Har tänkt ställa upp dem på tavelramar.

Vår kokbok den har jag och använder den ibland, ska kolla upp GI-boken med desserter.

Tack för svar.

• lövet2

Vår kokbok
    7 sorters kakor
    Frukt & bär

Live with it - make it part of you!
  • annzah

Gillar alla Nigellas böcker starkt, speciellt How to Eat och Nigella Express är väldigt användbara!

• Garageänkan

Jacobs Hälsokök, Jacob Wismar
    Den hemlige kocken
    Rutiga kokboken (givetvis)

• Thursday

Killen vid grillen av Jonas Borssén är en riktigt bra grillbok tycker jag. Om man inte har dem redan så är Anna Bergenströms böcker ett måste, särskilt Kärlek, oliver och timjan samt Under Valnötsträdet. Jan Heedhs Bröd och Choklad är kul att läsa och en dag SKA jag satsa på att göra en del saker ur dem... vilken dag som helst, med andra ord är det bak och praliner ur den högre skolan.

• biaw

hej..

tja.. var ska man börja..?

Gick ned o kikade i bokhyllan. Där står ett 60-70-tal kok/mat böcker.
    De jag använder mest är bas kokböckerna - hemmets kokböcker o likn.. men därefter kommer nog följande(dvs böcker som jag faktiskt nog har lagat alla
    recept i):

Barbro lönnegren "laga gott med choklad" (har lagat allt, många många gånger om)
    Therese Wikström "njut en liten smula"
    Barbro Lönnegren "100 goda gröna rätter"
    Ove Agrelin o Clas Westlin "med en gammeldansk i skåne -och lite till"
    samt
    "stora boken om plockmat"

mfl mfl...

ha det.

• Karisma

Tack alla ni som svarat.

Nigella är det inte ngn som lagar mat på BBC Lifestyle?

Killen vid grillen har jag tom sett på ica här i byn, har dock aldrig tittat i den. Kanske är dags för det. Skulle gärna se att det fanns lite om grillspett.

De andra har jag inte hört talas om men ska skriva upp på en lista och kolla upp dem.

Ingen som har en receptbok med olika sallader?

Dela gärna med er av fler tips.

/K

• Googels

Jamie Oliver gillar sallader så brukar ha med en specifik sektion i alla sina kokböcker.

Jag gillar hans senaste kokbok - Ministry of Food, iofs den boken som innehåller minst matiga sallader kanske, men bra för lite variation på vardagsmat. Hans köttbullsrecept tillhör nu mina favoriter (sorry mamma!)

Gillar även Nigellas - Nigella Express

Annars lär Leila Lindholms A Piece of Cake vara bra - en kompis rekommenderade den, jag har inte hunnit kolla på den själv ännu men ska så fort jag kommer till en bokaffär.

• Fru KM

Leilas A Pice of cake är den enda bakbok man behöver

Gott& Lätt, Smalmat ur allt om mat
    Tinas mat, Tina Nordström

Dock använder vi mest recept från Arla som jag har på iPhonen.

• Tess1979

Ja, Jamie Olivers nya bok "Ministry of Food" verkar vara superbra! Jag har bläddrat igenom den snabbt en gång och den var fullproppad med spännande enkla recept! Den boken är jag sugen på att köpa!!

• Leniem

Om du älskar choklad kan jag rekommendera " Galen i choklad ".

Svar på tråden Lista era 5 bästa kok-/bakböcker?