• SisselaM

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger del 2

Hej alla,
    här kommer en fortsättningstråd på ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger.

Det finns redan jättebra trådar här i forumet med massor av erfarenheter och värdefull kunskap om missfall och att förebygga missfall.

Den här tråden är inte istället för dem. Det här är tänkt som en renodlad faktatråd. Här hjälps vi åt att samla fakta så att vi lättare kan läsa in oss och bli experter. :)

Det kan vara referat från böcker och artiklar eller från samtal med kunniga läkare /forskare. Vi anger alltid källa! (Fast kanske inte om det är samtal med den egna läkaren, det är väl inte praxis här? Det verkar som om det ska vara initialer då bara)

Det kan vara länkar till hemsidor, rapporter, artiklar. Det kan vara "hemmagjorda" översättningar från textsnuttar på andra språk som ger fakta.

Det behöver inte vara långa referat eller långa texter. Allt från 1 rad och uppåt är välkommet! :)

Så det här är inte tänkt att vara en tråd för personliga berättelser. Men om man vill berätta hur ens personliga erfarenheter hänger ihop med de fakta man presenterar är det ok. :) Bara man är tydlig med att skilja styckena från varandra.

Välkomna som faktasamlare och läsare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318-1.html

Du som vill ha stöd och prata med andra i samma situation kan finna andra i samma situation i dessa trådar:

www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-137/m42548947.html

www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-137/m41890462.html

• Svar på tråden Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger del 2
  • BettanB
    Irma skrev 2009-05-11 18:52:52 följande:
    Den fungerar! tack
    Great.
    Nosce Te Ipsum
  • TantTingeling

Kastar in infon här oxå:

Om att vänta eller inte vänta med grav efter mf:

Saxat lite info, observera att det första kommer från BMJ - British Medical Journal, men från en sida som kräver inlogg, får väl betraktas som hur seriöst som helst :): Abstractet nedan kommer från PubMed, en av vetenskapens guldgruvor...

"The patient should be advised that although current recommendations on an acceptable inter-pregnancy interval are unclear, recent studies show no greater risk of another miscarriage in pregnancies occurring within 3 months of a recent miscarriage. [73] A good outcome of pregnancy occurring as early as 3 weeks after uterine evacuation (following a miscarriage) has also been reported. [74]

Although one in five women with a history of recurrent miscarriage may have further pregnancy loss, the other proportion do well, even without any intervention."

Och här kommer abstrakt från hänvisningen ovan:

"Abortion risk and pregnancy interval.Vlaanderen W, Fabriek LM, van Tuyll van Serooskerken C.
    Department of Gynecology and Obstetrics, Lukas Hospital, Apeldoorn, The Netherlands.

In a group of 187 women, the result of the next pregnancy following a spontaneous first-trimester abortion was studied, in relation to the interval between the two pregnancies. Conception within 3 months of the abortion gave no greater risk for another abortion than did conception after a longer interval (9/56 = 16% vs. 24/131 = 18%).

PMID: 3176928 [PubMed - indexed for MEDLINE]"

• AnnelieTyresö

Bakteriell vaginos kan påverka missfallsrisken tidigt i graviditeten.

• BettanB
    AnnelieTyresö skrev 2009-06-24 17:49:58 följande:
    Bakteriell vaginos kan påverka missfallsrisken tidigt i graviditeten.
    Har hört talas om det. Klistra gärna in en källa.
    Piratpartist, javisst!
  • AnnelieTyresö

Har tyvärr ingen källa, en väninna har fått missfall 2 ggr efter varandra, sen upptäcktes hennes BV. *Nu är hon gravid igen, å än så länge går det bra :)

• AnnelieTyresö

Det var hennes läkare som då sa till henne att BV förmodligen är boven i dramat.

• TantTingeling

Hittade några artiklar hemma, fler utlovas:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18071727&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=2&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16716321&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=2&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

I länkarna till höger på sidorna finns lite fler studier som kanvara av intresse för er med antifosfolipida antikroppar

• Bubbibalubbi
    AnnelieTyresö skrev 2009-06-24 17:56:13 följande:
    Har tyvärr ingen källa, en väninna har fått missfall 2 ggr efter varandra, sen upptäcktes hennes BV. *Nu är hon gravid igen, å än så länge går det bra :)
    En läkare upptäckte bv på mig vid senaste missfallet. Jag hoppas lite att det var det som orsakade det.
  • Strix
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48635497.html

Hej! Tänkte bara önska lycka till till alla och skicka med länken till de ställen där jag har samlat info tidigare om främst missfall, men även andra fertilitetsproblem.

Jag sitter här och försöker hinna skriva medan min son som är sex månader pockar på mammas uppmärksamhet. För oss var det så värt varenda minut av letande efter ett svar och alla hån från läkarna när man kom med utdrag om medicinska rån från nätet. Till slut gick vi till en femte läkare pga missfallen och hade med Finesssans lista med önskemål om att ta proverna. Det var inte första försöket. Läkaren gick med på att ta några. Ett av dem var svaret för oss. Jag har fel på protrombin, dvs ett koagulationsfel. Det upptäcktes när jag var nygravid med sonen. Tack vare daglig spruta med blodförtunnande medel (fragmin) har vi äntligen fått honom. Kanske kan det material jag samlat hjälpa någon annan. Det är för mycket för att lägga in här.

Många kramar
  • Strix

det finns för övrigt flera källor om bateriell vaginos där.

Svar på tråden Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger del 2