• Fuga

Ni som är laktosintoleranta, har ni problem med hudutslag?

Jag har i ett par års tid haft en rodnad på ena kinden, i bland har jag kvisslor och blemmor. Jag försöker ta reda på vad det kan bero på och nu har jag hört att det kan bero på laktosintolerans. Har du erfarenhet av det? Dela gärna med dig.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Ni som är laktosintoleranta, har ni problem med hudutslag?
  • Gosevännen

Japp, jag reagerar inte alls med magen på laktos, utan när jag för många år sedan uppsökte läkare och tog ett laktointolerans-test så gjordes det för att jag hade fruktansvärda utslag och excem överallt!

• bitte67

Ahaa, är det kanske därför jag fått typ finnar på senare tid. Upptäckte för lite drygt ett år sedan att jag har lite problem med laktos (har inte gjort något test än). Har slutat att dricka mjölk men har det fortf i maten ibland. Men jag borde kanske använda laktosfritt istället för att bli av med kvisslorna. Har alltid trott att det bara är magen som reagerar. Men alltid lär man sig nåt nytt.

• 28032008

Nu gick hissen upp för mig!
    Ja jäklar... Jag är laktosintolerant och har reagerat så, men jag har ALDRIG fattat att de kan höra ihop!

• Fuga

Jag är så nyfiken på att se om det gör någon skillnad på mig, jag fick reda på detta i dag. Men det är svårt att inte äta mjölkprodukter, vips åt jag ost utan att jag tänkte på det...

• 28032008

Det är svårt, men det är lite olika för olika personer... en del kan äta ost, eller hård ost.
    Du kanske borde ringa din läkare och fråga om du kan få göra ett test?

• Gosevännen

Jag vet inte hur det är i Sverige, men åtminstone i Finland så finns det laktosfria produkter av allt; pålägg, mjölk, youghurt, ost, creme fraiche - rubbet, och det smakar precis om "vanliga" produkter! Här är det inga som helst problem att vara laktosintolerant!
    Vet åtminstone att Valio borde ha en hel del laktosfria/laktosfattiga produkter till salu i Sverige?

• 28032008

Ja, det finns massa produkter! Jag tycker inte att det är det som är svårt utan vanan bara. Jag va ca 20 år när jag fick reda på min intolerans. Det har gjort att jag "glömmer" bort mig ibland! :D

• Teskedsmamman
    Fuga skrev 2009-04-20 19:51:10 följande:
    Jag är så nyfiken på att se om det gör någon skillnad på mig, jag fick reda på detta i dag. Men det är svårt att inte äta mjölkprodukter, vips åt jag ost utan att jag tänkte på det...
    Hård ost är lagrad och innehåller inte laktos. För laktosens skull behöver du inte oroa dig. Om du däremot inte tål mjölkprotein så är det ju kört, men bara för att du inte tål laktos så behöver du inte sluta äta mjölkprodukter,
    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Gosevännen
    28032008 skrev 2009-04-20 20:32:58 följande:
    Ja, det finns massa produkter! Jag tycker inte att det är det som är svårt utan vanan bara. Jag va ca 20 år när jag fick reda på min intolerans. Det har gjort att jag "glömmer" bort mig ibland! :D
    Ok Men det kommer väl en dag när man bara köper laktosfritt av gammal vana!
Svar på tråden Ni som är laktosintoleranta, har ni problem med hudutslag?