• Lelle23

brieost

alltså nu undrar jag hur ni andra har gjort...

man ska ju undvika opastoriserade produkter. Jag älskar brie ost och typ alla jag läst på, euroshopper, president osv är ju gjorda på pastoriserade produkter....
    betyder det att det är ok att äta...

hur har ni andra resonerat, har ni ätit eller inte???

• Svar på tråden brieost
  • MissLillan

detta står på livsmedelsverket.se så jag äter inte brieost.
    Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

• La Lola

Nä, jag har följt rekomendationerna.
    Helt enkelt.

*mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mor84

Jag älskar också brie och jag har varit försiktig med det, men unnat mig det nån gång ibland och det har gått bra för mig.

• bellis mam

jag har oxå unnat mig brie ett par gånger...men det är ju jag det:)

• chilipeppar77

Den är gjord på pastöriserade produkter och anledningen till att de avråder är att det är lätt att bakterier gror i den.
    Precis som det där med skinka och sånt i plastförpackning kan vara en gro-grund för listeria. Men helt oöppnad färsk skinka borde gå bra.

Så jag tänker att jag kan äta brie om jag öppnar förpackningen själv och bäst före datumet inte är utgånget. Skinka äter jag ändå inte. Men däremot tycker jag att brie i sig inte är någon höjdare i sig, det är baguette, brie och rödvin jag vill ha.
    Och eftersom det sista där inte är att rekommendera kan jag nog hålla mig från brieosten i alla fall.

• FridaLee

älskar brie och hade grymt sug efter det under graviditeten men jag höll mig borta från det det gick bra när man vet vad man offrar sig för.

• HoneyBoney

Jag har hört att det är det vita runt brie osten som man inte ska äta. men jag vet inte om det stämmer så därför avstår jag från att äta det. Lika bra =)

• Engelein

Jag har ätit brieost och inga problem än!
    Äter ju inte en hel tårta per dag så, måttliga mängder ;)

• snutte

Bor i Frankrike och här säger de att man far äta alla pastöriserade ostar, inklusive chevre och brie, sa det gör jag. Tror inte att de 'ljuger' här bara för att det är ett 'ostland', sa jag fortsätter att äta alla pastöriserade ostar.

• La Lola
    snutte skrev 2009-04-22 12:24:11 följande:
    Bor i Frankrike och här säger de att man far äta alla pastöriserade ostar, inklusive chevre och brie, sa det gör jag. Tror inte att de 'ljuger' här bara för att det är ett 'ostland', sa jag fortsätter att äta alla pastöriserade ostar.
    Jasså?
    En annan medlem här på FL som oxå bor i Frankrike har fått samma rekomendationer ang ost som oss här i Sverige.....
  • Ia 70

Jag älskar desssertostar (gorgonzola mest just nu) o har hittat en restaurang som serverar en sådan underbart goood pizza med fyra olika ostar på. I och med att de varit upphettade (bubblat) så är det ok att äta. Så nu får jag mitt behov tillgodosett varannan-varje vecka

Barn födda 96/07 och blivande trebarnsmamma: BF 7 sept-09
  • La Lola
    Ia 70 skrev 2009-04-22 12:41:07 följande:
    Jag älskar desssertostar (gorgonzola mest just nu) o har hittat en restaurang som serverar en sådan underbart goood pizza med fyra olika ostar på. I och med att de varit upphettade (bubblat) så är det ok att äta. Så nu får jag mitt behov tillgodosett varannan-varje vecka
    Ja o du kan göra pastasåser, pajer o varma mackor med denna ost på oxå om du vill.
    Mumsigt!
  • La Lola

O kniper det o man inte vill käka varm sås med ost så köper man ädelost på tub o käkar som den är.
    Ost på tub är alltid ok. Den osten upphettas till mellan 120-140 grader (ev listeria dör vid 70).

• Ia 70
    La Lola skrev 2009-04-22 13:55:56 följande:
    O kniper det o man inte vill käka varm sås med ost så köper man ädelost på tub o käkar som den är. Ost på tub är alltid ok. Den osten upphettas till mellan 120-140 grader (ev listeria dör vid 70).
    Olala, jag har funderat på det. Mums
    Barn födda 96/07 och blivande trebarnsmamma: BF 7 sept-09
Svar på tråden brieost