Inlägg från: NoMatter |Visa alla inlägg
  • NoMatter

ROMER

Marina Elena skrev 2009-05-25 20:25:04 följande:
    Snäckan 85 skrev 2009-05-25 20:22:37 följande: resande o zigenare är inte samma sak!!
    Nej, resande och zigenare är inte samma sak men både resande och zigenare har hamnat i gruppen romer idag. Märkligt nog.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-05-25 20:33:28 följande:
    jag kan förstå det är förvirrande. själv så gillar jag inte att göra skillnad mellan romer o romer egentligen men typ alla gör ju det o det blir att man gör så själv också..t.ex så gå ju den stora skiljelinjen melan romer o sinter..o t.o.m så tycker man att vissa romer är orena för de följer inte just våra traditioner o talar inte som vi osv osv
    Nu måste jag få detta utrett en gång till, jag vet att det berättades i förra tråden men mitt minne är kort men intensivt. Är det de finska zigenarna som är sinter? I såna fall så håller jag med om skillnaden, jag har alltid gjort skillnad på finska zigenare och "äkta" zigenare.

Och vad gäller ordet zigenare så tycker jag att det är ett vackert ord som får mig att tänka på glad musik, färgglada kläder och fest.
    Anledningen till att kvinnor har två par läppar; Det ena paret är för att slänga käft, det andra för att ställa allt till rätta.
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 21:22:47 följande:
    Eller när man läser slarvigt och är smått förbi av trötthet som en annan
    Inte lätt att förstå allt jag skriver, det har jag full förståelse för. JAG vet ju vad jag menar.
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 21:30:37 följande:
    Ja tattare blev ju sedemera en betäckning på alla som inte passade in i normen men ursprunget kommer så långt tillbaka som på 1600-talet kanske t.om ännu längre tillbaka i tiden och då var det en benämning på det vi idag kallar resande. Sedan blev det ett skällsord för alla som sagt inte passade in i den givna normen och idag används ordet flitigt utan att det överhuvudtaget behöver handla om resande eller att den som använder ordet ens vet varifrån det kommer och vad det innebär. Din kusins pappa kan ju mycket väl vara resande
    KOmmer inte ordet ursprungligen från tatarerna? Och om jag färstått saken rätt så var det ju folk som inte passade in i det svenska samhället p.g.a deras utseende och deras kultur bl.a. Sen försvenskades ordet och blev tattare. Jag KAN ha fel men det vore ovanligt.
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 21:32:02 följande:
    Nej då du skriver tydligt Det är jag som är så förbenat trött och virrig just nu Tro mig hehe
    Då skulle jag föreslå en vända mellan lakanen.
  • NoMatter

Intressant och kul att jag inte var HELT ute och cyklade som omväxling. Jag läser massor om sånt som intresserar mig, vilket definitivt olika kulturer/folkslag gör men jag minns ju så jäkla dåligt.

• NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 21:45:32 följande:
    Jag tycker det är väldigt intressant och nu har jag ju också förstått sambandet. Vilket jag inte hade gjort tidigare Men i och med bl.a. släktforskning så kom frågorna upp eller rättare sagt inget stämde och när jag sedan började att fråga så fick jag det hela klart för mig. Det var en del bitar som föll på plats faktiskt allt ifrån "konstiga seder" och även ord som jag inte kände igen och som används frekvent. Det är jäkligt intressant på ren svenska
    Det är det definitivt. Jag har ju faktiskt umgåtts en del med resandefolk (f.d grannar) men dom berättade inte så mycket. Zigenare/romer hade jag mycket kontakt med i tonåren när jag bodde i Enköping. Och tänk, ingen av dom hade rivit upp parketten och odlat potatis i vardagsrummet.
  • NoMatter
    Maggis Nervis skrev 2009-05-25 22:08:07 följande:
    eller flått en igelkott levande...
    Haha, en av de som tillhör resandefolket som jag tidigare bodde granne med var livrädd för igelkottar. Stora starka karln, liksom.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-05-25 22:45:01 följande:
    vilka slags romer? En del av min släkt bor där
    Jag vill minnas att någon hette Taikon. Fast det här var länge sen.
  • NoMatter
    NoMatter skrev 2009-05-25 23:08:06 följande:
    Jag vill minnas att någon hette Taikon. Fast det här var länge sen.
    Jag lurades nog här, dom var nog släkt med Taikon men hette nog Dimiter eller nåt liknande.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-05-26 08:23:40 följande:
    Inga Bessik? Min mormor är från släkten Bessik, och vi är släkt med Taikons o Demetris.
    Inte vad jag minns. Men som sagt det var länge sen och den jag kommer ihåg allra mest var en jättegammal dam, hon är med största sannolikhet död sen många, många år. Det som var lite tragiskt med henne var att hon bodde i en liten etta alldeles ensam och hon mådde inte alls bra av det, hon saknade ju släktingarna. Men hon var jätterar.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-05-26 08:33:09 följande:
    vad trist tyvärr så är ju inte svenska bostäder lämpade för gamla tiders storfamiljer..men nog brukar man försöka bo i närheten av varandra!
    Hennes barn bodde i samma område men hon var ändå väldigt mycket ensam. Jag kan se henne framför mig när hon satt på en stol ute på altanen alldeles ensam. Hon blev alltid så glad när man kom och pratade med henne fast hon pratade inte så bra svenska.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-06-04 14:44:20 följande:
    vad betyder didikaj? sång eller?
    Jag sökte på det och det betyder tydligen resande.
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-06-06 08:29:54 följande:
    Resande, dinglare, tavringar Förr i tiden föraktfullt kallade tattare Har funnits i Sverige sedan 1500-talet och idag finns de över hela landet. Ser ut  som Svenssons, har svenska efternamn även om namnen känns igen sinsemellan. Har en egen kultur ett eget språk och egen musik men tyvärr har mycket tappats bort över åren. www.resandefolketsriksorganisation.se/ www2.orebro.se/stadsbibliotek/meteor/meteor2/... frihetbortiskogen.spaces.live.com/
    Boken av Bo Hazell som nämns på en av länkarna är VÄL värd att läsas. Mycket intressant fakta om resandefolket kommer fram där. Rekommenderas varmt!
  • NoMatter
    VulgusProfanum skrev 2009-06-06 09:12:22 följande:
    Den är riktigt bra! Ger en rättvis bild också och bygger inte på massa gamla rostiga fördomar.
    Det är ju det som är det bra. Jag lånade den dels för att jag är en nyfiken själ, dels för att jag bodde granne med resandefolk och blev nyfiken. Dom ville inte prata så mycket om det men jag ville veta.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-06-12 23:43:02 följande:
    hur visste du att de var resande??
    Dom berättade det på en fest. Det började med att dom sjöng en sång på deras språk och jag frågade vad det var, efter mycket om och men så berättade dom men sen var det liksom locket på.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-06-13 00:48:32 följande:
    åh alltså de är ju jättesynd att många verkar så stängda kring deras kultur..klart de har lidit mycke av förföljelser men de har ju alla vi romer, zigenare o resande gjort!!
    Det beror väl på vilket bemötande ni har fått under alla århundranden som har gått misstänker jag. Det är trist eftersom ert folk ju faktiskt har en massa intressant att berätta.
  • NoMatter
    Marina Elena skrev 2009-06-13 01:03:07 följande:
    hmm..jag tycker mest folk tycker man är konstig då man berättar om hur man lever hha
    Ja men då är väl jag också konstig, för jag uppskattar det.
Svar på tråden ROMER