Inlägg från: Marina Elena |Visa alla inlägg
  • Marina Elena

ROMER

Snäckan 85 skrev 2009-05-25 20:22:37 följande:

hej. för det första så är jag själv en zigenare. och zigenare och romer är samma sak. fast för i tiden så sa man zigenare men inte nu för nu säger man romer. när man sa zigenare förr så var det rasistisk. därför säger man romer. och en sak till. ja alla romer har oilka dialekter men man förstår varandra ändå. det är ju nästan som svenska och danska. men alla kanske inte förstår varandra dem är väll inte så språkkunniga. men ni säger att romanes talas av zigenare och romani av resande folk... men så är det inte för romani och resande zigenare är samma sak. det finns inget som heter så. att romanes talas av zigenare och romani av resande folk så är det inte.
    resande o zigenare är inte samma sak!!
  • Marina Elena

o de är inte rasistiskt att säga zigenare, jag föredrar zigenare framför rom..romer har blivit nån samlingsord i sverige för alla zigenare inklusive resandefolket men det är skillnad mellan olika romer alltså, så är det

• Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 20:30:35 följande:
    Ja och det är rätt förvirrande faktiskt. Speciellt för en som jag som försöker att ta reda på så mycket som det bara är möjligt om makens härkomst.
    jag kan förstå det är förvirrande. själv så gillar jag inte att göra skillnad mellan romer o romer egentligen men typ alla gör ju det o det blir att man gör så själv också..t.ex så gå ju den stora skiljelinjen melan romer o sinter..o t.o.m så tycker man att vissa romer är orena för de följer inte just våra traditioner o talar inte som vi osv osv
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 20:36:51 följande:
    Jo jag har förstått att det föreligger lite konflikter mellan vissa grupper.Det är rätt trist faktiskt eftersom att det är två grupper som fått utstå rätt mycket genom århundrandena och som har rätt mycket gemensamt med varandra.
    mmm..det är så dumt egentligen.. finska zigenare vill vi inte ha nåt alls att göra med..vi kan göra affärer med vissa romer från balkan..vi är vänner med de flesta från rumänien..men de enda vi egentligen gillar är de som tillhör våra egna släkter hahaha
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 20:42:38 följande:
    Haha så det blir släkten är bäst i slutändan
    hmmm..ibland, ibland är de ju bara värst!
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-05-25 21:49:39 följande:
    Det är det definitivt. Jag har ju faktiskt umgåtts en del med resandefolk (f.d grannar) men dom berättade inte så mycket. Zigenare/romer hade jag mycket kontakt med i tonåren när jag bodde i Enköping. Och tänk, ingen av dom hade rivit upp parketten och odlat potatis i vardagsrummet.
    vilka slags romer? En del av min släkt bor där
  • Marina Elena
    VulgusProfanum skrev 2009-05-25 21:45:32 följande:
    Jag tycker det är väldigt intressant och nu har jag ju också förstått sambandet. Vilket jag inte hade gjort tidigare Men i och med bl.a. släktforskning så kom frågorna upp eller rättare sagt inget stämde och när jag sedan började att fråga så fick jag det hela klart för mig. Det var en del bitar som föll på plats faktiskt allt ifrån "konstiga seder" och även ord som jag inte kände igen och som används frekvent.Det är jäkligt intressant på ren svenska
    kan du ge exempel på "konstiga seder" som resande har? (kanskse de är samma som våra haha)
  • Marina Elena
    enny signatur skrev 2009-05-25 22:19:11 följande:
    Är den för romer eller för funderingar rent allmänt?Jag har mest hört skräckhistorier hur romer blir bemötta (när de har sina traditionella kläder), upplever ni att det är så?
    tyvärr, ja
  • Marina Elena
    enny signatur skrev 2009-05-25 22:19:11 följande:
    Är den för romer eller för funderingar rent allmänt?Jag har mest hört skräckhistorier hur romer blir bemötta (när de har sina traditionella kläder), upplever ni att det är så?
    och ja, tråden är för allmänna funderingar!
  • Marina Elena
    NoMatter skrev 2009-05-25 23:17:02 följande:
    Jag lurades nog här, dom var nog släkt med Taikon men hette nog Dimiter eller nåt liknande.
    Inga Bessik? Min mormor är från släkten Bessik, och vi är släkt med Taikons o Demetris.
Svar på tråden ROMER