• Rufons

Joderat salt i Sempers 8-månadersmat

På Sempers 8-månaders-barnmatsburkar står det "vi tillsätter inget salt i mat för barn under ett år."

Är detta verkligen riktigt?
    Köper ofta Sempers Frikadeller i buljong som är från 8-månader och i innehållsförteckningen sår joderat salt som ingrediens. Är saltet inte tillsatt?

Hur ska jag tolka innehållsförteckningarna?

• Svar på tråden Joderat salt i Sempers 8-månadersmat
  • Rufons

Mailar Semper och återkommer!

• Rufons

Har mailat Sempers kundtjänst, men de svarar med tystnad. Med andra ord, ....inget svar. Har skickat mailet två gånger under denna period. Väntar ett par dagar till och ser...

• Rufons

....Sempers kundtjänst har antingen extremt mycket att göra eller så har de ingen personal på plats...., för de har fortfarande inte svarat. Dåligt tycker jag.

• Rufons

Svaret har kommit:

Tack för ditt mail och fråga. Vi ber om ursäkt för sen respons. Det är många som ställer frågor och vill ha råd om barnmat.

Informationen om frikadeller är inte helt entydig och jag förstår om det är lite förvirrande. Ska försöka förklara hur det händer ihop. Det är så att saltet har en bindande förmåga och behövs i just våra kalvfrikadeller. Vi har gjort försök med att än mer minska saltet men då håller frikadellerna inte ihop. Saltet är tillsatt i en mycket liten mängd som självfallet inte är skadlig för barn från 8 mån. Det är endast kalvfrikadellerna som har en mycket liten mängd tillsatt salt av de produkter vi har under 1 år.

Du kan precis som tidigare servera ditt barn som är över åtta månader frikadeller från Semper och känna dig trygg med att innehållet är nyttigt och bra.

Trevlig helg!

Med vänlig hälsning

Camilla Björk
    Informationschef

• Rufons

Och idag kom ännu ett svar...

Tack för ditt mail. Jag beklagar den långa svarstiden.
    Det stämmer att Frikadellerna är ett undantag. Vi har behållt den lilla saltdelen den innehåller. Saltet har en bindande funktion. Vi hade valet att tillsätta något annat bindande medel och tyckte att det var bättre att behålla saltet istället. Det är extremt lite och är absolut ingen fara för ditt barn.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning
    Sirpa
    Konsumentrådgivare

Svar på tråden Joderat salt i Sempers 8-månadersmat