Inlägg från: Anonym (överklaga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (överklaga)

Vanprydande ärr - hur mkt från försäkringen?

Min dotter fick mycket fula ärr i ansiktet av sina vattkoppor. Några år har nu gått och tack vare att vi hade läkarkontakt (pga klådan) kan hon idag få ersättning.
    Enligt det första beslutet skulle hon få 9000 kr. Blev då tipsad om att överklaga tills de vägrar höja mer. De återkom med beslut om 19 000 kr och jag har nu överklagat igen. Tänker överklaga tills de säger att jag måste gå till domstol.

En kompis blev erbjuden typ 20 000 kr men överklagade och fick till slut över 100 000 så det lönar sig att inte ge med sig på första erbjudandet.

• Anonym (överklaga)

Anonym (ärret) skrev 2009-04-23 16:41:25 följande:

Anonym (överklaga) skrev 2009-04-22 22:54:55 följande:
    Hur går man då tillväga för att överklaga? Men kan det inte bli bakvänt också att det blir så att man inte får ut någonting??
    Ett beviljat beslut om ersättning kan aldrig tas tillbaka. Det värsta som kan hända är att de säger att de inte tänker betala mer och att man får gå till domstol om man inte är nöjd. Nöjer man sig då är sist sagda summan din.
    Försäkringsbolagen tjänar MULTUM på att folk accepterar första bästa anbud!
    För att överklaga ett beslut räcker det i princip med att skriva ett papper med ordet "överklaga" och få med ärendenummer mm.
    I mitt första brev skrev jag varför jag tyckte ersättningen var för låg, typ: "Jag vill överklaga beloppet för ärren i min dotters ansikte då de sitter på en plats som aldrig går att dölja, samt att ev försöka ta bort dem i framtiden kostar betydligt mer"
    I det andra skrev jag bara att jag ännu en gång ville överklaga då jag tyckte summan var för låg.
    Det känns lite pinsamt, men det är försäkringar i lönsamma bolag och inte slöseri med tex skattemedel.
  • Anonym (överklaga)

Anonym (?) skrev 2009-04-24 03:09:53 följande:

Kan man få ersättning även då man har fått ett ärr efter en operation eller gäller det endast om man varit med om någon olycks händelse?
    Det beror på om försäkringen är en olycksfallsförsäkring eller en sjukförsäkring.
  • Anonym (överklaga)

Man behöver inte ha träffat sjukvården. Det kan räcka med att man kontaktat dem så det finns en journalanteckning.
    När det gäller min dotters vattkoppsärr ringde vi för att få klådstillande medicin utskrivet, och det räckte.

• Anonym (överklaga)
    trebarsmamma skrev 2009-04-30 08:33:45 följande:
    jag pratade med tryggo hansa i går och de sa att dom måste ha papprena ifrån sjukvården, hur får man tag på dom papprena, vem ska man ringa
    Du ringer mottagningen ni hade kontakt med och säger att du behöver en kopia på journalanteckningen som gäller den aktuella skadan.
  • Anonym (överklaga)

Anonym (?) skrev 2009-05-05 02:47:33 följande:

Min son ramlade på isen och syddes på sjukhuset, fick två ärr som vi fotade och skickade till försäkringsbolaget. Han fick 8000 kr för ca 1 år sedan. jag hade ingen aning om att man kunde överklaga beslutet, för det känns som en väldigt liten summa han fick för ärren i ansiktet.
    Det behöver inte vara för sent att överklaga. Till mig sa de att hon kan få mer pengar senare beroende på hur ärren "utvecklar" sig.
  • Anonym (överklaga)

Anonym (?) skrev 2009-05-10 02:13:36 följande:

Överklaga tack för ditt svar.Hur går jag till väga ska jag ringa försäkringsbolaget först eller skriver jag ett brev där jag överklagar?
    Eftersom du har tagit emot pengarna så är nog inte "överklaga" rätt ord för det du ska göra. Du har ju genom att ta emot pengarna "accepterat" deras ersättning.
    Däremot kan du ringa och fråga hur du ska göra nu, då du idag tycker att ärret är så vanprydande att 8000 är för lite. Fråga vad du ska göra om ärret förvärras ännu mer de kommande åren.
    Eftersom ett ärr kan bli värre eller synligare med åren så sa de till mig att dottern kunde söka mer ersättning längre fram, mer än 10 år fram i tiden (minns inte om hon sa typ 15 eller 30).
    Så länge man ser till att skadan anmäls till bolaget inom tidsramen så kan man söka mer ersättning senare (iaf på mitt bolag som är Folksam).
  • Anonym (överklaga)

Anonym (vad) skrev 2009-05-10 22:41:38 följande:

När det gäller tex barnet får hål i huvudet och får limma. Ska man anmäla det till föräkringsbolaget då? OM det skulle bli något ärr eller liknande sen?Så man kan få ut pengar där?
    Jag skulle ringa bolaget och meddela så det är noterat. Sen beror det ju på vart ärret sitter. Man fårr inte ersättning för ärr i sog utan för den vanprydande delen.
    Ett ärr i hårbotten tex kan jag inte tänka mig ger en krona....
  • Anonym (överklaga)

Anonym (vad) skrev 2009-05-10 22:55:23 följande:

Gossen slog ett stort hack mitt pannan för ca en månad sedan och fick åka in på akuten och limma. Tänkte ifall OM det skulle bli ett fult ärr där sen så kanske de är bra ha de noterat. Samtidigt täntke jag höra vad ni tror. Jag har ett FULT ärr på armen som ser ut som om jag skurit mig själv vilket jag självklart inte gjort utan jag led av anemi när jag var 16-17 år idag är jag 24. jag fick göra ett sånt där test och se hur länge det blöder från ett sår så dom snitta liiiiite på armen vilket resulterade i ett FULT ärr på armen. Folk tror jag alltså skurit mig själv!Ser ut som två små 1 cm - - bredvid varandra. Jag har nämligen en barn och ungdomsförsäkring på mig som min mamma tagit när jag var liten. Som går ut om några månader då jag fyller 25.
    Sitter skadan i ansiktet så är det klart du ska anmäla det! Min son har sytt på näsroten och det ska vi skicka in foton på om nåt år.
    När det gäller villkoren på din försäkring så är det endast bolaget som kan svara på dina frågor. Läs i dina papper eller ring!
  • Anonym (överklaga)

Min dotter har nu fått sina pengar. Från att de först erbjöd 9000 kr så har vi nu
    19 000 kr på hennes konto.

• Anonym (överklaga)

Ärr ska vara klart vanprydande enligt min försäkring. Ärr hårbotten skulle de således inte betala för.

• Anonym (överklaga)
    teddy skrev 2009-05-31 15:33:24 följande:
    Ok men varför satt då försäkringssnubben det på bevakning.han visste ju att det satt i hårbotten.visst det syns inte.men är rusktigt irreterande. eftersom det känns skorvigt o dant där.
    han satte det troligen på bevakning av samma anledning som man gör det med alla ärr som anmäls: Den KAN bli vanprydande.
    Blir de det får man ersättning. Blir de det inte får man inte ersättning.
  • Anonym (överklaga)
    4familjen skrev 2009-05-31 20:26:03 följande:
    om man har en medfödd skada som kräver operationer, kan man då få ersättning från staten? finns ju inga försäkringar som täcker något som har med skadan att göra!i dotterns fall kommer innebära bröstkorgs inplantat med muskler från lår el.rygg, samt uppbyggnad av ett bröst= flera ärr
    Jag har svårt att tro det då staen inte har något med skadan att göra.
  • Anonym (överklaga)
    4familjen skrev 2009-05-31 20:44:19 följande:
    Anonym (överklaga) skrev 2009-05-31 20:35:07 följande:
    men borde man inte kunna få från NÅGON?iom att det faktiskt inte finns en enda försäkring som man kan tekna innan barnet är fött, och ett försäkringsbolag aldrig fulltecknar ett barn som har medfödda skador!ska dessa barn då vara tvugna att "leva" med sina ärr om dom tex inte har råd att plastikopereras? (eller om det helt enkelt inte går att ta bort så det knappt syns)jag tecknade en försäkring direkt efter hemkosten från BB, har jag gjort med samtliga barn, men eftersom skadan då redan är dokumenterad så får jag då inte fulförsäkra= får inte en krona för något som har med skadan att göra what so ever!
    Jag har svårt att tro det som sagt.
    En försäkring är ju ingen rättighet utan en möjlighet. Det ligger sen i deras händer om de "vill" betala eller inte.
    Skadan i sig förändras ju inte av ersättningen heller. Rätt till betalda plastikoperationer kan ju finnas ändå, via landstinget/staten.
  • Anonym (överklaga)
    styggingen skrev 2009-05-31 21:04:11 följande:
    Hur orkar ni!! Vad spelar några ärr för roll?
    Orkar vad då? Teckna försäkringar?
    Vore ju direkt KORKAT att teckna försäkringar som man sen inte använde.... Varför då liksom?
    Jag har inte försäkrat mina barn eller mina egendomar av vidskepliga skäl, så naturligtvis ska de lösa ut när det gäller...
    Vill man leva oförsäkrad, som du uppenbarligen gör, så är väl det också helt ok. Inga skador FÖREBYGGS ju av försäkringar
  • Anonym (överklaga)
    4familjen skrev 2009-06-03 12:29:50 följande:
    någon som vet om man kan komma i efterhand och göra en skadeanmälan? eller är det bara dagarna efter olyckan som man kan anmäla?
    Man har ganska lång tid att anmäla. Däremot kräver många att det finns en journalanteckning om läkarkontakt vid "skadetillfället".
    Vi kontaktade sjukvården för klådstillande medel när dottern hade vattkoppor. Hon fick fula ärr i ansiktet som vi senare anmälde till försäkringsbolaget.
    Nu, 4 år senare och efter 2 överklagan, har hon 19 000 kr på sitt konto.
  • Anonym (överklaga)
    4familjen skrev 2009-06-05 22:24:56 följande:
    vad kan ett barn tänkas få för ersättning vid ärr på läppen? sonen spräckte läppen förra året, och det synd väldigt tydligt fortfarande, läppen har liksom blivit deformerad, syns VÄLDIGT väl när han ler framför allt, men även om man sitter och tittar på hans ansiktsprofil från sidan så syns det tydligt, nästan blivit som en "bula" på läppen där han syddes.
    Vilken erstääning ni kan få beror på vilken försäkring ni har. Hur många basbeloop de räknar med osv.
    Är det anmält? Hade ni läkarkontakt?
    begär ut en kopia på journalanteckningen, ta foton där det syns bra och skicka till bolaget.
    Kom sen ihåg att överklaga beslutet tills de inte vill ge mer!
    Vi fick 9000 för dotterns ärr. Efter en enkel överklagan, där vi skrev avi tyckte det var för lite, fick vi 10 000 TILL.
  • Anonym (överklaga)
    4familjen skrev 2009-06-06 22:10:26 följande:
    Anonym (överklaga) skrev 2009-06-06 10:04:27 följande:
    är en vanlig olycksfallsförsäkring som sonen har på trygg hansa via komunen! (får inte teckna en vanlig försäkring tyvär)det är anmält i efterhand, vi hade läkarkontakt, den dagen han ramlade så åkte vi in akut,dom försökte ge han bedövningssputa och sy (lönlöst med en treåring), då försökte dom limma istället, men efter bara ett par timmar så släppte det, så då fick vi åka in dagen efter och han blev sövd och sydd med 5 stygn!hur blir det om man överklagar, får man först summan som dom fastställt, och sen om överklagan går igenom så får man dom pengarna efteråt?
    När jag fick min första summa så hade de inget kontonummer. De fick inte kontonumret förrän jag accepterade summan.
    Om de redan har ett kontonummer och sätter in summan direkt så antar jag att de fyller på om överklagan går igenom.
    De kan aldrig backa på ett gynnande beslut så mindre pengar kan det aldrig bli.
Svar på tråden Vanprydande ärr - hur mkt från försäkringen?