Inlägg från: Anonym (ärrade) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ärrade)

Vanprydande ärr - hur mkt från försäkringen?

Anonym (Ls mamma) skrev 2009-04-22 12:21:02 följande:
    Min son har barnförsäkring hos TryggHansa. Han har fått ut sammanlagt ´drygt 14000 för ett ärr under hakan och ett litet i pannan.Jag tror inte man får ut ersättning för planerade operationer, det måste vara olycksfall.
    Jo, man kan få ersättning även för ärr som blivit vid planerade operationer. Själv kommer jag att göra en stor operation i höst, då jag ska operera bort båda brösten eftresom jag vet att jag är bärare av gen som ger ärftig bröstcancer. De nya brösten ska görasav hud och fett från magen, så även där får jag ett stort ärr, från höft till höft. Jag vet att jag kommer att få ordentlig ersättni g för de ärren.
    Min sambo har gjort en stor planerad ryggoperation, och har ett ärr från rumpan till mitt på ryggen. Det fick han 65.000:- för.
    Min dotter har båda underarmarna sönderskurna, då hon hade en depression i yngre tonåren, och skar sig själv ordentligt ett flertal gånger.
    Det fick hon drygt 40.000:- + 25.000:-
    En av mina söner fick ett 5 cm långt ärr på ena knäskålen vid en vurpa med moppen, vilket gav honom 15.000:- *2.
    Lillkillen på 4 år blev biten av en hund i ansiktet och fick tre st 1 cm långa ärr i pannan och vid ögonbrynet. Han har fått 17.000+ 15.000:-
  • Anonym (ärrade)
    Anonym (*) skrev 2009-04-22 23:06:13 följande:
    Anonym (ärrade) skrev 2009-04-22 22:35:45 följande: Är det sant? Men det är ju självförvållat? :-S
    Ja det är självförvållat men hon gjorde det pga depression, vilket ju är en sjukdom.
  • Anonym (ärrade)
    Anonym skrev 2009-04-23 16:56:33 följande:
    Jag opererades i höstas i bakhuvud/nacke. Hade hört att en som gjort samma op som jag, hade fått ut pengar för ärret. Jag frågade mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) om vad som gällde o jag fick till svar att man fick bara ersättning för ärr som blivit utav olyckor inte av att man opererats för sjukdom. :(
    Min sambo har också Länsförsäkringar, och han fick ersättning efter en operation. Se mitt inlägg #37
  • Anonym (ärrade)
    Anonym (ärret) skrev 2009-04-26 12:18:20 följande:
    Ni som skrivit i tråden::::: Är den ersättning ni fått BARA för ärret?? Eller är det också invaliditetsersättning?
    De summor jag nämnt i mina tidigare inlägg gller endast ersättning för ärr. Ersättning för invaliditet är ju en helt annan sak som bedöms enskilt.
  • Anonym (ärrade)
    trebarsmamma skrev 2009-04-26 12:47:51 följande:
    nä jag behandlade henne själv, jag skämdes ju för att hon hade bränt sig för att jag varit klantig, men jag tror att en sjukköterska fick kolla på det, eller om det va bvc kommer inte ihåg det,och sen kan man anmäla att min sontyp ramlade i trappen och fick tejpa pannan och en annan gång ramlade han och fick typ tejpa ögonbrynet typ 2-1 år sen
    Om ni har varit hos BVC och låtit någon titta på det finns det säkerligen antecknat någonstans, och det räcker troligtvis för att kunna få ersättning för det.
    Samma sak med din son. HAr han fått det tejpat så har han ju träffat någon inom sjukvården,och då finns det antecknat.
    Ta kontakt med försäkringsbolaget där ni har barnens försäkringar och fråga hur ni ska gå till väga.
  • Anonym (ärrade)
    Anonym (Scars) skrev 2009-04-27 21:51:36 följande:
    Ingen som vill svara på mitt tidigare inlägg ?
    Tja, lämpligen en sjuk-och olycksfallsförsäkring. Alla bolag har såna.
  • Anonym (ärrade)
    Anonym (Scars) skrev 2009-04-27 21:57:40 följande:
    Är det bara om man har fått ärr genom olyckor ? Ej genom planerade operationer ?
    Det kan variera. Min sambo har fått ersättning för ärr efter planerad operation,och jag ska snart göra en stor operation som kommer att ge ordentliga ärr, där jag sedan kommer att få ersättning för ärren.
  • Anonym (ärrade)
    Anonym (fråga) skrev 2009-04-27 22:18:13 följande:
    En fråga ang. planerad operation. En bekant till mig gjorde en planerad/akut operation och fick då fula ärr och ett stort bråk.. men hon frågade sitt försäkringsbolag om hon kunde få ut något men det fanns inget sa de till henne. Sen kom hon i ekonomisk kris och var tvungen säga upp sin försäkring... så nu har hon inte sjuk och olyksförsäkring mera.... men hon kan väl inte kräva något nu efteråt när hon inte är med i försäkringsbolaget längre?? hon har bara vanlig hemförsäkring nu mera... och hon är sjukpensionär nu mera pg.a operationerna oxå...
    Jo ,man kan få ersättning från en försäkring man inte längre har, om man bara hade den när skadan/ olyckan/ sjukdomen inträffade. (vad som nu passar bäst in).
    Däremot har ju olika försäkringar olika regler, så visst kan det vara så att din bekant inte hade rätt till ersättning från sin försäkring.
    Man ska ju iaf alltid överklaga om man tror sig ha rätt.
    Vad hände din bekant?
  • Anonym (ärrade)
    Anonym (fråga) skrev 2009-04-27 22:31:07 följande:
    hon blev opererad för tarmvred som gick helt galet så hon blev öppnat ett antal gånger och blev inte bättre av operationerna så hennes tarmar sitter ihopväxta en del av de... som inte går göra något åt... tyvärr..
    Ajdå, det lät verkligen inte kul .
    Hade hon sjukersättning så bör hon ju fått ersättning för ekonomisk invaliditet iaf, om hon inte längre kan arbeta.
  • Anonym (ärrade)
    Anonym (ärret) skrev 2009-04-27 23:34:20 följande:
    Jag har nu fått min ersättning (dock inte utbetald) men i alla fall fått summan. Så tråden får fortsätta utan mig!
    Vad skönt
    Hur mycket fick du i ersättning då?
  • Anonym (ärrade)
    Anonym (My) skrev 2009-05-14 14:07:34 följande:
    Kan man få pengar från försäkringskassan för vanprydande ärr?
    Nej, försäkringskassan har inget med vanprydande ärr att göra.
Svar på tråden Vanprydande ärr - hur mkt från försäkringen?