• Anonym

Vanprydande ärr - hur mkt från försäkringen?

Jag opererades i höstas i bakhuvud/nacke. Hade hört att en som gjort samma op som jag, hade fått ut pengar för ärret. Jag frågade mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) om vad som gällde o jag fick till svar att man fick bara ersättning för ärr som blivit utav olyckor inte av att man opererats för sjukdom. :(

• Anonym

Beror förstås på vad man har för försäkring. Har man en olycksfallsförsäkring gäller den för olycksfall, har man en sjuk- och olyckfallsförsäkring täcker den mer.

Anonym skrev 2009-04-23 16:56:33 följande:
    Jag opererades i höstas i bakhuvud/nacke. Hade hört att en som gjort samma op som jag, hade fått ut pengar för ärret. Jag frågade mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) om vad som gällde o jag fick till svar att man fick bara ersättning för ärr som blivit utav olyckor inte av att man opererats för sjukdom. :(
  • Anonym

jag skadade mig på jobbet för ett par år sedan fick ett fult ärr på överarmen inte stort men det är fult. jag gjorde ingen anmälan av det kan man få ut ändå?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-23 17:01:08 följande:
    Beror förstås på vad man har för försäkring. Har man en olycksfallsförsäkring gäller den för olycksfall, har man en sjuk- och olyckfallsförsäkring täcker den mer.
    Jag har sjuk- och olycksfallsförsäkring men det gällde inte ändå sa hon. Ska kanske kolla upp det igen.
  • Anonym

Jag fick ett vanprydande ärr när jag fick missfall i vecka 17 mitt på magen. Fick ut 40000 kr för det.

• Anonym
    Anonym (ärret) skrev 2009-04-26 12:18:20 följande:
    Ni som skrivit i tråden::::: Är den ersättning ni fått BARA för ärret?? Eller är det också invaliditetsersättning?
    Jag fick bara ersättning för ärret. Tror inte jag fick någon invaliditetsersättning vad jag kan minnas.
  • Anonym

men vadå dokumenterat? gäller det allt?

tex min dotter som har en barnförsäkring, om hon har ramlat och slagit sig o fått två en centimeters ärr i pannan, men ej dokumenterats av sjukvården, får hon ingen ersättning för dessa?

• Anonym

jaha.. suck vad tråkigt.

kan man dokumentera det så här 2 månader i efterhand?... troligtvis inte?

• Anonym

Jag fick ingen för mitt akuta snitt som går från naveln och ner.

• Anonym

Lånar tråden lite, sorry TS.
    Jag har opererat min hallux valgus, (dvs broskknöl vid sned stortå, typ). Bara några dagar efter operationen råkade min sambo sparka till min fot med sådan kraft att gipsskenan gick sönder och det sydda såret sprack upp! Detta märktes först när kompressen togs bort då stygnen skulle avlägsnas. Såret var över 1,5 cm brett där det spruckit. Dock fanns inget att göra åt det. Pga att såret sprack fick jag infektion som inte gick över förrän efter 3-4 månader med penicillin. Detta har nu, ca 2,5 år efter operation och olycka, resulterat i ett ca 1,5 cm brett, 4 cm långt knöligt och fult ärr på vänster fots ovansida. Det är urfult och lyser fult mot min bleka hud. förutom att det är fult så skaver det enormt i skon och jag kan tex omöjligt gå i sandaletter eller högklackat. här är det mjuka, breda gympaskor som gäller året runt.

Tror ni jag kan få ut pengar från min olycksfallsförsäkring i länsförsäkringar?

• Anonym

Oj.. Vad skoj att folk faktiskt får ut pengar. Nästan så jag kanske själv kan hoppas att min son får ut något. För två månader sedan så trillade han o skrapade benet, satte plåster. Ett par dagar senare så fick han feber o blev ganska sjuk. Nån dag senare så såg vi att det var skrapsåren som blivit infekterade och det blev pencilin o tvättvård hos jourcentralen. I dag har han en hård knuta/ärr på benet och vi ska återkomma om tio månader. Även om det e litet så borde det ge något. =) Kan ju alltid bli något om man sätter in det på hans sparkonto :)

• Anonym

En fråga. ser att ni pratar gamla ärr här.
    Har ett stort ärr på ena benet, från en vaccination när jag var liten.
    Det inflammerades och blev ett stort ärr till slut.
    Det borde väl finnas något i min journal om det, men är inte säker.
    Finns det någon chans man kan söka ersättning för det så man kan få det fixat?
    Ser inte klokt ut.
    Det är mer än 20 år sen, finns det något hopp`?

• Anonym

Hej, jag har ett ärr på låret från en olycka som hände när jag var liten, ärret är ca 3 cm långt och 2 cm brett, vet ju inte om min mamma ringde till mitt försäkringsbolag och rapporterade skadan.
    Finns det nån chans att få ersättning för ärret?

Svar på tråden Vanprydande ärr - hur mkt från försäkringen?