• hoppzansa

Får jag automatiskt ensam vårdnad??

Hej allihop!

Så sitter man här, gravid i v.19 och dumpad sen ca en månad tillbaka..

Förhållandet sörjer jag inte för under de månader som gått sedan jag blev gravid har karln verkligen hunnit visa vad han går för, eller snarare INTE går för :)

Nu är min fråga till er som har erfarenhet av detta, får jag ensam vårdnad om jag vill eller måste jag ha hans godkännande på något sätt? Har letat mig blå efter info både här på FL och t.ex försäkringskassans hemsida men tucker inte att jag får klara besked någonstans?

Vore jättetacksam för svar då jag funderar en del över sånt här nu. Tänker absolut inte bråka ang. umgänge men känner inte att det finns ngn poäng med gemensam vårdnad nu när han redan svikit så kapitalt.

Kram på er!

• Svar på tråden Får jag automatiskt ensam vårdnad??
  • agustina

Du har ensam vårdnad tills man ansöker om gemensam vårdnad(om man inte är gift), men han kan ju ansöka om gemensam vårdnad sen om han vill.
    Först måste han dock bekräfta faderskapet, när barnet är fött.

• hoppzansa

agustina: Tack för snabbt svar, läste innehållet i länken men känner inte att det här är helt klart för mig ännu..

Måste killen gå till domstol för att få gemensam vårdnad (alltså eftersom jag vill ha ensam) och på vilka grunder kan han i såfall få det? Han har ju trots allt lämnat mif redan nu?

Tacksam för fler svar!

• tjohansson

Du får automatiskt ensam vårdnad om ni inte är gifta. frågan om vårdnad kommer att tas upp när ni skriver faderskapspapprena men om du vill undvika en konflikt där så kan ni boka separata möten för att skriva på dessa papper. Om han vill ha gemensam vårdnad så måste han gå via domstol om du inte går med på detta.

• Singoalla74

Jag har läst detta... att bor man inte ihop och inte fyller i några papper om gemensam vårdnad eller delad vårdnad så har mamman automatisk ensam vårdnad . Sen kan pappan gå till tingsrätt om han vill driva det vidare.

• Chewbacca

Ja, du har ju redan fått alla svar du söker.
    Kvinnan (den ogifta) har automatiskt ensam vårdnad från födseln,
    gemensam vårdnad kan ansökas vid faderskapsbekräftelsen OM båda parter är överens. Vill du fortsätta ensam vårdnad måste pappan ansöka om gemensam vårdnad via domstol. Domstolen tar hänsyn endast till vad som är bäst för barnet, gemensam vårdnad tilldöms de som kommer tillräckligt bra överens. Det kan även dömas i de fall barnet kan mista kontakt med någon (oftast pappan) av föräldrarna pga att mamman och pappan kommer såpass dåligt överens att den ena håller undan barnet från den andra.
    I det fall pappan ansöker om gemensam vårdnad har du störst chans att få behålla ensam vårdnad om ni inte kan komma överens och att du som vårdnadshavare inte kan diskutera m den andra pga brist i tillit osv. MEN motsätter du dig alltför mycket riskerar du gemensam vårdnad pga risken att barnet mister kontakt med pappan. Ett råd är att du kontaktar familjerätten i din kommun, där du från start ser till att få kontakt med någon du känner går att samtala med. Beskriv nuläget, hur graviditeten är och hur du mår av det han gör mot dig. Var noga med att poängtera att du inte har för avsikt att vägra barnet umgänge med sin far (detta är något du aldrig ska göra ändå så länge det inte föreligger hot/risker för barnets hälsa). Genom familjerätten och socialen kan ni sätta upp samarbetssamtal och komma fram till avtal kring hur umgänget med pappan ska vara, rekommendationer är ofta men inte för länge -ett litet spädbarn mår varken bra av att vara ifrån sin mor (alt den som den lever med stadigvarande), eller att mista chansen att få knyta kontakt med sin far.

Jag läste i någon krönika av en ensamstående mamma som tampades med just att "låta" pappan vara en del av sitt barns liv (då spädbarn), andemeningen var något i stil med att hon försökte tänka på hur barnet skulle råda henne om han var 20 år och satt bredvid henne. I de flesta fall skulle nog inget barn säga "snälla, håll min pappa borta från mig" om pappan inte svikit el på annat sätt gjort barnet illa... jag skulle aldrig klara mig utan min pappa så jag förstår hur viktigt det är. Men liksom du kommer jag kämpa hårt för att få behålla vårdnaden -det finns ingen möjlighet att jag ska dela juridiska och avgörande beslut med en skitstövel jag inte ens kan prata med.

Lycka till!

• Ensam o gravid

Hej! Jag sitter i samma situation som personen ovan som startade inlägget. Jag ser att det är några år sen som tråden startade så jag undrar hur det gick eller om det är fler som befinner sig i samma situation i nuläget. 
    /Orolig för pappans hämndbegär
    (Alltså han ska hämnas för att jag inte gjort som han sagt till mig dvs abort)

• sandra29

Lånar en gammal tråd .. Det är såhär att jag är gravid i vecka 16, mitt ex som är pappan till barnet bor 100 mil ifrån mig. Jag kommer ta hand om mitt barn här. Hur funkar det med vårdnad när vi bor så långt ifrån?

• SingingingBride
    sandra29 skrev 2015-01-17 11:47:24 följande:

Lånar en gammal tråd .. Det är såhär att jag är gravid i vecka 16, mitt ex som är pappan till barnet bor 100 mil ifrån mig. Jag kommer ta hand om mitt barn här. Hur funkar det med vårdnad när vi bor så långt ifrån?

Du får automatiskt ensam vårdnad då du inte är gift.
  • Kjell2
    sandra29 skrev 2015-01-17 11:47:24 följande:

På samma sätt som om ni borde grannar. Så länge ni kan samarbeta brukar det funka.
Svar på tråden Får jag automatiskt ensam vårdnad??