• tvåtjejersmamma

"Nord och syd", och "Mot alla vindar"

Är det fler än jag som minns tv-serierna "Nord och syd" - om familjerna Main och Hazard under amerikanska inbördeskriget - och "Mot alla vindar" - om Mary Mulvane som blir deporterad till australien och där möter fången Jonathan Garret?

Ibland när jag talar om dessa serier så verkar jag vara den enda som minns dem, eller i alla fall som gillar dem.

Så hur är det med dig? Minns du dem?

Man kan inte piska in något i barn, men man kan smeka mycket ur dem.
  • Svar på tråden "Nord och syd", och "Mot alla vindar"
  • Sencha

Minns båda

Nord och Syd har jag dubbla känslor inför. Tyckte den var ganska bra, fast bitvis fånig, typ. Tror dock jag såg större delen av den (fast inte när det kom en fortsättning, tror jag?).

Mot alla vindar måste ha gått mycket tidigare, va? Jag tror jag sett delar av den, och som jag minns det tyckte jag bra om den, men jag fick nog sämre sammanhang. Däremot älskade jag signaturmelodin/musiken...

0401 & 0807
  • tvåtjejersmamma

Ja, Mot alla vindar visades, som du mycket riktigt skriver, tidigare. Signatur melodin är fantastisk! Och även många som inte sett serien älskar den melodin.

Man kan inte piska in något i barn, men man kan smeka mycket ur dem.
  • VulgusProfanum

JA jag minns serierna
    Nord och Syd har nyss gått på TV4Guld så den har jag följt med spänning. Men "Mot alla vindar" skulle jag gärna vilja se igen.

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Sencha
    VulgusProfanum skrev 2009-04-21 13:20:14 följande:
    JA jag minns serierna Nord och Syd har nyss gått på TV4Guld så den har jag följt med spänning. Men "Mot alla vindar" skulle jag gärna vilja se igen.
    Vet att det här är OT - men vad är det för ett rosa G du har över ditt nick i inlägget?
    0401 & 0807
  • VulgusProfanum

Singaturmelodin till Mot alla vindar "Six ribbons"

Don´t pee on my leg and tell me it´s raining
  • Duckan74

Jag minns båda, men kollade bara på Nord och Syd.

• annca

Oja. Båda satt man bänkad framför! :)
    Minns inte så mycket av någon av dem bara, bara "Six Ribbons"

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Angel1978

Älskade båda!!
    Har Nord & Syd på VHS, så den åker på ibland, och så har jag böckerna, men de har jag inte läst ännu..
    Mot alla vindar skulle jag gärna se igen! Snälla SVT (eller nån annan) visa denna underbara serie igen!!

• CosmicCat

Minns båda och gillade dem väldigt mycket. Mina föräldrar köpte "Mot alla vindar" som DVD-box för några år sedan, så jag har ganska nyligen sett den igen. Melodin är verkligen underbar. Jag gick i kommunala musikskolan och spelade klassisk gitarr som barn och jag tror att sätter man en gitarr i händerna på mig nu så kan jag nog fortfarande spela den utantill.

Svar på tråden "Nord och syd", och "Mot alla vindar"