• Anonym

delad vårdnad ?

pappan till mitt barn i magen har tappat greppet om sitt liv helt.
    han har ingen ekonomi. en bil han egentligen inte har råd med, ett LÅN.
    arbetslös och utan inkomst. han är skuldsatt hos alla upp till öronen.
    han skiter i värdet för pengar. när han får in sin a kassa eller vad det kallas så ryker det direkt. han skiter i allt.
    Han bara går o hoppas på att han ska få ett jobb.

Han vill att när bebisen fött , att jag ska skriva på papperna om att vi ska ha delad vårdnad. det är hans krav.

även att vi ska bo ihop.

MEN varför skulle jag vilja bo ihop med någon som inte kan ta hand om sig själv. som inte kan hantera pengar..
    Kommer han någonsinn få rätsida på sitt liv o ekonomi ?
    Han kan inte ha en bil med ett lån som han inte har råd med.
    han fulltankade sin bil nu MINUS på sitt kort. som han inte kommer kunna betala.
    han har böter för fortkörning han heller inte kommer ha råd med nu.

Är jag Ego om jag inte skriver på delad vårdnad ?
    Är jag Ego om jag inte vill flytta ihop med honom trotts jag väntar hans barn ?

ska jag verkligen få dras med hans hantering av pengar, hans skulder o lån ? jag tjänar inte något på det.

Jag kan tänka mig o ha delad vårdnad senare i framtiden, när han tagit sig samman, rätt ut sin situatuon och ekonomi. och inte beter sig som han gör.
    Han bor hemma och lever på sina föräldrar..

• Svar på tråden delad vårdnad ?
  • Anonym

tycker inte du är ego om du inte vill bo med honom el skriva på gemensam vårdnad. iallafall inte i början, gör du det så har han rätt till hälften av FP dagarna och han måste inte ge dig några så då kan det bli att efter 240 dagar så står du där och har inga dagar kvar och han kanske inte vill vara hemma el ge dig några dagar.

• Mirelena

Först vill jag ge dig styrka att orka ta i detta, har du frågat nån i din omgivning om råd? vad tycker de? jag skulle nog inte säga vem som är pappa på förlossningen, så kommer han inte få kallelse om att skriva under faderskapet hos socialen sen när bebs är född. du har rätt till ensam vårdnad. rådfråga en juridikkunnig i värsta fall... finn råd, men han visar sig inte ansvarsfull i dagsläget och då tycker jag att du har rätt att ställa krav!

jag kanske låter elak och hård...

• Anonym

vi har ett barn sedan innan och han va lika ansvarslös då.
    låter säkert dumt att ja skaffat ett barn till med honom. :(
    men jag trodde han hade förändrats, men tydligen inte.
    vi har gemensam vårdnad till vårt första barn.
    jag minns även då att jag inte ville skriva på gemensam vårdnad då
    han då inte hade ordnat upp sitt situation, han sökte inte jobb,
    utan de fick jag göra åt honom. när han väl fick ett jobb som jag ordnade
    misskötte han sig , så sen fick han inte mer jobb.
    jag hade ett arv och föräldrar penning som vi levde på.

jag tänker inte sätta mig i den sitsen igen där jag får försörja honom.
    där han bara kan sitta på sin röv och jag får ta all skit.

jag har allt ordnat för mig, jag har inga skulder eller lån. betalar alla räkningar och har mat på bordet hela månaden.
    vill fortsätta och ha det så.

kan hans beteende va till en fördel för mig om jag vägrar skriva gemensam vårdnad ?

• mysgravid

du kan råka ut för oväntade konsekvenser om du bor med honom och ahr delad vårdnad.
    Han kan gå in ställa till det en hel del om ni bor ihop iom att er ekonimi räknas ihop då. så hans skulder blir dina i vissa tillfällen.
    det finnns inget som säger att han ska få någon v¨¨rdnad.. det klart att pappan ska ha rätt till sitt barn.. men det är inte helt lämpligt att han kräver detta av dig...
    det enda som hände rdå är att du blir försörjningsskyldig för honom enl sambolagen... och du har itne rätt att kasta ut honom därifrån om ni är skriva ihop heller... så tänk dig noga för.. min mamma blev lurad på sammanlagt 500.000:- under liknanade omständigheter!!

• Anonym

Jag är i nästan samma situation som du, skriv för guds skull inte på gemensam vårdnad eller flytta ihop med honom! Kan han inte ta ansvar för sig själv kan han inte ta ansvar för ett litet barn.

• Anonym

NEj det känns som att de blir lättare denna ggn att sätta ner foten o vägra hos familjerätten när man ska skriva på.
    Sist ville ja ju inte men ble så illa tvungen ifall de inte skulle bli ett helvete när man kom hem (då vi bodde ihop)..
    Men nu kan ja bara åka hem till mitt, utan o få några problem.

att bara höra honom säga att han tänker ta ut sin pappadagar (3måN) som han har sedan vårt första barn (då jag fick resten) bara för att han ska få pengar i månaden.
    Men han har inte tänk ha vårt barn lr ta hand om det.
    vårt barn är skrevet hos mig, och har honom heltid.
    Däför kan jag känna o bli lite förbannad när han säger han ska ta ut pappapenning utan att ta hand om sitt barn,för det är en tillfällig lösning för hans ekonomiska kris..

Då jag får lite hjälp utav soc nu sedan jag ble arbetslös för ett par månader sedan, sa hans föräldrar att varför inte skriva er ihop å söka socialbidrag tsm, det vinner ni på. Men det gör vi JU inte. Han har JU Sitt LÅN, o BIL o MASSA ANNAT. aldrig i LIVET SÄGER JAG BARA.
    hur kan man va så korkad o ens komma med ett sådant förlsag. bara för dom ska slippa försörja honom ju.

• Anonym (nej!!!)

flytta absolut inte ihop med honom igen!!! du kan tala om för dom på familjerätten att han tar ut föräldrapenning trots att han inte har hand om sitt barn!Har du förresten barnomsorg till barnet? då kan ju inte barnet vara där om någon tar ut föräldrapenning! hur blir det då om du får jobb..vem tar hand om ditt barn då?du måste ju ha brnomsorg för att kunna stämpla eller? så är det här iaf..

ta hand om dig o dina små! han får klara sig själv..

• Anonym

Anonym (nej!!!) : ja visst har jag barnomsorg.
    jag har tom jobbat när han sagt att han ska ta ut pappadagarna.
    Men som tur är har han inte gjort det.
    får hoppas inte tanken komma upp för honom igen..
    för tar man ut dom har man ju ändå ett ansvar den tiden,tycker jag. som att ta hand om sitt barn, o stå för kostnader etc.

ville söka helvårdnad till sonen för ett år sedan, men dom på familjerätten gav ju tydliga resultat att det skulle inte gå vägen.

HAN måste ju skriva på alla papper som gäller sonen ju, o gör han inte de så förstör det ju för oss. som när vi flytta, då hade han inte gett medgivande till skatteverket att vårt barn fick flytta med. Så han kunde inte bli skriven på vår nya adress, o jag fick inget bostadsbidrag på 2mån ..
    o allt detta mäck bara för han trodde han skrevit på o skickat, men inte gjort det.

Han skulle även söka soc när han blev arbetslös, men då skulle han vänta tiss han fick sin "a-kassa", han va så säkr han skulle få en 8000
    men ja sa hela tiden att han kan räkna med 2-3000 o mkt riktigt hade jag rätt. GAHH..
    nu får han tbx på skatten men allt ryker till hans föräldrar .
    Då kan han heller inte söka soc, för då kommr dom räkna att han kan försörja sig på dom pengarna Xantal månader.

Svar på tråden delad vårdnad ?