Villa Vs Radhus?
Jag tycker det är svårt att generalisera eftersom vissa radhus är toppen och andra är skrot, och vice versa vad gäller villor. Jag var helt emot att vi skulla bo i radhus - såg bara rader av trånga, pastellfärgade och dåligt planerade hus framför mig med grannar som snokade in över häcken.
Men så snubblade vi över ett kalasbra radhusområde i den del vi ville bo där husen är byggda 1964 och därmed också helt annorlunda i utformning och planlösning än ett radhus från t ex 80-talet. Med öppen planlösning, stora fönster och smarta lösningar - dessutom är det ett gavelradhus med en för radhus stor tomt (som en mindre villatomt). Husen ligger inte särskilt tätt men det finns parker, fina grönområden och det är nära till dagis och skolor samt kommunikationer. Dessutom har vi havet precis runt knuten med tre havsbad inom ett par minuters gångväg. Och det till ett mycket rimligt pris, trots att huset ligger i en dyr Stockholmskommun.
Vi trivs jättebra i huset som är perfekt att ha småbarn i. Lagom mycket att ta hand om både inne och ute. Vi siktar på villa om ett par år i stället.