• Anonym (orolig)

Hur ska egentligen en "knöl" i bröstet kännas? SNÄLLA SVAR FRÅN ER SOM VET.

Jag ska ringa i morgon och boka tid för undersökning, men vill ändå skriva här för att kanske få lite svar som kan ev. stilla min oro eller förbereda mig inför dåligt besked...

Kände på mitt vänstra bröst och på "ovansidan" av bröstet så känner jag som en slags upphöjning, som en liten "platt limpa". Det är ju ingen knöl, som en liten "kula" eller "boll", men ändå så är det inte lika med andra bröstet....

Mina bröst är inte fylliga längre efter graviditet & amning, men det kanske är svårt att skilja på de här körtlarna som finns i brösten och ngt annat??

Har inte känt så förut iallfall och jag brukar känna på brösten lite då & då.....

"limpan" är väl kanske 3 cm lång och 1 cm bred. Och den känns mest när jag ligger på rygg.

Någon som vet ngt om detta??

• Svar på tråden Hur ska egentligen en "knöl" i bröstet kännas? SNÄLLA SVAR FRÅN ER SOM VET.
  • Anonym (läkarstudent)

Det är jättevanligt med knölar i brösten framför allt om man är ung och har mycket bröstkörtlar. Klart du ska boka tid för att kolla upp det om du är orolig men utgå ifrån att det bara är en vanlig körtelklump som kanske har uppkommit efter att du ammat. Hormonpåverkan under amning men även premenstruellt gör att det kan uppstå ofarliga "knölar"

Kolla upp men sluta oroa dig!
    Jag känner massa tjejer som varit oroliga liksom du men fått det uppkollat och kunnat andas ut...
    /M

• Anonym (orolig)

Anonym (läkarstudent) skrev 2009-04-21 16:05:15 följande:

Det är jättevanligt med knölar i brösten framför allt om man är ung och har mycket bröstkörtlar. Klart du ska boka tid för att kolla upp det om du är orolig men utgå ifrån att det bara är en vanlig körtelklump som kanske har uppkommit efter att du ammat. Hormonpåverkan under amning men även premenstruellt gör att det kan uppstå ofarliga "knölar" Kolla upp men sluta oroa dig! Jag känner massa tjejer som varit oroliga liksom du men fått det uppkollat och kunnat andas ut... /M
    Okej, tack så mycket för ditt svar!
    Ska kolla upp så jag får stilla min oro. Men det är kanske bara en körtelklump då... den "känns" ju inte farlig.
    Ringer jag vårdcentralen eller ?
  • Anonym (läkarstudent)

Ja gör det! Ring VC och boka en tid så får de undersöka... ofta kommer man långt bara genom att känna på klumpen. Om man inte kommer åt så bra kan man göra ultraljud...

• Anonym (orolig)

Anonym (läkarstudent) skrev 2009-04-21 16:14:45 följande:

Ja gör det! Ring VC och boka en tid så får de undersöka... ofta kommer man långt bara genom att känna på klumpen. Om man inte kommer åt så bra kan man göra ultraljud...
    Kan man be om att få en kvinnlig läkare? Har man rätt till det?
  • Mamma S

Det låter som en körtel, men det är klart du ska kolla upp det för säkerhets skull. Ring vårdcentralen (du kan absolut be att få komma till en kvinnlig läkare!), dom börjar med att känna på knölen och sedan blir du antagligen remitterad till en mammografi. Det kan hända att dom sedan vill göra en biopsi, dvs ta ett vävnadsprov för att se att det inte är en farlig knöl.

Jag har haft flera knölar i brösten, har gjort några mammorgrafier och biopsitagningar. Alla knölarna har varit helt ofarliga.

Lycka till!

• Anonym (orolig)

Mamma S skrev 2009-04-21 20:05:29 följande:

Det låter som en körtel, men det är klart du ska kolla upp det för säkerhets skull. Ring vårdcentralen (du kan absolut be att få komma till en kvinnlig läkare!), dom börjar med att känna på knölen och sedan blir du antagligen remitterad till en mammografi. Det kan hända att dom sedan vill göra en biopsi, dvs ta ett vävnadsprov för att se att det inte är en farlig knöl. Jag har haft flera knölar i brösten, har gjort några mammorgrafier och biopsitagningar. Alla knölarna har varit helt ofarliga. Lycka till!
    Tack för ditt svar!
    Hur går ett vävnadsprov till?
  • Mamma S

Ett vävnadsprov tas med en nål som sticks in i knölen, läkaren "drar" ut vävnad genom sprutan. Svårt att förklara, men det är som en stor spruta kan man säga. Om jag ska vara ärlig så är det rätt obehagligt och gör ganska ont, men det är det värt för att få veta att det inte är en farlig knöl. Det är inte alltid dom gör en sådan biopsi, det beror lite på vad dom ser på mammografi eller ultraljud. Så det är inte säkert att du behöver göra en biopsi!

• Stolt Enbarnsmamma

Jag har haft bröstcancer, fick det i slutet av min graviditet. Alla som jag pratade med (läkare och sköterskor) trodde att det var en svullen mjölkkörtel ( eftersom jag bara var 25, fyller 27 i år) men oj så fel de hade. När jag upptäckte min knöl så var den 3*2 cm stor. Den var ganska hård och satt på bröstets ovansida.

Det är svårt att säga vad du har för knöl därför är det viktigt att du ringer och kollar upp det för att vara på den säkra sidan!

Lycka till!

Svar på tråden Hur ska egentligen en "knöl" i bröstet kännas? SNÄLLA SVAR FRÅN ER SOM VET.