• bettans83

Åka iväg 1 vecka från 8 månaders bebis??

Funderar på att ta en sista minuten tillsammans med en kompis i en vecka. Min son ska då vara hos sin farmor på dagarna och annars med pappa. Är det okej att göra detta? Kommer han känna igen mig när jag kommer hem? Någon mamma som varit ifrån sitt barn en vecka??
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Åka iväg 1 vecka från 8 månaders bebis??
  • Anjonen

jag var barnvakt åt en liten kille på ett år när hans föräldrar tog en sista minuten en vecka... han klängde sig fast vid mig när dom kom hem å bara grät... det var jättejobbigt för hans föräldrar... det går ju naturligtvis över efter ett tag men jag skulle inte utsätta mig själv för det...

• bettans83

Tack för svar!! Är ju lite av en mardröm att min son inte känner igen mig och inte vill vara hos mig.

Någon mer som har erfarenhet??

• southernbelle

Om DU kommer klara det så tror faktiskt jag att ditt barn klarar det med. Han är väl trygg med sin pappa och farmor? Mina föräldrar lämnade mig i två veckor när jag var 8 månader och jag har alltid varit väldigt trygg.

Det kommer säkert vara massor av folk som kommer tycka att det är helt fel att lämna sitt barn i den åldern, jag tycker du skall lyssna till ditt eget hjätra och instinkt! Hoppas du får en trevlig resa om du åker!

• Miss Maya

Fast skillnaden här verkar ju vara att pappan ska ta hand om pojken på kvällar och helgen. Så då försvinner ju inte både mamma och pappa.

I det läget skulle jag nog åka tror jag. Men jag skulle inte åka iväg tillsammans med min sambo i en hel vecka och lämna henne ensam med någon annan.

Känna igen dig gör han säkert. Men han kan förmodligen också vara lite småarg på dig för att du åkt. Och ignorera dig lite. Eller orolig att du ska försvinna igen. Och bli klängig ett tag när du är tillbaka så du inte försvinner igen. Liksom hålla fast. Eller så går allting hur bra som helst! Pappa är ju trots allt kvar.

Har han bra kontat med farmor?

Min systerdotter var ofta hos våra föräldrar en vecka eller så när hon var ganska liten och det gick hur bra som helst! Hon stortrivdes och var aldrig arg eller ledsen på min syster när hon kom tillbaka.

Anjonen skrev 2009-04-21 17:31:47 följande:
    jag var barnvakt åt en liten kille på ett år när hans föräldrar tog en sista minuten en vecka... han klängde sig fast vid mig när dom kom hem å bara grät... det var jättejobbigt för hans föräldrar... det går ju naturligtvis över efter ett tag men jag skulle inte utsätta mig själv för det...
  • Miss Maya

Vår egen dotter som är sju månader snart, har inte träffat sin pappa hela tiden. Han har varit borta ibland nästan en vecka i ett kör. Hon har alltid varit lika glad att se honom igen (bortsett från en gång när hon var 3 månader och började bli blyg för allt och alla, men det gick över på några minuter).

Det behöver inte innebära några problem alls! Jag tycker du ska åka, om du känner att du vill och kan slappna av den där veckan!

• bettans83

Miss Maya skrev 2009-04-21 17:41:37 följande:

Fast skillnaden här verkar ju vara att pappan ska ta hand om pojken på kvällar och helgen. Så då försvinner ju inte både mamma och pappa. I det läget skulle jag nog åka tror jag. Men jag skulle inte åka iväg tillsammans med min sambo i en hel vecka och lämna henne ensam med någon annan. Känna igen dig gör han säkert. Men han kan förmodligen också vara lite småarg på dig för att du åkt. Och ignorera dig lite. Eller orolig att du ska försvinna igen. Och bli klängig ett tag när du är tillbaka så du inte försvinner igen. Liksom hålla fast. Eller så går allting hur bra som helst! Pappa är ju trots allt kvar. Har han bra kontat med farmor? Min systerdotter var ofta hos våra föräldrar en vecka eller så när hon var ganska liten och det gick hur bra som helst! Hon stortrivdes och var aldrig arg eller ledsen på min syster när hon kom tillbaka.
    Ja han har jätte bra kontakt med sin farmor..träffas en eller flera dagar i veckan och han trivs med henne.. Blir säkert inga problem men lite fndersam blir jag iallafall..
  • bettans83

Miss Maya skrev 2009-04-21 17:46:02 följande:

Vår egen dotter som är sju månader snart, har inte träffat sin pappa hela tiden. Han har varit borta ibland nästan en vecka i ett kör. Hon har alltid varit lika glad att se honom igen (bortsett från en gång när hon var 3 månader och började bli blyg för allt och alla, men det gick över på några minuter). Det behöver inte innebära några problem alls! Jag tycker du ska åka, om du känner att du vill och kan slappna av den där veckan!
    Ja slappa och bara ha det gött.. Kommer säkert vara en mycke bättre förälder när jag kommer tillbaka :)
  • Skogsstjärna

När jag var ett eller två år gammal åkte mina föräldrar bort drygt en vecka och jag var hos farmor och farfar. Det gick bra, men när de kom hem var jag jättearg på mamma och lät inte henne krama mig eller ta hand om mig på ett bra tag. Pappa gick bra däremot, för jag var van att han åkte bort i jobbet. Har inga men nu dock
    Är honvan vid pappa och farmor går det säkert jättebra.

• Fruochmamma

Jag var bortrest i 5 dagar när Ludvig var 9 måns gammal. Han var då hemma med pappa & mina svärföräldrar vilket gick jätte bra.

Åk och ha en underbar resa :)

• Ezder

Skulle ALDRIG göra så! Med risk för att vara tråkig moraltant, men långa separationer i den åldern skadar anknytningen, och får barnet att må dåligt både på kort och ev. på lång sikt. (Har själv en skolresa som måste göras förr eller senare, men det får nog vänta tills han är ett par år iaf...)

Svar på tråden Åka iväg 1 vecka från 8 månaders bebis??