• frollan

Torra fläckar?

Hejsan, har sett på min 3 mån son att han har en massa torra fläckar på kroppen..Jag har själv något liknande, som kliar och är irriterande, jag har haft det sen jag var liten och brukar stryka på kortisonsalva föär jag har mkt problem med eksem...

Men vad ska jag smörja in min lille gubbe med? Har försökt att smörja regelbundet med babyolja men det hjälper ej..

• Svar på tråden Torra fläckar?
  • Ghettomamma

Jag har sagt det förut,och det tål att upprepas....MINIDERM!Den bästa krämen för torra barn och torra mammor:) Finns på Apoteket för ca 45 kr och är bästa jag någonsin testat.Knäcker helt enkelt!!!

• Joje

Prova hydrokortison eller Mildison. Miniderm och Locobase är bra. Liberos cream tycker jag också är bra. Använder alla på min dotter som har atopiska eksem, även storebror har torr hud och alla funkar på honom med!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Raven80

Jag rekomenderar decubal.......min son va jättetorr från att han föddes fram tills han va ca 4 månader och jag prövade allt.

• Therorese

Min dotter blev väldigt torr på kinder och ben under vintern och då skulle jag smörja med mildison och efter att det värsta försvunnit efter ca 3 dagar så skulle jag fortsätta smörja med miniderm. Har fungerat superbra och märker jag att hon börjar klia sig igen på benen stryker jag på lite mildison då det tar bort klådan också tydligen.

• Primrose

Min pojke (sex månader i dag) har haft böjveckseksem i knävecken i c:a 3 månader och en del torra fläckar på kropp och i ansikte. Det var värre när det var vinter och kallt. Jag brukar smörja med Mildison några dagar, om det är extra rött och torrt på dessa ställen. Därefter tar jag Locobase Repair eller Miniderm på samma ställen (Mildison torkar ut, så smörj gärna med något återfuktande när det har gått in i huden). Resten av kroppen smörjer jag med Miniderm. Olja fungerade inte alls på min lille. Jag badar honom högst en gång i veckan.

• Eisa

Om fläckarna är väldigt torra, röda och irriterade: Ta Mildison, sedan nåt mjukgörande på det.
    När fläckarna blivit bättre: fortsätt med nåt mjukgörande, typ Locobase eller Miniderm.

12.34
  • Sunset 79

vår bebis hade samma sak.Vi fick en kräm av BVC som heter Decubal och är kanon!Kan köpas på apoteket.

• Lissy81

Min son har också torra fläckar lite var stans på kroppen. Vi smörjer varje kväll innan vi tar på pyjamas med Miniderm, då passar jag även på att smörja mina händer som ofta är lite torra. Jag försöker smörja varje kväll, nån enstaka går att hoppa över, men blir det för ofta blir han torr igen. Men nu får han ofta beröm för att han är så len i huden. Sedan försöker vi att inte bada för mycket, och att använda olja i badvattnet.

• mammapappabebis

Vill bara meddela att Miniderm, Decubal, Locobase, Mildison och många andra cremer innehåller mineralolja/vaselin/paraffin. Detta är alltså destillerad råolja/fotogen!!! Används också som symaskinsolja, smörjolja, bonvax... Hindrar upptagning av fettlösliga vitaminer (A, D, E, F). Dessa lägger sig som en hinna ovanpå huden och täpper till porerna. Och de kan inte brytas ner bra i naturen. Använd vegetabilisk olja på era små, och er själva istället!

Ta hand om er

• Joje
    mammapappabebis skrev 2009-04-22 22:23:07 följande:
    Vill bara meddela att Miniderm, Decubal, Locobase, Mildison och många andra cremer innehåller mineralolja/vaselin/paraffin. Detta är alltså destillerad råolja/fotogen!!! Används också som symaskinsolja, smörjolja, bonvax... Hindrar upptagning av fettlösliga vitaminer (A, D, E, F). Dessa lägger sig som en hinna ovanpå huden och täpper till porerna. Och de kan inte brytas ner bra i naturen. Använd vegetabilisk olja på era små, och er själva istället!Ta hand om er
    Sant! Men enbart vegetabiliska oljor funkar inte på dotterns atopiska eksem eller sonens torra hud.
    ♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
Svar på tråden Torra fläckar?