• frollan

Torra fläckar?

Hejsan, har sett på min 3 mån son att han har en massa torra fläckar på kroppen..Jag har själv något liknande, som kliar och är irriterande, jag har haft det sen jag var liten och brukar stryka på kortisonsalva föär jag har mkt problem med eksem...

Men vad ska jag smörja in min lille gubbe med? Har försökt att smörja regelbundet med babyolja men det hjälper ej..

• Svar på tråden Torra fläckar?
  • mammamadeleine
    Ghettomamma skrev 2009-04-21 19:00:28 följande:
    Jag har sagt det förut,och det tål att upprepas....MINIDERM!Den bästa krämen för torra barn och torra mammor:) Finns på Apoteket för ca 45 kr och är bästa jag någonsin testat.Knäcker helt enkelt!!!
    Tack för tipset, dom enda salvor ja fått rekomenderade kostar 400:- GALET!! Både jag och min dotter som är 5 lider av sk vintertorrhet, torra fläckar, eksem liknande som kliar som fasen ibland!! Jobbigast för dottern som ibland kliar hela natten trots salvor o allt möjligt!! Ska testa den och hålla tummarna att det blir bättre!!
  • Syth
    mammapappabebis skrev 2009-04-22 22:23:07 följande:
    Vill bara meddela att Miniderm, Decubal, Locobase, Mildison och många andra cremer innehåller mineralolja/vaselin/paraffin. Detta är alltså destillerad råolja/fotogen!!! Används också som symaskinsolja, smörjolja, bonvax... Hindrar upptagning av fettlösliga vitaminer (A, D, E, F). Dessa lägger sig som en hinna ovanpå huden och täpper till porerna. Och de kan inte brytas ner bra i naturen. Använd vegetabilisk olja på era små, och er själva istället! Ta hand om er
    Kan du rekommendera någon bra creme?
  • saol

Gillar inte heller tanken på mineralolja på min bebis och därför går apotekets produkter bort!

Kan rekommendera Weledas babyprodukter då dessa innehåller naturliga ingredienser och ingen mineralolja. Lite dyrare än apoteket men dryga.

Använder även dermanords jojobaolja till min bebis, har den själv i ansiktet, men den rekommenderas även för babyvård. Dermanord gör bara helt naturliga produkter till överkomliga priser.

• Joje
    saol skrev 2009-04-23 09:38:21 följande:
    Gillar inte heller tanken på mineralolja på min bebis och därför går apotekets produkter bort!Kan rekommendera Weledas babyprodukter då dessa innehåller naturliga ingredienser och ingen mineralolja. Lite dyrare än apoteket men dryga. Använder även dermanords jojobaolja till min bebis, har den själv i ansiktet, men den rekommenderas även för babyvård. Dermanord gör bara helt naturliga produkter till överkomliga priser.
    Vet du hur Weledas och dermanords produker fungerar på atopiska eksem? Och vart köper man Dermanords produkter?
    ♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Ghettomamma
    mammapappabebis skrev 2009-04-22 22:23:07 följande:
    Vill bara meddela att Miniderm, Decubal, Locobase, Mildison och många andra cremer innehåller mineralolja/vaselin/paraffin. Detta är alltså destillerad råolja/fotogen!!! Används också som symaskinsolja, smörjolja, bonvax... Hindrar upptagning av fettlösliga vitaminer (A, D, E, F). Dessa lägger sig som en hinna ovanpå huden och täpper till porerna. Och de kan inte brytas ner bra i naturen. Använd vegetabilisk olja på era små, och er själva istället!Ta hand om er
    Ja jag förstår hur du tänker...men,det är inte alltid bättre med "naturliga" grejer.Var ganska rabiat själv med det där förut,men har insett att Miniderm är det enda som funkar på mig (och min bebis). Brukar använda olivolja för kroppen när jag duschar,men som ansiktscreme och på torra fläckar är det Miniderm som gäller.
  • Ghettomamma
    Gillar inte heller tanken på mineralolja på min bebis och därför går apotekets produkter bort!Kan rekommendera Weledas babyprodukter då dessa innehåller naturliga ingredienser och ingen mineralolja. Lite dyrare än apoteket men dryga. Använder även dermanords jojobaolja till min bebis, har den själv i ansiktet, men den rekommenderas även för babyvård. Dermanord gör bara helt naturliga produkter till överkomliga priser.
    Gillar inte Weleda,tycker deras produkter är överreklamerade och luktar illa...dessutom funkar de dåligt på mig. Att det är den kristna Waldorfsektens val gör mig också avogt inställd.
  • Zezana

Har bara läst ts.. Miniderm verkar vara helt perfekt på torr hud.. Vår son lider av extremt torr hud, har provat allt känns det som.. För ett par dagar sedan köpte vi hem miniderm & nu är han nästan bra

• Zezana

Kanske ska tillägga att en liten tub miniderm kostar 54:- & en stor flaska kostar runt 240:- om jag inte minns helt fel.. Men be bvc skriva ut på recept, då blir det iaf lite billigare (dessutom går det juh på högkostnadsskyddet)

• hallonblomma
    Sonen här har atopiskt eksem och äggallergi. Det är ofta att man har nån typ av allergent i kroppen när man har atopiskt. Därför har jag fått rådet att INTE använda vegetabiliska oljor typ mandelolja eller weledas produkter då han kan utveckla allergi mot nötter eller pollen. Får heller inte anvönda decubal då det är ullfett och kan också ge honom mer allergi.
    Så här är det bara miniderm, locobase och kortison i olika styrkor som gäller.
    Jag har provat homeopat men tyvärr utan resultat.
    (¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Tage 18/5-07 + Elvira 8/10-08.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • Joje
    hallonblomma skrev 2009-04-23 15:11:11 följande:
    Sonen här har atopiskt eksem och äggallergi. Det är ofta att man har nån typ av allergent i kroppen när man har atopiskt. Därför har jag fått rådet att INTE använda vegetabiliska oljor typ mandelolja eller weledas produkter då han kan utveckla allergi mot nötter eller pollen. Får heller inte anvönda decubal då det är ullfett och kan också ge honom mer allergi.Så här är det bara miniderm, locobase och kortison i olika styrkor som gäller.Jag har provat homeopat men tyvärr utan resultat.
    Jaha, det visste inte jag... Min dotter har atopiskt eksem och komjölkprotein- och äggallergi. Bör man alltså undvika Inolyol, Silon mm också då? Det är ju ullfett i dem med?
    ♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Toyna

Min son fick mjölkallergi och blev suuper torr i huden. Jag rekomenderar MINIDERM starkt. Babyolja är värdelöst tycker jag.

• hallonblomma
    Johanna W81 skrev 2009-04-23 15:14:48 följande:
    Jaha, det visste inte jag... Min dotter har atopiskt eksem och komjölkprotein- och äggallergi. Bör man alltså undvika Inolyol, Silon mm också då? Det är ju ullfett i dem med?
    Sonens läkare samt apoteket sa att man inte ska använda salva med ullfett just pga av att det är allergiframkallande. Jag vet inte hur pass koncentrerat det är i silon jämfört med decubal, men kolla med personalen på ditt apotek eller med din dotters läkare.
    (¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Tage 18/5-07 + Elvira 8/10-08.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • lillasmilla

Locobase repair använder vi på våra fläckar, det enda (receptfria) som funkar på mig och dottern. Använder miniderm som lotion varje dag och olja när hon badat. Vill passa på att slå ett slag för medelas lanolin salva. Underbar, dock lite för fet för att användas till torra fläckar. Utan den hade jag inte kunnat amma!

• mammamadeleine

Efter tipset jag fick har jag köpt mini derm, använt den i 2 dagar nu på både mej o dottern och den FUNKAR!! Nästan alla torra fläckar på dottern är borta och huden är mycket mjukare! 65:- för en liten tub o den verkar räcka ett tag, så ja e super nöjd!!

• Annaklaran

Min son har också lite torrfläckar (som små förhårdnader) det verkar inte klia. Hos oss har ren Olivolja fungerat.

• Melva

Mellan har atopiskt eksem och det enda hittills som fungerat (verkar fungera iallafall då vi är mitt upp i prövande av salvor) är en stark kortisonsalva under några dagar (till fläckarna försvunnit) och sen Fenuril 3ggr/dag samt så fort han varit i kontakt med vatten.

Har provat locobase repair, miniderm, mildisol, locoid, propyderm, oljor, vanlig locobase, ceridal, bepanthen och Fenuril. Har säkert glömt någon.

Locoid och Fenuril samt en ögonsalva att ha i ansiktet är vad som fungerar på honom.
    Mycket smörja blir det och pricktest får vi inte heller så vad han är överkänslig/allergisk mot vet vi inte.

Svar på tråden Torra fläckar?