• bennysson

1-åring hård i magen så att han blöder när han bajsar!

Är det någon som haft samma problem? vad kan man göra?

Ska ringa bvc i morgon, det har varit så här i flera dagar nu..

• Svar på tråden 1-åring hård i magen så att han blöder när han bajsar!
  • Stor mamma

Vår 1½ åring har nu fått ordinerat laktulos varje dag då hon var sådan.

Innan dess provade vi katrinplommonpuré, russin och en massa andra vanliga tips.

• bennysson

nej, han äter som vanligt (vanlig mat) gröt på morgonen och välling på kvällen.. och sen lunch och middag, lagad mat.. Kan inte komma på ngt vi gjort annrolunda sen har började blöda..

Men han har alltid varit ganska hård i magen ända sen födseln (har fått ersättning) men det är senaste veckan han blödit och det kommerr ut massvis med små harpluttar i en stor hård klump

• örtagård

Kolla gärna in tråden, där finns barn med stora som mindre problem så låt dig inte skrämmas eller oroas för det finns rätt mycket förstoppningshjälp som är den samma oavsett hur svårt problemet är - mjukgörande, kostförndringar, laxerande osv. För en del räcker kostlösningar, en del behöver medicin, en del kan behöva födoämnesutredning för allergier.

• Sandrakim

Vår ena tjej fick sakta mak hårdare och hårdare mage ju mindre jag ammade. Från sex månaders ålder så fick hon välling och gröt och sedan vi 10-11 månder också andra mjölkprodukter, men hon hann ändå fylla ett år innan vi själva kom på att det skulle testas för gluten- och laktosintolerans. Det visade sig vara laktosintolerans. Den enda symptom hon hade var stenhård mage. Det visade sig dessutom vara genetisk laktosintolerans, men ingen i min(testade mig också och det kommer från mig) släkt har diagnos på laktosintolerans. Det krävs bara ett blodprov så vet man sen!

• lillangel

Trodde man blev lös i magen om man är lactos intolerant.

Min son är jätte dålig i magen ofta så jag försöker utesluta alla mjölkprodukter nu för att se om de är därför.

Pröva fruktsoppa me,de innehåller mycke plommon och samtidigt får ditt barn i sig vätska som hämmar förstoppning.

• Etienne

Kontakta bvc! Det är viktigt att ni får bukt med det så att han inte förknippar bajs med ont. Det kan leda till att han börjar hålla sig alt matvägra och det kan i längden bli som en ond cirkel. Den stigen vill ingen vandra...

• bennysson

tack för alla svar. har pratat med bvc idag och vi ska prova mer fibrer i kosten (trodde man blev förstoppad av fibrer och tagit det lugnt med det...)

sen köra päron, katrinplommon osv...

vi skulle prova över helgen och är det inte bättre på måndag ska vi återkomma för vidare utredning om evt allergi!

• bevmalin

min dotter är också jättehård i magen och fick lactulos när hon var liten. nu ha rvi fått en ny bvc-sköterska och hon tyckte vi skulle testa med rapsolja isället. och det har funkat mycket bättre än lactulosen som nästan gjorde att hon fick diarre istället plus att rapsolja är naturligt och helt ofarligt.

• lillangel

Ja de finns ju mycke fullkorngröt och välling så

• Sandrakim
    lillangel skrev 2009-04-21 22:06:48 följande:
    Trodde man blev lös i magen om man är lactos intolerant.
    Ja, det trodde vi med! Vi trodde egentligen att det var glutenintolerans, men läkaren tyckte det skulle testas för laktos också. Och tur var det för det var ju det som var problemet!

På tal om mycket dryck så gav vi utav de här juicerna som finns på barnmatshyllan för att våran tjej skulle tycka det var gott och dricka riktigt mycket. Fast vi blandade 50 50 med vatten för jag tyckte att det vart för starkt annars. Det finns pärondryck och den är ju bra på två sätt: lösande och vätska!
Svar på tråden 1-åring hård i magen så att han blöder när han bajsar!