Målsman eller vårnadshavre??
Jag kommer hem efter jobbet och ser posthögen på bordet, kollar igenom och upptäcker att ett brev är öppnat. Tar upp det och läser, Till målsman för... eller Till vårdnadshavare för... och barnets namn. Dessa brev är alltid öppnade när jag kommer hem, av den enkla anledningen att barnet ifråga inte ser att det står något över deras namn.
Jag förstår att dom öppnar det för vem ser att det står Till målsman för... eller Till vårdnadshavare för... ingen ser sånt. Sen kanske man kan tycka att man borde lära barnen att läsa tydligare innan dom bara river upp brevet.
Jag kan säga med en gång att jag inte riktigt ser att det står så när jag tittar på det i posthögen. Du ser posthögen och sorterar ut breven från reklamen, i första anblicken ser du bara namnen. Jag känner att jag inte vill ha det så alla gånger, just nu får jag ju post från Bup och det är adresserat till målsman för Jicki. Fick ett sånt brev förra veckan men en ny tid till dom, inte så farligt. Men vad händer den dagen det står någonting i som hon kanske inte ska läsa?? Hur kommer hon att reagera då??
Jag kommer ihåg att jag frågade henne vad som stod på brevet och hon bekräftade att det stod Till målsman på, självklart ifrågasatte jag om det betydde att det var till henne då. Hon grubblade lite på det och sa att det nog inte var till henne. Men att hon såg hennes namn och öppnade.
Varför adresserar dom så? Även om det gäller mina barn så kan dom väl adressera det till mig, det är inte bra i alla lägen kanske att dom öppnar något som kanske gäller dom men är till mig. Ska jag behöva ringa upp alla som skickar brev som har med barnen att göra och be dom ändra? Eller vad kan jag göra?
Känner att jag måste ta reda lite på detta. Hur är det hos er???
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 20:30
Det blev dubbelt inlägg, ber om ursäkt för detta, hoppas alla underbara svar hamnar i ett av inläggen.