• Snurren 74

Målsman eller vårnadshavre??

Jag kommer hem efter jobbet och ser posthögen på bordet, kollar igenom och upptäcker att ett brev är öppnat. Tar upp det och läser, Till målsman för... eller Till vårdnadshavare för... och barnets namn. Dessa brev är alltid öppnade när jag kommer hem, av den enkla anledningen att barnet ifråga inte ser att det står något över deras namn.
    Jag förstår att dom öppnar det för vem ser att det står Till målsman för... eller Till vårdnadshavare för... ingen ser sånt. Sen kanske man kan tycka att man borde lära barnen att läsa tydligare innan dom bara river upp brevet.

Jag kan säga med en gång att jag inte riktigt ser att det står så när jag tittar på det i posthögen. Du ser posthögen och sorterar ut breven från reklamen, i första anblicken ser du bara namnen. Jag känner att jag inte vill ha det så alla gånger, just nu får jag ju post från Bup och det är adresserat till målsman för Jicki. Fick ett sånt brev förra veckan men en ny tid till dom, inte så farligt. Men vad händer den dagen det står någonting i som hon kanske inte ska läsa?? Hur kommer hon att reagera då??

Jag kommer ihåg att jag frågade henne vad som stod på brevet och hon bekräftade att det stod Till målsman på, självklart ifrågasatte jag om det betydde att det var till henne då. Hon grubblade lite på det och sa att det nog inte var till henne. Men att hon såg hennes namn och öppnade.

Varför adresserar dom så? Även om det gäller mina barn så kan dom väl adressera det till mig, det är inte bra i alla lägen kanske att dom öppnar något som kanske gäller dom men är till mig. Ska jag behöva ringa upp alla som skickar brev som har med barnen att göra och be dom ändra? Eller vad kan jag göra?

Känner att jag måste ta reda lite på detta. Hur är det hos er???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-21 20:30
    Det blev dubbelt inlägg, ber om ursäkt för detta, hoppas alla underbara svar hamnar i ett av inläggen.

• Svar på tråden Målsman eller vårnadshavre??
  • norgesessan

Ja, det är inte det bästa systemet...Inga av mina barn kan läsa, så vi har inte det problemet ennu, men det kunde gott vara adresserat till en förälder istället för till barnet...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Jävelunge

Fast även om brevet är adresserat till dig så rör det ju barnet. Så jag har full förståelse för att hon öppnar det. Om mina barn kommer att öppna brev som handlar om dem när de blir äldre så är det helt ok med mig.

• Snurren 74

Jo det är ju det jag säger, jag har full förståelse för att dom öppnar breven. Tycker däremot att det kanske borde vara annorlunda.

• annbom

Jag har inte full förståelse att de öppnar breven. Breven är ju till föräldrarna även om det handlar om dem. Mina barn har fått lära sig att man inte öppnar andras brev, oavsett innehåll, och jag skulle aldrig öppna ett brev till dem heller.

Problemet med att inte skriva förälderns namn är ju att de inte vet vilket namn som ska stå. Är det mammans, pappans eller någon annan vårdnadshavare/målsman. Ett barn kan ju vara familjehemsplacerad också. Skriver man målsman/vårdnadshavare och barnets namn så kommer det alltid rätt.

• Nidhugg

Problemet ligger i att du inte har lärt barnet vad "till Målsman" betyder.
    Det är något som generationer av barn och ungdomar har klarat av att förstå tidigare, så det handlar inte om att det är oklart på något sätt.

• Snurren 74

Uppenbarligen så skriver jag otydligt, det framgår TYDLIGT att min dotter är medveten att hon INTE ska öppna det. Sen är jag inte ute efter att få påhopp om jag gjort fel eller inte, det är upp till mig och inte andra. Jag är endast intresserad av varför det är så, inget annat. Tydligt nog tycker jag.

• Cacto

När jag var yngre öppnade jag alltid alla brev som det stod 'Till målsman på'. Främsta anledningen till att jag gjorde det var att jag inte ansåg att folk (föräldrar + andra) hade rätt att prata om mig i hemlighet, speciellt inte när de skickar brev där det tydligt står mitt namn på. Jag tyckte (och tycker) att det är respektlöst barnet i fråga.

På samma sätt är det heller inte rätt att skicka ett brev till Anna där man skrvit på kuvertet: 'Till Anna, här kommer ett brev om din sambo Per'. Klart sjutton att Per blir både nyfiken och lite sur över att Anna får hemliga brev om honom då.

Jag tror att mina föräldrar förstod varför jag öppnade breven, de ifrågasatte det aldrig i alla fall. Jag tror nog att det bästa är att du prata med de som skickar ut breven om att ändra systemet, eller i alla fall skicka just dina brev adresserade till dig, om du inte vill att din dotter ska öppna dem, för jag tror inte att det är så 'enkelt' att det bara handlar om att hon inte vet vad 'till målsman' betyder.

• hymafr

TS: Jag tror att det står "till Målsman för" pga att det är barnet som är inskrivet hos BUP, läkare etc...
    Enda chansen är nog att antingen ringa upp och be de ändra (om de kan - allt ligger ju på data nuförtiden), alternativt låta posten gå till en postbox där du själv hämtar posten.

• Snurren 74
    hymafr skrev 2009-04-27 09:37:59 följande:
    TS: Jag tror att det står "till Målsman för" pga att det är barnet som är inskrivet hos BUP, läkare etc...Enda chansen är nog att antingen ringa upp och be de ändra (om de kan - allt ligger ju på data nuförtiden), alternativt låta posten gå till en postbox där du själv hämtar posten.
    Du har en poäng absolut, men efter lite funderande så har jag kommit fram till att det även är post som kommer från skolan. Lite efterforskande har gjort att jag kommit fram till att enl lagen är ju barnen individer och därmed ska ha post, men inte är myndiga och därför inte ska ha post. Krångligt men sant. Sen undrar jag om det inte är så att det inte står klart och tydligt i div register såsom skola eller bup om "VEM" som är målsman. Utan allt är ju skrivet i barnens namn och inte i målsmans namn. En fundering bara.
  • annbom

Det är barnet som är rigistrerat och inte vårdnadshavaren. Vårdnadshavarens namn är oftast inte registrerat

Linda Nilsson skrev 2009-04-27 09:57:49 följande:
    Du har en poäng absolut, men efter lite funderande så har jag kommit fram till att det även är post som kommer från skolan. Lite efterforskande har gjort att jag kommit fram till att enl lagen är ju barnen individer och därmed ska ha post, men inte är myndiga och därför inte ska ha post. Krångligt men sant. Sen undrar jag om det inte är så att det inte står klart och tydligt i div register såsom skola eller bup om "VEM" som är målsman. Utan allt är ju skrivet i barnens namn och inte i målsmans namn. En fundering bara.
  • Åsa

Som annbom skriver. Ofta är inte vårdnadshavaren registrerad hos den enhet det handlar om. Eller bara den ena vårdnadshavaren när det finns två. Eller så finns två vårdnadshavare på olika adresser. I alla fallen finns problem med att adressera direkt till vårdnadshavaren.
    Det kan iofs finnas problem med att adressera till målsman för NN också. När det gäller mindre barn är det inte sagt att namnet står utsatt på dörren och många barn, utländska inte minst, har inte samma efternamn som den förälder vars namn står på dörren, somliga barn bor inte hos förälrarna etc, och då är det vanligt att Posten missar.

• Snurren 74
    Åsa skrev 2009-04-29 01:22:35 följande:
    Som annbom skriver. Ofta är inte vårdnadshavaren registrerad hos den enhet det handlar om. Eller bara den ena vårdnadshavaren när det finns två. Eller så finns två vårdnadshavare på olika adresser. I alla fallen finns problem med att adressera direkt till vårdnadshavaren. Det kan iofs finnas problem med att adressera till målsman för NN också. När det gäller mindre barn är det inte sagt att namnet står utsatt på dörren och många barn, utländska inte minst, har inte samma efternamn som den förälder vars namn står på dörren, somliga barn bor inte hos förälrarna etc, och då är det vanligt att Posten missar.
    En tanke då, om nu namnet inte står utsatt på dörren och barnet i fråga inte har samma efternamn som föräldern, hur ska då posten hitta om det står Till målsman för, och barnets för och efternamn, det stod ju inte på dörren och det står ju inte förälderns namn på brevet eftersom det inte är registrerat på det sättet.
  • annbom

Barnet är ju skriven på den adressen och posten tar i så fall reda på var barnet bor. Sedan så får man en liten lapp i brevlådan att man ska sätta ut efternamet på dörren.

Linda Nilsson skrev 2009-04-29 06:48:34 följande:
    En tanke då, om nu namnet inte står utsatt på dörren och barnet i fråga inte har samma efternamn som föräldern, hur ska då posten hitta om det står Till målsman för, och barnets för och efternamn, det stod ju inte på dörren och det står ju inte förälderns namn på brevet eftersom det inte är registrerat på det sättet.
  • Åsa

Snurren74: Är de ordentliga gör de väl som annbom skriver. I många fall tar de sig inte det besväret utan skickar tillbaka med "adressat okänd".

• drea

När vi på vår gymnasieskola skickar ut brev till våra omyndiga elever skriver vi alltid " till målsman för..." . Det gör vi av den enkla anledningen att vi inte har målsmans namn. När en elev skrivs in i gymnasiet så kommer inte föräldrarnas namn med på köptet och det är ju inget man kan gissa sig till heller. Därav vår förenkling.

Svar på tråden Målsman eller vårnadshavre??