• caroline1987

katten fick bara en unge, lite orolig

Min honkatt som är drygt 2 år fick igår sin första kattunge, hon fick en pytteliten död kattunge för dryga året sedan och då var det också bara en. Det jag är orolig över nu är om hon har flera kattungar i magen som inte kommer ut och kan göra henne sjuk. Igår kväll/natt var hon lite skakig efter att ungen kommit men sen har allt verkat bra hon har tvättat ungen, gått upp och ätit lite. Hon har fortfarande lite blod i slidöppningen men inte så att det droppar eller så. Vad tror ni, har ni haft kattungar?, hur brukar honan uppföra sig? har ni varit med om komplikationer vid kattfödsel. Har ni några tips vad jag ska titta efter? Någon som vet hur långt efter katten fått ungar man kan kastrera den?

• Svar på tråden katten fick bara en unge, lite orolig
  • Havanna82

Katten kan blöda någon dag efter, det är helt normal. Håll bara utkik att det är rent blod och inga illaluktande flytningar.
    Känn på magen om du kan känna några ungar. Om hon inte varit så stor är ju chansen att hon bara fick en ganska stor.
    Äter hon normalt och ungen diar normalt tycker jag inte du behöver oroa dig. Är du fortfarande väldigt orolig kan du ju åka till veterinären och kolla efter.

• caroline1987

Ungen har legat och diat i stort sett hela tiden förutom då mamma gått upp lite, mamman har väl inte ätit sådär jättemycket men det känns som att det mest är för att hon inte haft tid. Jag har känt på hennes mage men jag tycker det är så svårt att säga. Då det gäller flytningar brukar de lukta väldigt illa och komma mycket eller kan man missa det? Någon som vet hur gammal ungen måste vara innan man kan lämna bort mamma på kastrering?

• 3 barns mor

ungen måste väl va 12 v . så den har diat klart innan du kan kastrera

• caroline1987

okej men kan hon inte gå ut alls under tiden då? Hon kommer bli galen och jag vill verkligen inte riskera att hon blir dräkitg igen.

• ming
    caroline1987 skrev 2009-04-21 21:51:35 följande:
    okej men kan hon inte gå ut alls under tiden då? Hon kommer bli galen och jag vill verkligen inte riskera att hon blir dräkitg igen.
    Jo, hon kan gå ut under tiden hon fortfarande diar. Oftast är de inte borta för länge eller för långt och kommer självklart tillbaka till sin lilla bebis. Hon lär troligtvis inte bli dräktig igen medans hon diar, eftersom hon förmodligen inte löper (men helt säker kan man ju inte vara). Däremot kan man ju kastrera katten innan kattungen är 12 veckor, bara att hon blir lite trött nån dag efter operationen och kanske inte kan ta hand om ungen. Dessutom får man vara försiktig så inte kattungen river på såret. Men det brukar läka ganska fort, så efter några dagar bör det inte vara några problem. Men det kanske är bättre att vänta tills ungen är lite äldre och lite mer självständig. 12-veckors gränsen gäller för att lämna bort kattungen och separera den från mamman permanent.
  • caroline1987

okej nu är mamman lite orolig går efter mig så fort jag går någonstans och jamar Nu har hon även burit bär kattungen nära soffan jag sitter och ligger och diar den där. Har försökt få henne att ligga i kartongen med den men hon vill inte det om inte jag sitter bredvid hela tiden och det kan jag ju inte riktigt göra, hon jamar och låter mycket och jag blir orolig att hon har ont eller mår dåligt men då jag klämmer henne på magen verkar hon inte öm eller ha ont.

• Havanna82

Det är viktigt att hon få ha ett bo där hon känner sig bekväm och inte hotad. Det ska vara varmt och mörkt, samt så att hon inte störs av andra.
    Ofta kan man måsta vara med lite första dagarna, så mamman känner sig lugn. Vissa flyttar ungarna till något ställe som känns säkrare, detta är ett beteende från naturen för att skydda mot rovdjur.

• CTMT

Om alla kattungar har kommit ut, ska inte själva livmoderkakan också komma ut då? (som hos människor?) Har den gjort det?

Jag tycker inte att allt verkar 100% med din katt... vore jag du så hade jag ringt en veterinär och rådfrågat. Din katt kan ha ont!
    Sen kanske det är på tiden att kastrera katten efter att kattungen har diat färdigt?

.¤:*¨¨*:¤. Crea Diem .¤:*¨¨*:¤.
  • caroline1987

Jag är så orolig nu ocg vet inte vad jag ska göra :( Honan känner sig inte trygg och bär iväg med kattungen, hon är orolig och går efter mig så fort jag inte är där, tro om det är något som är fel? Går det att känna om hon har kattungar kvar i magen om i så fall hur? Fan jag borde ha sett till att hon aldrig parade sig och fick ungen men det är ju lite sent nu,

• Vifsla

Ring veterinären i morgon bitti.

Svar på tråden katten fick bara en unge, lite orolig