Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

katten fick bara en unge, lite orolig

caroline1987 skrev 2009-04-21 21:51:35 följande:
    okej men kan hon inte gå ut alls under tiden då? Hon kommer bli galen och jag vill verkligen inte riskera att hon blir dräkitg igen.
    Jo, hon kan gå ut under tiden hon fortfarande diar. Oftast är de inte borta för länge eller för långt och kommer självklart tillbaka till sin lilla bebis. Hon lär troligtvis inte bli dräktig igen medans hon diar, eftersom hon förmodligen inte löper (men helt säker kan man ju inte vara). Däremot kan man ju kastrera katten innan kattungen är 12 veckor, bara att hon blir lite trött nån dag efter operationen och kanske inte kan ta hand om ungen. Dessutom får man vara försiktig så inte kattungen river på såret. Men det brukar läka ganska fort, så efter några dagar bör det inte vara några problem. Men det kanske är bättre att vänta tills ungen är lite äldre och lite mer självständig. 12-veckors gränsen gäller för att lämna bort kattungen och separera den från mamman permanent.
  • ming
    CTMT skrev 2009-04-21 22:53:42 följande:
    Om alla kattungar har kommit ut, ska inte själva livmoderkakan också komma ut då? (som hos människor?) Har den gjort det? Jag tycker inte att allt verkar 100% med din katt... vore jag du så hade jag ringt en veterinär och rådfrågat. Din katt kan ha ont! Sen kanske det är på tiden att kastrera katten efter att kattungen har diat färdigt?
    Fast katten äter ju upp moderkakan, så det är ju mycket möjligt att den har kommit ut utan att man har sett det. (Och har katter bara en moderkaka eller har de en till varje kattunge? Jag vet inte.)
  • ming
    Mynta skrev 2009-04-22 11:55:00 följande:
    Hon ska definitivt inte gå ut utan uppsikt så länge ungen behöver henne (det vill säga till 12 veckors ålder), vad händer om hon blir överkörd/försvinner? Hon kan mycket väl bli dräktig igen medans hon diar. Många honkatter börjar löpa redan 3-4 veckor efter förlossningen.
    Ja, skulle hon bli överkörd skulle det ju inte vara kul. Jag förutsatte att ts bor på landet och att risken inte är så stor för katten att bli påkörd (för bor man så att risken är stor för katten att bli påkörd brukar man väl inte släppa ut katten?).
    Och katten försvinner inte frivilligt från sin kattunge om det inte är något psykiskt fel på henne.

Ja, visst kan hon löpa, men risken är inte särskilt stor att hon gör det så fort igen. Och ska man ändå kastrera katten ganska omgående så tas ju även eventuella foster också bort.
    Därför ser jag knappt att risken för kattungar är så att man inte skulle släppa ut henne av den anledningen.
Svar på tråden katten fick bara en unge, lite orolig