Lotta,
Jag har varit i den situation som pappan är. Att du har en jobbig situation förstår jag, men det är faktiskt en nästintill lika jobbig situation att vara i pappans sits.
I såna lägen kommer inte folks bästa sidor fram, så det gör att ni båda två tänker sämre om varandra än vad som egentligen är befogat utifrån ert "normala" jag.
Att han vill närvara på förlossningen och BM-besöken är nog inte för att han vill trilskas med dig, utan helt enkelt för att han faktiskt försöker förbereda sig för att bli pappa. Det är ju hans barn också.
Jag hoppas att du orkar tänka och agera på ett balanserat och omdömesgillt sätt, så att han får rimlig information och kan känna någon grad av delaktighet, samtidigt som du gör det du måste för att få en trygg och lugn graviditet och förlossning.
Skulle ni t.ex. inte kunna göra så att du går på alla besök själv, men att du sedan mailar en sammanfattning om vad som sagts (du väljer ju själv om du vill utelämna någon privat detalj)
Förlossningen tycker jag du ska bestämma helt själv över, skit i vad han tycker, det är inte han som föder. Däremot är det bra om han får komma och se och träffa barnet så snabbt som möjligt, och att du helst låter det komma före besök från andra släktingar och anhöriga.
Skälet till att tänka så är att barnet kommer att ha två personer som är viktigare än alla andra i sitt liv, och det är dig som mamma och han som pappa, och det är klokt om man kan följa den prioriteringen i sina beslut.