• sara28

Ikea matta

Vi har 4 stora mattor av modellen stockholm från IKEA i vårat vardagsrum. De är vita och luddar något fruktansvärt, jag vet inte vad jag ska ta mig till!
    Är det nån annan som har en sån här matta och har fått bukt med problemet?

Jag hittar ludd i hela huset, det rasar ut knytnävsstora tussar var och varannan dag - måste dammsuga JÄMT! Är nästan lite rädd att babyn ska kvävas en vacker dag...
    Vi har några vänner som också köpte en men de var tvugna att lämna tillbaka den. Hur kan dom göra något i så dålig kvalité? Grrr....

• Svar på tråden Ikea matta
  • Pallas

Vad är de gjorda i för material och hur länge har ni haft dem? Alla naturfiber luddar till en början. Det brukar ge med sig efter några månaders flitig dammsugning.

• HeddaBigBum

Jag hittade inte Stockholms-mattan på IKEA:s hemsida, men jag köpte en gång en rund matta därifrån som ALDRIG slutade ludda. Vi dammsög och dammsög. Den hade nog inte slutat ludda förrän den dammsugits naken... *hehe*

• Smulu

Jag har också haft den, orangea tussar över hela lägenheten.

Det såg ut som om vi hade en katt i fällning hela tiden. Efter ett år åkte den ut.

• diz

Ikeas mattor är helt värdelösa! De drar antingen åt sig varenda liten dammtuss i hela huset, eller luddar till förbannelse. Kunde inte ha kvar våra.

• sara28

haha fler som upplevt samma problem alltså =) kunde nästan tänka mig att det inte var en engångsföreteelse... det som stör mig mest är att när vi köpte dom så stod det verkligen uttruckligen på produktbeskrivningen att de var av absolut högsta kvalitet...

Pallas skrev 2009-04-22 03:33:05 följande:
    Vad är de gjorda i för material och hur länge har ni haft dem? Alla naturfiber luddar till en början. Det brukar ge med sig efter några månaders flitig dammsugning.
    de är i naturfiber ja, men vi har haft de i två år, man tycker det borde slutat vid det här laget...
    HeddaBigBum skrev 2009-04-22 03:51:21 följande:
    Jag hittade inte Stockholms-mattan på IKEA:s hemsida, men jag köpte en gång en rund matta därifrån som ALDRIG slutade ludda. Vi dammsög och dammsög. Den hade nog inte slutat ludda förrän den dammsugits naken... *hehe*
    haha precis det har jag undrat - den måste ju bli naken tillslut!!

Juni flickan skrev 2009-04-22 05:14:36 följande:
    testat att tvätta den?
    nej det har vi inte. hur gör man det? kan det hjälpa?
    Smulu skrev 2009-04-22 09:00:26 följande:
    Jag har också haft den, orangea tussar över hela lägenheten. Det såg ut som om vi hade en katt i fällning hela tiden. Efter ett år åkte den ut.
    precis! fast det ser inte ut som att vi har katt här - snarare isbjörn...
    diz skrev 2009-04-22 10:02:04 följande:
    Ikeas mattor är helt värdelösa! De drar antingen åt sig varenda liten dammtuss i hela huset, eller luddar till förbannelse. Kunde inte ha kvar våra.
    nej det känns som att vi kommer bli tvugna att kasta dom... 10000 i sjön... kul!
  • grabbmamman linda

Blir så trött på mattor.. vi har en som luddar oxå.. köpt på EM möbler.. trode det var lit emer kvalité men kanske inte! Den inte bara luddar.. utan limmet under som håller ihop "trådarna" börjar bli stelt och lossnar..känns som sand ungegär att gå på.. och trådbitar lossnar.. jättegott tycker Joel 8 månader :(

• Limefrukt
    HeddaBigBum skrev 2009-04-22 03:51:21 följande:
    Jag hittade inte Stockholms-mattan på IKEA:s hemsida, men jag köpte en gång en rund matta därifrån som ALDRIG slutade ludda. Vi dammsög och dammsög.
    Kanske det var Ikeas PS? www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62757663
    Den har vi och den luddar fortfarande efter drygt ett års användning och en kemtvätt.
    Dessutom drar den till sig annat ludd otroligt lätt. OK vi har två katter, men det är inte bara deras fel. Det hjälper inte att dammsuga, man måste dra med handen i en diskhandske över mattan för att få upp luddet. Och inte ens då ser den dammfri ut. Med massa grått ludd över den röda mattan ser det ut som om vi aldrig dammsuger, fast vi precis gjort det

Jobbigt när man betalat 2500 kr för den!
    *~*~* BF 17 juni *~*~*
  • FridaGBG
    Limefrukt skrev 2009-04-23 20:58:22 följande:
    Kanske det var Ikeas PS? www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62757663Den har vi och den luddar fortfarande efter drygt ett års användning och en kemtvätt.Dessutom drar den till sig annat ludd otroligt lätt. OK vi har två katter, men det är inte bara deras fel. Det hjälper inte att dammsuga, man måste dra med handen i en diskhandske över mattan för att få upp luddet. Och inte ens då ser den dammfri ut. Med massa grått ludd över den röda mattan ser det ut som om vi aldrig dammsuger, fast vi precis gjort det Jobbigt när man betalat 2500 kr för den!
    Dra hårt med fönsterrakan över den ett par gånger.
Svar på tråden Ikea matta