• sara28

Ikea matta

Vi har 4 stora mattor av modellen stockholm från IKEA i vårat vardagsrum. De är vita och luddar något fruktansvärt, jag vet inte vad jag ska ta mig till!
    Är det nån annan som har en sån här matta och har fått bukt med problemet?

Jag hittar ludd i hela huset, det rasar ut knytnävsstora tussar var och varannan dag - måste dammsuga JÄMT! Är nästan lite rädd att babyn ska kvävas en vacker dag...
    Vi har några vänner som också köpte en men de var tvugna att lämna tillbaka den. Hur kan dom göra något i så dålig kvalité? Grrr....

• Svar på tråden Ikea matta
  • Bedhead

Jag har ett konstigare problem med en röd IKEA-matta. Det blir ett vitt, väldigt fint pulver under mattan hela tiden. Och nej, det är inte kokain, jag har testat.
    Mattan är kemtvättad flera ggr och då har den hållit sig lugn ett tag och sedan satt igång igen. Vi var seriöst oroade över termiter eller nåt för det kändes som väldigt fint trädamm, men det försvinner så fort mattan försvinner.

• Limefrukt
    Bedhead skrev 2009-04-23 21:06:36 följande:
    Jag har ett konstigare problem med en röd IKEA-matta. Det blir ett vitt, väldigt fint pulver under mattan hela tiden. Och nej, det är inte kokain, jag har testat. Mattan är kemtvättad flera ggr och då har den hållit sig lugn ett tag och sedan satt igång igen. Vi var seriöst oroade över termiter eller nåt för det kändes som väldigt fint trädamm, men det försvinner så fort mattan försvinner.
    Oj! Kommer det från mattan! Det har vi också, men jag trodde att pulvret var rester från kemtvätten!
    *~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Bedhead
    Limefrukt skrev 2009-04-23 21:08:23 följande:
    Oj! Kommer det från mattan! Det har vi också, men jag trodde att pulvret var rester från kemtvätten!
    Vi har haft det sedan innan mattan tvättades första gången. Det skumma är ju att det aldrig verkar ta slut.
  • grabbmamman linda

Det vita under mattan har jag med.. och jag tror det är limmet? som håller ihop den som torkar.. blir vansinnig på den skiten med..

• mammutten81

Äkta ullmattor brukar ludda första året. Så det "luddandet" har inget med kvalitét att göra.
    Oftast bara när man drar i dem, och inte som syntetmattor som kan lägga sitt ludd överallt.
    IKEAs runda är ju kända för att ludda så jäkla mycket.
    Men vette fasen vad man kan göra åt det.

• mammutten81
    Bedhead skrev 2009-04-23 21:06:36 följande:
    Jag har ett konstigare problem med en röd IKEA-matta. Det blir ett vitt, väldigt fint pulver under mattan hela tiden. Och nej, det är inte kokain, jag har testat.Mattan är kemtvättad flera ggr och då har den hållit sig lugn ett tag och sedan satt igång igen. Vi var seriöst oroade över termiter eller nåt för det kändes som väldigt fint trädamm, men det försvinner så fort mattan försvinner.
    Det som händer är att "gummit" eller materiallet under torkat och pulveriseras.
    Jättetråkigt då det slutligen blir värre och värre.
    Typiskt för gångmattor i syntet med halkskydd under som blivit tvättad gör.
    Man ska hellre köpa en matta med "bara" tyg under och sen ett löst halkskydd.
  • Limefrukt
    FridaGBG skrev 2009-04-23 21:16:30 följande:
    Ja precis en sån med gummilist, funkar perfekt!
    Nu har jag provat! Oj så bra det går! TACK för tipset!
    Har bara gjort ½ mattan än, det är jobbigt att krypa på golvet när man har så stor mage....
    *~*~* BF 17 juni *~*~*
  • mammutten81

Men vad då, drar man bara den över?
    Hur mycket kommer med då?

• Limefrukt

Ja, skrapa fram och tillbaks över mattan så lossnar långa korvar av ludd som du enkelt plockar upp.
    Jättebra när man har katthår som inte vill lossna när man dammsuger! Tidigare har jag dragit fram och tillbaks med gummihandsken på, men det här var inte lika jobbigt.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
  • Kia82

Vi köpte också en stor ganska tjock ullmatta på Ikea i höstas och det kom fram tonvis med ulltussar ur den varenda dag så till slut blev jag riktigt pissed och satt med en kam och kammade ur allt löst ludd ur matta och dammsugade den noggran i några dagar efter. Sen dess så har det mesta försvunnit, nu tar det väl iallafall några dagar innan det börjar komma fram nytt. Nu är vi jättenöjda med mattan och ungarna älskar att sitta /ligga på den.

Svar på tråden Ikea matta