• aquamarin

Öland

Vi har fortfarande inte bestämt om vi ska åka utomlands eller stanna i Sverige i sommar.. Men ett alternativ som låter lockande är Öland. Har aldrig varit där men hört att det ska vara mysigt. Nu skulle jag gärna vilja ha tips på campingplatser (vi vill bo i stuga på camping) och var på Öland man ska bo. Vad finns det för roliga saker att göra? Vi är en familj på två vuxna och tre barn på 14, 4 och 11 månader. Vore bra om det fanns något att göra även om regnet öser ner, man vet ju hur vädret kan vara här på sommaren.. Personligen skulle jag gärna vilja se det där Alvaret och kanske en fyr, sen är det stranden som lockar. Har hört talas om Ölands djurpark med, hur är den? Tack på förhand!

• Svar på tråden Öland
  • Cizzie

Hej
    Har firat semester 3 år i rad på Öland. Kan tyvärr inte tipsa om någon bra camping eftersom jag har svärfar boendes därnere permanen numera. Bägge fyrarna är fina att se. men att gå upp för alla trappor för de små kan vara tufft. Vi gjorde fyrarna när sonen var 6 månader och kunde sitta sele för annars hade det adrig gått.

Ett tips när ni väljer camping är att Öland är längre än man tror. Kolla först upp vad ni vill göra och var på öland det ligger välj sedan camping. Ska ni var mycket på norra (där de flesta sakerna finns) så ta någon av dem. Det finns många små campingar och några stora och välkända åt de hållet.

Vet ni vilken vecka ni ska vara där så gå in på oland.se och se vad som händer just då. För 4 åringen kan jag rekomendera lådbilslandet vi tar oss dit i år med vår 3,5 åring. Borgholm är kanonmysig stad att flanera i. rekomenderar Pappa blå. Där äter vi minst en måltid per resa.

Trollskogen på norra öland är handikapsanpassad så det går bar att köra vagn där på vissa stigar och de har lite bodar med information om skogen mm som kan vara kul.

Rekomenderar fiket som ligger uppe vid böda utmed stora vägen De brygger eget kaffe och bakar bröd.

Sedan finnns det outlett över hela ön som man alltid kan fynda i vid rägn.

Vi håller till i Köpingsvikbadet men svägfar brukar rekomendera badet vid borgholm så vi tar oss nog dit i sommar. HAr även brovat Böda sand och där var det också bra.

• buffybus

eriksore.se  tror jag länken är..

där har vi campat.. trevligt ställe.. nära till ölands djurpark som är väldigt trevligt me djur, vattenland o karuseller

André ska bli storebror i Juli-09
  • aquamarin

Tack så mycket! Ligger de flesta sakerna på norra Öland? Trodde tvärtom, så nu måste jag börja tänka om. Trollskogen låter mysigt, sen låter det ju trevligt med djurparken. Borgholm låter också mysigt och åtminstone en fyr vil vi nog se. Sen har jag snöat in på att jag vill se Alvaret (ta en promenad där typ). Men det kanske ligger över hela ön? Har inte fattat det riktigt.. Saknar en karta över Öland där alla attraktioner/ sevärdheter är utmärkta. Hade varit bra så hade man tydligare sett vart vi borde bege oss.

• Cizzie

Alvaret är inte så mycket att se igentligen. Det ligger över stora delar av öland främst mitten av öland. Jag tyckte också neptunus åkrar är vacket (Norra Öland)

En av fyrarna ligger inte långt från Trollskogen så det kan man slå ihop på en dag. Fyren i södra öland har mycket fågelskådning och ett museum om fåglar som var bra. Där finns också fik mm

Men du kan säkert beställa karta och andra broschyrer från turisbyrån på öland. Gå till adresen som jag gav dig i förra meddelandet så kan de kanske skicka över.

• Cizzie

Måste förtydliga mitt tidigare inlägg.

Det finns visst mycket att se på södra Öland. Det är jag som är förtjust i norra delen. Men man ska nog tänka på att Öland är ca 10 mil långt så Campar ni i Norra delen så kan det bli mycket åkande om ni ska se mycket på södra delen.

• aquamarin

Tack tack! Har nu ringt runt lite och förstått att det är ganska uppbokat i juli. I Borgholm tex var det kört. Tittar nu på Kronocamping Böda Sand, Ekerums camping och Talluddens camping. Någon som varit på någon av dessa? Sen undrar jag lite vilka saker man ska prioritera? Vi kommer ju inte hinna med att se allt. Först var vi väldigt sugna på djurparken men så har jag läst i en annan tråd att den inte är så mycket att ha.. Stämmer det? I såna fall skulle man kanske välja lådbilslandet i stället? Vår 4åring vill gå i fängelsehålor, jag förmodar att det är slottsruinen i Borgholm som gäller då? Tar tacksamt emot fler förslag på aktiviteter, gärna sånt som också kan göras i regn, och så vill jag gärna höra vilket som är bäst : norr, söder eller mitt emellan?

• Himalya

Vi har några år bott på denna camping i köpingsvik.
    www.kopingsviksfritidsby.se/

Finns en större precis bredvid.
    www.klinta.se/

Tycker det har varit bra att bo där, lagom långt att åka åt alla håll.
    Finns lite affärer och restauranger i närheten.
    Grillen på klinta har lite underhållning på kvällarna.
    Karaoke för barn och annat för vuxna.
    Gång avstånd till borgholm, men man kan ju även ta bussen om man inte känner för att ta bilen.

Rekomenderar en glassbar som ligger längst ner på storgatan i borgholm.
    Kommer inte ihåg vad den heter.
    Alla som går förbi den reagerar på samma sätt. Man tittar en gång, en gång till och sen går man in. :)
    Dom har häftiga smaker så som prinsesstårta tex och det är häftigt upplagt.
    Klart värt ett besök.
    Alla vi åkte med blev förälskade i glassbaren.

• aquamarin

Himalya
    Blev nyfiken på den där fritidsbyn. Finns det någon form av resturang eller aktiviteter? Eller använder ni sakerna på Klinta? Sen undrar jag om det är våningssängar eller vad det är i stugorna? Och hur långt är det att gå till Borgholm?

• Himalya

I fritidsbyn finns ingen restaruang eller så.
    Det finns kök och tvättstuga.
    Men grillen på klinta ligger ca 40-50 meter från stugorna i fritidsbyn så det har inte stört oss.
    Bredvid grillen finns en liten närbutik som har öppet till 22 på kvällarna om jag minns rätt.

Aktiviteter finns inte i fritidsbyn. Vi har inte haft så mycket behov av det.
    Sonen är nu 2 år. Så på sin höjd kastade vi lite boll förra sommaren.
    Vi har åkt tillsammans med 2 familjer som åkt med husvagn.
    Så dom har ju haft med sig lite boule, krocket och sådär.

Det beror på vilken stuga. En stor eller liten. Vi har haft en liten stuga. Där är det en bäddsoffa med plats för 2 personer.
    Sonen har haft sin resesäng.

Den stora har 2st vånings sängar. Finns en soffa i den också men vet inte om det är en bäddsoffa.

Ca 4km är det från köpingsvik till borgholm.

• Cizzie

Vi brukar bada i köpingsvik. Det är riktigt långgrunt. Vi badar alltid där. Brukar gå till konditoriet där de har lite gott kaffe och matbröd.

• Himalya

Jaaa, just det hur kunde jag glömma. Konditoriet! :) Jätte goda räksmörgåsar (och annat) Köper alltid med en till lunch när vi ska åka hem.

• puuhmage

hej

Ölands djurpark är jätte trevlig, ska man vara på öland så tycker jag att campingen vid färjestaden är dom finaste och även lugnaste.

långejan o det är väldigt fint.

Svar på tråden Öland