• Lindakaivi

HJÄLP!!! Har nån av era barn sett ut så här?

När min dotter var 1 månad hade hon massor av utslag o var varig i ansiktet. Utslagen spreds sig till resten av kroppen (dock inte i samma grad som ansiktet).

Bm trodde hon var mjölkallergiker! - Gjorde pricktest som var Neg.
    Barnläkaren på sjukhuset trodde eksem! - Ser inte ut som eksem.

Jag skulle smörja 2ggr/dag med Miniderm (mjukgörande) + Mildison (mild kortison) i 2 veckor därefter 1ggr/dag i ytterligare 2 veckor.

Enligt barnläkaren så vet man inte alltid vad som orakar utlag/eksem, man får inte alltid nåt svar!

Min fråga är:

* Har nån av era barn sett ut så här?
    * Vad fick dom för diagnos?
    * Kom det tillbaka?

www.familjeliv.se/krypin/lindakaivi/galleri.php

Tacksam för svar!

• Svar på tråden HJÄLP!!! Har nån av era barn sett ut så här?
  • BabyToby

Hej!
    När min son var ett par veckor gammal fick han likadant. Kanske inte lika mycket. Min bvc-sköterska sa att det var hormon-prickar. Vilket jag inte riktigt trodde på. Men man kan ju inte vara helt säker.
    Men dom bleknade och förvann efter en månad ungefär.
    Jag smörjde inte honom med något.
    Dom prickarna försvinner säkert.

• Pyris

Min dotter såg ut så där hon fick halsfluss. Staffylockerna hade satt sig i ansiktet o även resten av kroppen. Men mest i ansiktet

• Pyris

Stava kan jag visst inte.. Staffylokocker ska det vara

• Terra

Min son hade precis likadant när han var ca 1 månad (eller lite äldre kanske...?)
    Det var mycket i pannan runt ögonbrynen och just på öronen. Det vätskade sig om man råkade pilla lite på öronen och såg allmänt otäckt ut. När vi badade honom trillade det bort en _massa_ gammal hud i pannan.
    Bm trodde att det var mjölkallergi vilket det inte var. Sedan tyckte hon att jag skulle smörja in med kortisonsalva!!! Vilket jag absolut INTE gjorde. Runt ögonen och på en liten nyfödd...aldrig i livet!
    I vilket fall så försvann det av sig själv (tog någon vecka) och har inte kommit tillbaka. Jag smörjde också in med miniderm för att det liksom inte skulle spricka.
    Lycka till!!!!

• Sebbes mamma

Min son såg oxå ut så där ett tag, rödblemmig i hela ansiktet men det var inte varigt...
    Tycker det ser ut som hormonprickar, bara konstigt att det varar...

Min son har varit mycket sjuk och jag tycker det verkar som att så fort det är ngt fel på barnet så tror läkarna att det är mjölkallergi, vi har gjort det pricktestet 3 gånger!!

• Terra

Sebbes mamma: Håller med dig om att alla tror att allt är mjölkallergi! Var på bvc för att kolla upp lite feber, slöhet och småprickar på hela kroppen. Fick t o m då svaret att det nog var mjölkallergi. Fick senare på kvällen söka akut för symptomen + fontänkräkningar och då visade det sig att han hade en virusinfektion oc _urinvägsinfektion_!!
    Sedan dess tar jag råden jag får på bvc med en gnutta salt.

• Bl0mma

Japp, min tös såg lika dan ut fast värre. De sa mjölkallergi och eksem. Jag fick också kortison vilket jag var tvungen att använda, hon var varig i hela ansiktet. Men sen gick det bort. Kan få lite lite vid öronen, då gäller det att smörja smörja smörja med mildison. Vad de tror orsaka eksemen var en allergi chock jag bytte från semper1 till Nan. Vi har också gjort pricktest som inte visa nåt men tydligen behöver det inte ge utslag på pricktestet. De säger att om allergin (mjölk) inte visas där så växer den bort om man är försiktig med mjölken annars kan det bli permanent.

• Terra

Jag testade helt enkelt att utesluta ALLA mjölkprodukter ur min kost i minst en vecka och eftersom att det inte blev några förändringar är det ju inte där "felet" sitter.

• Dalkulla74

Martin har också sånna prickar men inte lika mycket var, blev bara lite gula skorvar.. Provade bröstmjölk, barnängelns barnsalva, idomin, haveavkok men det blev inte bättre. Åkte till BVC som tyckte vi skulle smörja morgon och kväll med Mildison, det blev helt bra på 3-4 dagar. Men låter vi bli Mildisonet en hel dag så kommer det tillbaka. Smörjer nu bara vid beov med Mildisonet och har barnsalvan däremellan. Både jag och min sambo är allergiker och jag + min sida av släkten har känslig hud. Jag undviker mjölkprodukter men eksemet försvann inte än då så jag vet inte om det har något samband. Jag tror att de är eksem som kommer att växa bort så småningom. Köper låglaktosprodukter ifall att det skullre mildra eksemen. Har inte gjort pricktest och Martin ammas bara.

• Dalkulla74

Glömde skriva att Martins eksem också kommer på kinden vid öronen då de uppstår.

Svar på tråden HJÄLP!!! Har nån av era barn sett ut så här?