• Musche

HSS-spolning. Gör det ont???

Fråga ang spolning:

Kan min läkare neka mig att göra en spolning? Kan läkaren ta det beslutet?

Jag har hört massor av människor som gjort spolning å därefter blivit gravida.
    Vår läkare sa (när vi var på första besöket av utredningen) att spolning inte är ett alternativ, utan då göra man provrörsbefruktning direkt! Låter helt sjukt i mina öron, då hon tar bort chansen att "bli gravid på naturlit sätt".

OM det nu skulle bli så att vi inte kan få barn normalt, så skulle vi ju självklart vilja göra en spolning som ett första alternativ, tror ni då att man måste börja en ny utredning då?

Tack för svar.

Mvh
    M

• Musche

Hej,

Tack för svaret. Måste fråga igen, tror du att hon kan ta det beslutet som läkare? Dva att inte göra HSS? eller kan jag kräva det? Om det nu behövs vill säga. Ska på återbesök måndagen efter midsommar, så då får man väl se vad som alla tester säger.

Hoppas du har en trevlig helg!

/M

JaMA08 skrev 2009-05-20 23:50:04 följande:
    Musche: Låter konstigt att hon säger så för min gynekolog sa att när man gör HSS (spolning) så kollar man hur äggledarna är samt blåser bort eventuellt skräp som sitter i vägen. Dessutom ökar HSS fertiliteten i 6mån!!! Så be om att få göra HSS, du har inget att förlora. Jag ska göra min den 17juni, känns nervöst men samtidigt bra att få kolla mina äggledare. Lycka till.. Mvh JaMa
  • Musche

Ja, hoppas att det är så att jag kan ta det beslutet OM det kommer att behövas.
    Bor dock i 08 området, så någon tripp till Göteborg blir det nog inte nu, jo, i sommar, till Madonna konserten iofs :)

Tack för ditt svar.

Mvh
    M

JaMA08 skrev 2009-05-25 03:40:03 följande:
    Hej..Säg bara att du gärna vill göra HSS och fråga om hon kan skicka remiss, annars kan du ringa till Göteborgs kvinnoklinik och fråga om du kan boka tid. Det kostar 200kr för besöket och de kanske har en tid för dig redan nu.. Lycka till... Vi hörs av.. Mvh Janet
Svar på tråden HSS-spolning. Gör det ont???