lollisen skrev 2009-04-22 19:56:23 följande:
Nej, jag anser inte att det är något man kan kalla för själviskt egentligen, det är ju minst lika själviskt att vilja behålla någon vid liv, som uppenbarligen inte vill leva. Om en människa tar ett beslut om att inte vilja vara vid liv, då denne är fullt frisk, så skall denne ven få bestämma sig för om denne vill leva eller inte. Människan är en fri varelse och har en egen vilja. Även är det som så att alla människor har ett eget ansvar över sitt liv, därför får de som inte vill leva länge valet att kunna ta sitt liv. Självklart är det en orättvisa mot efterlevande och särskilt barn som är satta till världen, av en förälder som inte vill leva och som väljer att ta sit liv. Men man kan inte kräva av NÅGON att denne ska leva för någon annans skull, det om något vore egoistiskt och omänskligt. Man har full rätt i att bearbeta ett trauma då någon i ens närhet tagit livet av sig. Det är jättevanligt förekommande att man upplever det som orättvist och massa andra negativa känslor dras fram, såsom att den som valde döden svek de anhöriga etc. Men det är å andra sidan egoistiska känslor från dem som är efterlevande, men inte "fel" att känna. Så, jag tycker inte att man kan säga att det är själviskt att ta sitt liv, om man verkligen inte vill leva längre. Det är upp till personen bakom beslutet att fatta. Jag anser inte heller att man ska ens säga på ett litet nedsättande vis att människor tar sitt liv för att spela martyr. Det låter illa rent ut sagt faktiskt. Att ta sitt liv gör man knappast hur som helst, eftersom det är ett definitivt beslut som man aldrig kan ta tillbaka eller förändra.
Bra skrivet! Du fick ner mina tankar precis!