Inlägg från: Surtanten1 |Visa alla inlägg
  • Surtanten1

Livrädd för att spricka! :S

Jag ska föda för första gången i augusit och jag är livrädd för att spricka, och då menar jag till ändtarmen eller spricka mycket överhuvudtaget!

Vad gör man på förlossningen för att förhindra eller minska sprickor?

Hur stor ska bebis vara för att den skall vara för stor för att komma ut vaginalt?
    Hur stor ska bebis vara för att det ska bli snitt?
    Har vi någon "gräns" eller rekommendation i Sverige??
    Någon som vet hur det fungerar på BB i Lund??

• Svar på tråden Livrädd för att spricka! :S
  • Surtanten1

Tänk om man får någon sur kärring som skiter i vad man önskar och har skrivit i sitt förlossningsbrev?? :(

• Surtanten1
    aket skrev 2009-04-22 21:38:51 följande:
    Kan INTE tänka mig att någon struntar i vad du skriver i ditt förlossningsbrev!! Om du får en barnmorska på förlossningen som inte lyssnar på dig eller är otrevlig så säg till att du vill byta! Förstår din oro, när jag skulle föda min son var det att spricka som var min enda rädsla. Läste bl.a. boken 'Att föda' och gick profylaxkurs för att lära mig att slappna av. Läste mig till att smörja med olja under graviditeten och under förlossningen skulle kunna hjälpa plus att barnmorskan hjälper till med att trycka emot med varma våta handdukar under utdrivningsskedet. Om det beror på det eller inte vet jag inte, men jag behövde inte sy ett enda stygn. Har flera vänner som fått sy en hel del och det känns verkligen inte under själva förlossningen att man gör det, och det tar inte lång tid att bli återställd efteråt. Lycka till och hoppas att du inte oroar dig allt för mycket utan kan se fram emot din förlossning också!!
    Tack!
    ja, jag vet jag hoppas det med! Har ändå svårt att tänka mig tanken nu i förväg och vara lugn nu inför förlossningen, kan man lita på barnmorskorna på förlossningen!??!
  • Surtanten1

Jag vet några sprickor kan jag räkna med men jag vill inte spricka mycket och bli helt fördärvad! :(

Tanken om det finns att de är proffs osv men ändå är det en liten livrädd del av mig som lixsom bara tar över!

Jätte jobbigt att prata med min barnmorska som jag har nu om detta, eftersom jag har svårt för att prata om mina känslor och sånt för "okända" människor.
    Sen tycker jag inte att hon är så varm och "mysig", inte otrevlig men inte så trevlig heller.

• Surtanten1

Det låter ju lovande! :)

Inge som har erfarenheter ifrån Lund?

• Surtanten1

Jag har hört att det är bättre för läkningen att bli klippt än vid självsprickning, vad konstigt?

Och att man klipper för att sprickningen ska vara med kontrollerad.

• Surtanten1
    ody skrev 2009-04-23 16:20:30 följande:
    här finns massa bra info om både klipp men oxå hela förlossningen (skrivet av barmorskor och faktagranskat av läkare ser det ut som) se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/la.../
    Bra länk! Hon som skrivit är ju barnmorska så då ligger det förmodligen en hel del sanning i det.
  • Surtanten1
    ody skrev 2009-04-24 09:18:18 följande:
    När jag var på infoträff om förlossning och smärtlindring på MVC nu i veckan så pratade barmorskan där en del om detta. Hon hade jobbat jättelänge på förlossningen och BB och menade att hon tyckte sig se en minskning i svåra sprickor och sådana komplikationer. Att man spricker lite eller ytligt är jättevanligt sa hon, men nästan aldrig ngt som medför ngra problem på lång sikt. De svårare fallen, typ sfinkterrupturer etc. menade hon hade blivit ovanligare. Hon trodde att det mycket berodde på att de barnmorskor som utbildar sig idag på ett helt annat sätt än tidigare lär sig att hjälpa till att guida genom krystvärkarna och vara mer medvetna om sin roll i att förebygga sprickor och sånt, just för att förhindra svårare bristningar. Lät tröstande tycker jag!
    det lät ju något betrygande ja! :)
  • Surtanten1
    LearnToFly skrev 2009-04-24 09:34:40 följande:
    man hör ju många som smörjer sig där nere, men vad är det man ska smörja sig med?
    Det borde väl vara samma sak som med bristningar? att det inte spelar någon roll om man smörjer sig?

fast ytliga sprickor kanske man kan smörja för, men det är ju inte direkt de man är rädd för.
  • Surtanten1

Jag ska nog inhandla en såndär olja.

Vilka olika sorter finns det? förutom mandeloljan?

• Surtanten1

trevligt att tråden kom igång igen!
    Jätte bra tips allihopa:)

Gärna mera historier! (inga skräckisar)

• Surtanten1

Det låter lovande!

Det är mest perioden efter som man är rädd för egentligen. Hur man ska läka hur lång tid det tar, kommer jag vara som "vanligt" osv osv

• Surtanten1

Absolut inte min bm hon försöker lugna mig. Men jag är fortfarande rädd. :S

Svar på tråden Livrädd för att spricka! :S