• musli

Livrädd för att spricka! :S

Surtanten1 skrev 2009-04-22 22:06:59 följande:
    Jag vet några sprickor kan jag räkna med men jag vill inte spricka mycket och bli helt fördärvad! :( Tanken om det finns att de är proffs osv men ändå är det en liten livrädd del av mig som lixsom bara tar över! Jätte jobbigt att prata med min barnmorska som jag har nu om detta, eftersom jag har svårt för att prata om mina känslor och sånt för "okända" människor. Sen tycker jag inte att hon är så varm och "mysig", inte otrevlig men inte så trevlig heller.
    Vad menar du med helt fördärvad?

Min dotter hade för stort huvud och fick förlösas med sugklocka. Jag blev klippt men sprack ändå, sfinkter ruptur, från slidan till ändtarmen. Blev sydd på operation, hade lite ont när jag satt ett litet tag efteråt men det kan man ju ha ändå, och har idag inga som helst men av min sfinkter ruptur...

Visst kan man spricka, många gör det, men det är inget som förstör livet.
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • musli
    CaCC skrev 2009-04-23 16:37:53 följande:
    Jag är också jätterädd för att spricka och då inte att det ska göra ont när det spricker utan att man får komplikationer efteråt som problem med att hålla avföring och att ha ont vid sex. Har faktiskt läst och hört om kvinnor som har men efter att ha spruckit mycket vid förlossning och att det är vanligare än vad man tror bara att kvinnor inte talar om det eller söker hjälp för att det är ett känsligt ämne. Men det kanske inte ligger någon sanning i det jag har läst och hört.
    Jo, det är vanligare än man tror att kvinnor spricker, MEN det är inte vanligt med svåra men efteråt! Problem med att hålla avföring eller ont vid sex är mycket ovanliga problem efter en förlossning. Jag sprack ju hela vägen men har inga men idag. Och jag har då verkligen inte ont vid sex, barn nummer två är ju på väg!!!
  • musli

Nu är det ju sällan barnets vikt och längd som gör att man spricker utan barnets huvudomfång. Samt om det går för fort eller blir inblandat "våld" (läs sugklocka eller tång som iofs är ruggigt ovanligt i Sverige tack o lov).

Svar på tråden Livrädd för att spricka! :S