• Rosdraken

Vi funderar på att resa till Vietnamn- hur är det?

Vi ska åka på bröllopsresa (gifter oss i aug) så vi tänkte åka i början av december.

Vi har en vän som arbetar på en resebyrå och han plockade fram lite olika förslag som kunde passa oss. Det förslag vi funderar på är några dagar i Saigon (vet inte hur många än 2-3) sen vidare till Phan Thiet och spendera resten av vistelsen där. Vi funderar på ett hotell som heter Terracotta Resort som ska ligga i centrum och ha mellan 0-100 meter till stranden.

Vad har ni andra för erfarenheter av Vietnamn? Är det ett bra land att åka till? Har billigt var det- vilken budget bör 2 personer lägga upp (för mat mm cirka).
    Vad bör vi tänka på? är december en bra tid att åka? Kommer du på nått mer som kan va till hjälp skirv gärna har 1000 frågor. Kommer nog boka på fre min vän skulle ringa då så vill veta vad jag ska säga/fråga lite mera då han är ny på jobbet.

• Svar på tråden Vi funderar på att resa till Vietnamn- hur är det?
  • SVejsan

Är också nyfiken...
    Så jag hänger på tråden med ett litet puffelipuff...
    Men för oss så är det januari vi är intresserade av. Vill gärna till dels Saigon och ev någon ort med bad och något att göra i/vid (Sevärdheter/shopping)?

• magnus07

Vi (jag och frun) åkte till Vietnam (Phan Thiet) 11/3 och stannade där i två veckor. Vi ville prova Asien men eftersom dom flesta åker till Thailand så provade vi istället Vietnam men tyvärr så var det inte så jättebra.

Stranden var jättefin och vädret var underbart men då det är väldigt blåsigt så kan det ibland vara lite svårt att bada (fast samtidigt är det ju jätteroligt med stora vågor.

Maten då? Jo, den tyckte vi var jättetråkig. Dom använde inga kryddor alls tyckte vi utan allting smakade likadant. Det slutade med att vi åt tre gånger på en indisk restaurang och två gånger på en italiensk för att faktiskt få lite smak på maten.
    Dock ska vi säga att maten åtminstone var riktigt billig. Under våra två veckor så gjorde vi av med under 2000kr på lunch o middagar (ofta förrätt eller efterätt), snacks plus lite småprylar till bokhyllan.

Själva "centrum" är inget annat än en enda gata med hotell på ena sidan (havssidan) och butiker/restauranger på andra sidan. Tyvärr så är vägen väldigt dåligt underhållen med sand/grus/gropar på restaurangsidan och trottoarkanter på 20-30cm höjd på hotellsidan. Det är ett riktigt kommersiellt ställe, alla butiker säljer precis samma saker.

Engelska är dom väldigt dåliga på och ofta så säger dom "ok" och går iväg och då sitter man där o funderar på ifall dom förstått eller inte. På ena restaurangen förstod dom inte ens ordet "water" när vi ville ha vatten till maten.

Sevärdheter i närheten av Phan Thiet är det väldigt ont av, iaf såna som arrangeras av resebyråerna. Är man beredd att åka runt själv så tror jag att man får ut så mkt mer.

Vi åkte aldrig till Saigon men många andra som vi pratade med hade varit där och dom tyckte shoppingen var jättebra där men så mkt annat hörde vi inte.

Kan tilläggas oxå att många som vi pratade med hade tidigare varit i Thailand o nu ville prova nåt nytt men inget blev riktigt nöjd. Maten och folket var tydligen SÅ mkt bättre i Thailand.

En annan nackdel för oss var att det var SÅ mkt svenskar där. Vilken restaurang man än satt på så hörde man svenska och det tycker vi är tråkigt men som tur var så var åtminstone inte menyerna på svenska.

Så, vad tyckte vi? Vi hade en jätteskön semester men hade definitivt högre förväntingar och vi kommer inte att åka tillbaka. Skulle jag rekommendera Phan Thiet som bröllopsresa? Nej, lägg hellre motsvarande summa på att åka till t.ex. Dominikanska Republiken som är SÅ mkt finare och så mkt härligare människor.

• Cailleach Beine Bric

Viet Nam är ett underbart resmål på flera sätt! Visst blir det kommunikationsmissar iblnad, men det hör ju till resandets tjusning. Vite Nam är fortfarande billigt även om priserna har gått upp de senaste fem åren. 2006 klarade man av att leva på ca 6 kr/dag.

December är en bra månad att åka ur värmesynpunkt( det ligger runt behagliga 25-30 dagtid men kan gå mer till 18 på natten), men inte alls vad gäller alla tyfoner som härjar längs kusten (som vanligast mellan oktober-slutet av januari) ! Orkanerna är inte att leka med och det sker evakueringar av turister likväl som lokalberfolkning årligen. Jag skulle rekommendera sen vår eller tidig höst. Trots värmeböljan.

Phu Quoc är en smältdegel med stora variationer och avviker stort från fastlandet. Här möts Kambodja, Laos och Viet Nam både kulturellt, traditionellt, språkligen och kanske främst matmässigt sett. Här finns allt från det superbilliga till det exklusiva - gäller både boende och mat. Vatten är dock rätt dyrt då det får transporteras dagligen till ön. Flýg avgår från Sai Gon och resan tar 1- 1,5 h. Klimatet är fuktigt så kvällarna kan uppfattas som kyliga. Det är inte asfaltsvägar runt hela ön unten stora delar är täckt av röd lera som dammar rejält och färgar huden tillfälligt orange. Det finns vackra stränder men vissa är avstängda för militärmakten och andra reserverade för resortboende. En upplevelse, ja visst, men strandmässigt tycker jag at South China Beach har bättre förutsättningar totalt sett.

A nod's as good as a wink to a blind bat
Svar på tråden Vi funderar på att resa till Vietnamn- hur är det?