• Tilt

Hur högt har du till tak + diverse annat

Ja, hur högt har du till tak (rent generellt, att ett eller ett par rum är öppet till nock räknas inte här)

Sen undrar jag också varför det inte produceras några lägenheter med speciellt högt till tak (eller har jag fel? Finns det nybyggda lägenheter med takhöjd 3m+ ?)
    Jag antar att det handlar om energibiten eftersom uppvärmning mm blir ganska massiv.

• Svar på tråden Hur högt har du till tak + diverse annat
  • klurifax

Det blir dyrt med hög takhöjd... du får inte in lika många våningar på samma höjd, och där till uppvärmingen, som du själv nämner.

Vi har nybygt hus, där de flesta av rummen är öppna upp till nock. Bara tvättstuga och badrum har lågtakhöjd, pga bullerbegränsning.

• Tilt

Fast att huset inte rymmer lika många lägenheter på höjden borde egentligen styras av efterfrågan, antagligen är efterfrågan väldigt låg, eller så vill ingen vara "miljöbov" i dessa tider.

Lite trist är det, för finns nästan inga lägenheter som säljs häromkring med ordentligt högt till tak.

aja, fler?:) Kul att höra.

• SweetNilam

2,65 m till taket! Helt okej. Men jobbigt med gardiner till fönstren i början. Bor i nybyggd lägenhet

• klurifax
    Tilt skrev 2009-04-22 20:33:29 följande:
    Fast att huset inte rymmer lika många lägenheter på höjden borde egentligen styras av efterfrågan, antagligen är efterfrågan väldigt låg, eller så vill ingen vara "miljöbov" i dessa tider.Lite trist är det, för finns nästan inga lägenheter som säljs häromkring med ordentligt högt till tak.aja, fler?:) Kul att höra.
    Fast det blir så dyrt att efterfrågan inte skulle vara så stor. Det räcker j med att se vad nyproducerade bostäder kostar med 2,40 m takhöjd...
  • klurifax
    SweetNilam skrev 2009-04-22 20:38:29 följande:
    2,65 m till taket! Helt okej. Men jobbigt med gardiner till fönstren i början. Bor i nybyggd lägenhet
    Åh det låter trevligt!
  • SweetNilam
    klurifax skrev 2009-04-22 20:40:54 följande:
    Åh det låter trevligt!
    Det är det. Lite ovant bara. Och det är en massbygge, med massa lika lägenheter. Känns inte som vi utnyttjat höjden till max, men det känns bra mycket större än bara 49 km2. Värmen är inga problem! Har inte haft värme på hela vintern och en temperatur på 22 grader + bra mycket mer nu på våren/sommaren Utan element på
  • sommar2001

Bor i ett hus från 1700-talet. I tvättstugan har vi 2 m i takhöjd, i de övriga rummen varierar det från 205-230. I sovrummet har vi en vägg som är ca 5 m lång, skiljer från 206- 219 på samma vägg..

När vi bodde i lägenhet hade vi 246 i alla rum =)

• Leone i Västerås

Vi har 2,90 till tak överallt, utom i källaren där vi har bla biorum, tvättstuga och bastu och sånt. Där har vi bara 2,20

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • arianne03

Gamla hus har väl ofta 2.70 som standard (det har jag). Känner två som bor i samma hus som har 3 m

• anmara

2.70 har vi i ett hus byggt 1947.
    På stugan är det 2.25.

• Obehörig

3,3 meter i tak dyrt med gardintyg må jag säga...

Svar på tråden Hur högt har du till tak + diverse annat