• påskkyckling

Vill komma bort från lilla Sverige.

Jag och min sambo har en liten flicka som jag födde sommarne 2008 och som är vårat ljus i tillvaron. Vi bor i Stockholm. Jag har känt sedan jag blevv mamma att jag vill flytta utomlands. Delvis fr att komma ifrån Sverige och jantelagen och förväntningarna med att man ska ha villa, Volvo, hund och två barn och sedan sitta där resten av livet.

Jag vill ha ut mer i livet och vill gärna att vår flicka ska lära sig fler språk och få möjlighet att få kompisar från andra kulturer då det gr så mycket. Finns ju liksom en stor värld utanför lilla Sverige..

Är det vanligt att käns som jag gör tro? Hur kommer det sig att ni bor där ni bor och vad jobbar ni med eller är ni hemmamammor?

Min sambo kan tänka sig att jobba utomlands men det gäller ju att han hittar något motsvarande han gör nu och att dem bara kräver att han ska kunna egenlska och svenska...

• Svar på tråden Vill komma bort från lilla Sverige.
  • amnai

Tror inte alls det är ovanligt att känna som du gör. Men jag vill berätta att det inte är bara Sverige som man ska ha vissa saker: same same only different, brukar vi säga. Alla länder har sina för- och nackdelar.

Jag kan iofs bara jämföra Sverige-Brasilien-Tjeckien-USA.

Att sambon hittar ett jobb där han ska kunna just svenska och engelska, det kanske kan gå, beror ju på vad han jobbar med. Min Make jobbar inom finans, där är det engelska som gäller plus landets språk som man får lära sig!

• lajne96

Jag och min familj bor i New York men har hus i Brasilien(min man kmr där ifrån,) Italien och i Sverige! Funkar toppen! Har 3, snart 4 barn och vi åker varannan månaden till Brasilien...

När jag var gravid bodde vi i Miami, men flyttade sen till New York, eftersom vi tyckte att det var lite mer barnvänlig, plus min syster bor där m.m

I italien har vi ett familje slott, som kmr från min sida av familjen. ditt åker vi på semester och i Sverige har vi en vindsvåning... ditt åker vii ofta med barnen i ca 1/2 månader. Funkar jätte bra!

• Sullivanen

Hej,

Jag tror att det inte är vanligt att känna att man ha förändring, och flytta och lära sig nytt språk, ny kultur etc är ju jättespännande? Men, det beror nog på vilket land ni är sugna på och lite hur det ser ut ekonomiskt och vad landet i sig har att erbjuda gällande barnomsorg, läkarvård osv... Så tycker jag i alla fall? Jag har bott på NZ med barn tex och det är jättesvårt och dyrt att ha barn! Så om du inte ville/hade råd att börja jobba deltid eller vara hemma med barnen så är det supersvårt! Då får man hoppas på att man har kompisar och far eller mor föräldrar som kan ställa upp och ha dem på e.m. Sedan, om vi tar annat socialt liv, så kan det vara svårt att komma in i det sociala umgänget. Du får kompisar, självklart, men de blir aldrig -eller det tar tid, att bli BRA vänner? Ytliga kompisar kan du få vart som helst, men efter ett tag blir man trött på det?
    Jag bor numer hemma i Sverige och det är så mycket mer familjeorienterat här vilket är till en stor hjälp. Men som sagt- alla tycker vi olika och visst är det coolt att bo i ett annat land? =)

Det är så jag tycker i alla fall? Men som sagt -det beror på vart ni tänkt att flytta?
    Lycka till och om ni flyttar -ha det skit skoj! För det är ballt! =)

• Kulta17

Jag skulle också gärna bo utomland ett tag. Det svåra är ju att få ett jobb tyvärr. Åhh så härligt det skulle vara.

• utlandsmamma

Jag har bott utomlands sedan 1997. Flyttade hem igen till Sverige innan mitt forsta barn foddes i juli 2001. Lyckades endast stanna hemma i ett ar innan jag flyttade tillbaka till London.

Jag hade valdigt svart for den svenska mentaliteten och av att alla skall vara "lika". Svenskar anser ocksa oftast veta bast och har en tro om att Sverige ar bast i allt. Alla foljer aven samma monster och manga ar radda for att sticka ut.

Jag har traffat manga svenska mammor i London och vi traffas regelbundet. For aven ifall man bor utomlands sa kanns det viktigt att man traffar andra manniskor fran samma land dar man kan diskutera eventuella problem man har. Det kanns aven viktigt for sina barn att de far traffa andra svenska barn.

Manga av mammorna jag kanner ar hemma likvalt som manga arbetar, skulle nog saga att det ar 50/50. Sjalv arbetar jag heltid som arkitekt.

Jag tycker London ar ett jattebra stalle att bo pa med barn och sedan ar det nara hem, sa latt att ta sig hem over en helg.

Fraga garna pa om du vill veta mera
    Anna

• Exelle

Sverige är nog ett av de familjevänligaste länderna jag känner till och ibland känner jag att jag ångrar mitt beslut att flytta till Tyskland.

Jag är bunden till hemmet, här är de flesta kvinnor hemmafruar - om de vill det eller inte. Barnomsorgen börjar bli bättre nu, men har fortfarande brister. Att kunna jobba som kvinna är inte självklart.

Visst låter det spännande att bo i utlandet, är det säkert också under en kortare tid. Men glöm inte att man har samma problem i utlandet som man har hemma.
    Här i tyskland är det statussymbol att köra en fin bil. Man ser inte en enda bil med rost här!!! Har man sen en fin villa är man naturligtvis "något". Alltså det där med hus, bil, barn och hund hittar man även i utlandet!!!

Du hamnar i en vardag här med, du måste jobba, betala hyra, handla mat, skicka barnen till dagis/skola, städa hemma, betala räkningar, osv...precis som i Sverige. Ibland känns det t o m jobbigare....för hur jäkla kul är det t ex att plötsligt stå utan sjukförsäkring, för att man inte kunnat betala den? Eller att barnet får gå om en klass, för att det inte hänger med i skolan? Eller att du sitter som uttråkad hemmafru, för att du inte KAN jobba...
    Glöm inte att allt inte är guld som glänser.
    Vill inte skrämma dig, säkert är det en upplevelse att bo i ett annat land, men glöm inte att det även där finns en vardag - det är ingen semester!

Vad du än gör och vart du än hamnar - Lycka till!

• Cybele

Jag håller med Exelle - är lite i samma sits.

Om ni bestämmer er för att ta steget, se till att ni har möjlighet att åka tillbaka relativt snabbt om ni känner att det inte blev rätt.

Om ni vill bo utomlands i bara några år, så är en bra gräns ca 2 år - annars blir det jobbigare att bryta upp.

• Singmamma

Jag bor i Singapore med min man och 9-manders dotter. Livet har ar valdigt enkelt med barn, de flesta har en maid som hjalper till med handling, stadning, matlagning, barnpassning osv. Jag jobbar sa hon tar hand om var dotter hela dagarna och det funkar valdigt bra. Om man istallet valjer att vara hemma finns det massor av mammor att umgas med och det ar latt att traffa nya vanner.

Nackdelarna ar varmen om man ar kanslig for det men att alltid kunna vara ute, slippa massa klader, ha egen pool i huset ar for mig fantastiskt. Om mina foraldrar och vanner bodde har skulle jag absolut stanna minst 5 ar till!

• Exelle
    lajne96 skrev 2009-04-27 19:12:58 följande:
    Jag och min familj bor i New York men har hus i Brasilien(min man kmr där ifrån,) Italien och i Sverige! Funkar toppen! Har 3, snart 4 barn och vi åker varannan månaden till Brasilien... När jag var gravid bodde vi i Miami, men flyttade sen till New York, eftersom vi tyckte att det var lite mer barnvänlig, plus min syster bor där m.mI italien har vi ett familje slott, som kmr från min sida av familjen. ditt åker vi på semester och i Sverige har vi en vindsvåning... ditt åker vii ofta med barnen i ca 1/2 månader. Funkar jätte bra!
    Singmamma skrev 2009-05-11 04:26:02 följande:
    Jag bor i Singapore med min man och 9-manders dotter. Livet har ar valdigt enkelt med barn, de flesta har en maid som hjalper till med handling, stadning, matlagning, barnpassning osv. Jag jobbar sa hon tar hand om var dotter hela dagarna och det funkar valdigt bra. Om man istallet valjer att vara hemma finns det massor av mammor att umgas med och det ar latt att traffa nya vanner.Nackdelarna ar varmen om man ar kanslig for det men att alltid kunna vara ute, slippa massa klader, ha egen pool i huset ar for mig fantastiskt. Om mina foraldrar och vanner bodde har skulle jag absolut stanna minst 5 ar till!
    TS, dessa inlägg tillhör de "ovanliga", d v s här finns de ekonomiska förutsättningarna att leva ett bra liv som "funkar jättebra", för jag tycker inte att det låter som om du kommer att kunna pendla mellan en massa länder och tillbringa semestern i ett slott (låter nästan för bra...för att vara sant).
    Antagligen kommer du inte ha en "maid" som sköter ditt hushåll och barn heller. Om du kommer att ha en pool är väl tveksamt det med...
    Kul för de som har detta, men det är inte det du kommer att ha antagligen. Du kommer nog att behöva kämpa för allt, precis som i sverige! Det är lätt att hamna i en "dröm" och tro att allt blir bättre för att man flyttar i utlandet. Det blir antagligen bara bättre om ni hittar ett jättebra jobb med superbra lön, annars kommer ni inte ha det mycket roligare än i sverige!
  • Exelle

....vad gör förresten din man och i vilket land skulle ni vilja bo?

Svar på tråden Vill komma bort från lilla Sverige.