• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 14

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-20 12:24
    Nu finns det en ny tråd dit alla hälsas välkomna!
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m45717221.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 14
  • Written Fiction

Får väl premiära med en kram till er alla! :)

Tack för denna tråden. Tack för alla era kloka ord. Tack för allt. Tack för att ni finns.
    och tack...

Igen

• Frila2

Hittat hit jag också. Måste hålla med Written Fiction: Tack för allt stöd och smarta kommentarer som gör att man inte känner sig så utanför som man kan göra i den "vanliga" världen bland alla perfekta barn. {#lang_emotions_wink} 

Sedan måste jag fråga. Siri har ju fått Niferex sedan 3 månader eller det står att det ska avslutas när hon väger 4 kg, vilket jag tror att hon gör om några dagar. Ska jag sätta ut det i ett svep bara?

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Full av förhoppning

Det med niferex är så himla olika... i lund ska de ta det tre månader efter de åkt hem till exempel och andra går efter vikt mm....
    Jag slutade bara med det tvärt efter 3 månader och det gick bra men om det var rätt vet jag faktiskt inte

Jag håller med föregående talare....

Denna tråden fanns verkligen där för mig när jag låg i sjukhussängen och inte visste vilken vecka och vilket skick Elias skulle födas i och jag är tacksam och glad att jag får hänga kvar trots att han hann bli en VPT istället för en EPT

KRAM!!

En älva och ett mirakel
  • Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-04-24 08:37:50 följande:
    Hittat hit jag också. Måste hålla med Written Fiction: Tack för allt stöd och smarta kommentarer som gör att man inte känner sig så utanför som man kan göra i den "vanliga" världen bland alla perfekta barn.     Sedan måste jag fråga. Siri har ju fått Niferex sedan 3 månader eller det står att det ska avslutas när hon väger 4 kg, vilket jag tror att hon gör om några dagar. Ska jag sätta ut det i ett svep bara?
    Vi skulle sluta med det när barnet vägde ca 5 kg, använde slut på flaskan å sen fick det vara bra. Om du har mkt kvar i flaskan så sluta ändå, vi slutade tvärt å det gick bra (de sa att vi skulle göra så).
  • Frila2
    Riskiflickan skrev 2009-04-24 10:34:24 följande:
    Vi skulle sluta med det när barnet vägde ca 5 kg, använde slut på flaskan å sen fick det vara bra. Om du har mkt kvar i flaskan så sluta ändå, vi slutade tvärt å det gick bra (de sa att vi skulle göra så).

Vi har långt över halva flaskan kvar och en till att hämta ut på apoteket Tror att de var lite väl generösa med receptet. Precis som läkaren på BB som skrev ut mig och gav mig recept på 300 tabletter med Metoprolol. Jag använde kanske 25 tabletter innan jag kunde sluta med dem

Fuf: Ja, det är konstigt att de ordinerar så olika. Men det verkar ju som att det går bra att sluta tvärt. Ja, Siri är ju också en VPT men jag har knött mig in här istället trots det

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • cloudberry79

När tråden skapades från början räknades Vidar som EPT, men nu är han precis över gränsen till VPT istället, men jag tycker så mycket om tråden och har fått så enormt mycket stöd och hjälp så jag hänger kvar jag också Vidar har ju också haft mycket problem som räknas till EPT-hållet när han föddes (hjärnblödning, dubbelsidig pneumothorax, högfrekvensresp.. ja, listan fortsätter..) Iallafall är jag så sprudlande glad idag, så jag var tvungen att skriva en liten glädjetråd:

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43375823.html

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Full av förhoppning

STORT grattis Cloudberry!!!! Härligt med stora OKstämplar i rumpan

Ja Elias lungor var iallafall som en EPT och hade högfrekvensresp och fick pulmonell hypertension men var förskonad från allt annat tack och lov.

Kändes så konstigt när vi skrev på om neobrain undersökningen för den gällde ju bara barn födda före vecka 28 och längre än så var det ingen som trodde vi skulle komma så det blev lite lustigt när det sen inte var aktuellt för oss
    Kan inte fatta att lilleman blev ett år för mindre än 2 veckor sedan.... att det redan gått ett år och att han är så härlig och busig och knallar runt här runt möblerna

En älva och ett mirakel
  • Livsglädjen
    cloudberry79 skrev 2009-04-24 13:25:28 följande:
    När tråden skapades från början räknades Vidar som EPT, men nu är han precis över gränsen till VPT istället, men jag tycker så mycket om tråden och har fått så enormt mycket stöd och hjälp så jag hänger kvar jag också Vidar har ju också haft mycket problem som räknas till EPT-hållet när han föddes (hjärnblödning, dubbelsidig pneumothorax, högfrekvensresp.. ja, listan fortsätter..) Iallafall är jag så sprudlande glad idag, så jag var tvungen att skriva en liten glädjetråd:www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43375823.html
    Grattis!

Jag måste erkänna att jag inte ens hade koll på att de har ändrat gränserna för EPT. Det innebär ju att Edvin räknas som VPT numera också , men komplikationerna var nog mer EPT än VPT för honom också.

Jag sällar mig till skaran som har fått sååå otroligt mycket stöd och kunnat prata av mig i EPT-tråden. Här är det aldrig någon som gnäller på en för skitsaker eller anmärker på att man har skrivit och haft "fel" åsikt om något.
    Ren och skär glädje, uppmuntran och handfasta råd och jämförelser utan att värdera barnet negativt!
  • Frila2

Stort grattis Cloudberry. Härligt att höra, solskenshistorier kan man inte få för mycket av.

Siri ska om en månad på första återbesöket till neo. Hoppas de är nöjda med henne Hur mycket har era små vägt okorrigerat? Siri väger nästan exakt 4 kg och är 4 månader (och två dagar) gammal. Hon vägde 3 kg när hon var tre månader okorr också ungefär. Korrigerat är hon 6 veckor.

Hur var gränserna för EPT tidigare? Nu är det väl upp till och med 27+6?

• cloudberry79

Till 28+6 var det när Vidar föddes. Han har alltid varit en lättviktare, väger 9,1 kilo nu när han är 18 månader okorr. Vägde just över 3 kilo vid 3 månader, 6 kilo vid 6 månader, men sen har det planat ut.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 14