Inlägg från: Anonym (stammare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stammare)

Människor som stammar?

Visste inte under vilken kategori jag skulle lägga tråden så nu får den stå under relationsproblem.

Jag har en fråga till er alla, vad har ni för åsikt om människor som stammar?
    Om ni har varit vän med nån som stammar eller nån släkting har det påverkat er på nått sätt, vad har ni tänkt om personen?

Anledningen att jag undrar är att jag själv har stammat sen jag var ca 6 år gammal o jag har alltid undrat om folk tänker något speciellt om mig eller tycker synd om mig när dem hör mig.

När jag var mindre var min stammning så mycket värre nu kommer den i perioder.
    Jag hade en vän i gymnasiet som plötsligt slutade vara min vän till slut fick jag reda på att hon skämdes över mig därför avslutade hon vänskapen.

Jag har varit hos en talpedagog men det har inte hjälpt nånting.
    Jag har alltid varit väldigt bra på språk, jag kan massa med olika språk o många har tyckt jag borde bli tolk tills dem hör att jag stammar såklart.

Synd att det inte finns ett direkt botemedel för stammare, livet är verkligen svårt när man måste kämpa för att säga vad man vill.....

• Svar på tråden Människor som stammar?
  • Anonym (stammare)

Känner mig faktiskt lättad att många inte ser ner på stammare.
    Hur jag själv än vill tänka skäms jag för min stammning speciellt när man är någonstans offentligt, ska beställa mat eller nåt annat.

Sassy: Det du skriver om att fylla i orden åt en stammare stämmer mycket bra, det är bara irriterande och stjälper mer än hjälper.
    Eftersom man blir så medveten om sin stammning blir det bara värre.

Jag var tvungen att ta ett telefonförsäljar jobb en gång eftersom jag var på soc och hittade inga andra arbeten.
    Jag kämpade mig fram i 6 mån men efter många kommentarer av dem som jag ringde upp fick jag nog och slutade, kändes verkligen psykiskt tärande.

Det känns oxå väldigt jobbigt att inte kunna svara tillbaka när man bråkar med någon eller om man är inne i en het diskussion, tungan låser sig helt för mig.

Det är väl grejen med dem ska lyssna på en, dem måste ha ett stort tålamod..

• Anonym (stammare)

Anonym (otålig) skrev 2009-04-23 10:02:50 följande:

Jag är en rastlös och otålig själ och måste erkänna att jag tycker att det är lite jobbigt att prata med en som stammar. Jag har liksom inte tålamod att föra en längre konversation när det tar sån tid. Men jag är fullt medveten om att det problemet ligger hos mig och inte hos stammaren. Jag kan även tycka att det är jobbigt att umgås med en av sambons vänner, han stammar inte, men är så disträ att han aldrig kommer till poängen, får mig också att klättra på väggarna..
    Jag förstår hur du menar, jag har själv inget tålamod för mig själv ibland.
  • Anonym (stammare)

Jag tänkte oxå på detta med arbete o så.
    Ärligt med handen på hjärtat skulle ni anlita en person som stammar?

• Anonym (stammare)
    lias skrev 2009-04-23 10:38:41 följande:
    jag känner ingen som stammar, men känner folk som läspar. alltså har svårt att uttala r eller s rent, det är inget jag bryr mig om, man tänker inte på det efter ett tag. antar att det vore samma om jag umgick med en person som stammar?
    Nja, det e lite skillnad med människor som läspar, det tar inte en minut för dem att säga ett ord eller mening.
    Läspare pratar "normalt" fast med ett annat uttal kan man säga.
    Jag skulle lätt byta min stammning mot att läspa.
  • Anonym (stammare)

Anonym (frågande??) skrev 2009-04-23 10:49:19 följande:

vad beror det på att man stammar?
    Lite svårt att förklara men jag hittade detta på nätet:

Stamning är en störning i talflödet, som kännetecknas av dålig koordination mellan uttal, klang och andning. Det betyder att det blir avbrott i det vanliga talet i form av upprepningar eller förlängningar. Forskarna vet inte säkert varför vissa personer stammar, men det beror nog på flera faktorer. Det råder ingen tvekan om att psykologiska sådana spelar en roll. Det kan man till exempel se genom att stamningen blir värre i en situation, där den stammande är stressad eller nervös. Omvänt kan den försvinna, om han eller hon blir entusiastisk och glömmer sig.

Även kroppsliga faktorer har betydelse. Hela talapparaten kan blockeras, så att luftpassagen helt eller delvis stängs av. Det finns även en viss form av ärftlighet för stamning, då det i cirka hälften av fallen finns andra i familjen som stammar. Stamning är tre-fyra gånger så vanlig hos pojkar som hos flickor och förekommer hos omkring en procent av alla barn i sexårsåldern.
  • Anonym (stammare)
    Mamma 03 09 skrev 2009-04-23 11:49:07 följande:
    Min son stammar, men bara ibland, mest när han är uppspelt eller stressad då får man försöka säga till honom att ta det lugnt och försöka igen, ser på honom att han tycker de är jobbigt med stammningen, å han är bara 6r snart. Sen de här med att läspa, det kan vara precis lika jobbigt som stammningen, säger själv tungrots R dvs jag säger mina r i "halsen" var mobbad under hela skoltiden typ för ja var en "skorrande groda" å inte kunde prata, uppleve det som jobbigt än idag, för en stammare kan det ta upp till e min å säga en mening pga av han/hon stammar, jag kan få upprepa samma ord 2,3 ,4 , å t.om 6 ggr ibland för att folk inte hör vad jag säger pga mina r.
    Man vet ju aldrig förrens man själv är där brukar man säga.
    Jag har aldrig tänkt på att läspa kan vara ett problem för dem som läspar, jag har alltid sett det som ett annorlunda uttal bara, tycker oxå det e gulligt med människor som läspar.
    Men som sagt nu när du säger det så får man ju en annan syn på läspande, att läspande oxå kan faktiskt vara ett problem.
  • Anonym (stammare)

Jag har läst om ett möjligt hjälpmedel mot stamning.
    Vet inte om det finns i Sverige eller om det verkligen hjälper.
    Det heter Fluency Master.
    Ni kan väl gå in o kolla själva o säga er åsikt: www.stutteringcontrol.com/

• Anonym (stammare)

Skönt att många av er är så förstående.
    Jag har nog förstorat allt inom mig.
    Tänker jag på tiden i skolan var det ju ett helvete för mig men nu när man är vuxen är det ju annorlunda men hjärnan har nog inte hängt med utan e kvar på skoltiden.
    Tack för alla svar.

Svar på tråden Människor som stammar?