• sicksack

Vara snäll och hävda sin rätt

Gahhh, jag tycker det är så svårt att hålla en balans mellan att ens barn ska vara snäll, dela med sig och tänka på andra och att barnet ska ta för sig och hålla sig framme. Förstår ni hur jag menar? Jag vill att han ska dela med sig av sina saker och så men samtidigt vill jag att han ska kunna stå emot och säga ifrån om ett annat barn tar något från honom som han gärna vill ha.
    Sonen är två år. Hur gör ni?

• Svar på tråden Vara snäll och hävda sin rätt
  • sicksack

Någon som kan och vill svara?

• Fille Fjonkan

Det där är jättesvårt! Kisen är också 2 år. Jag brukar försöka förklara att när han har kompisar här måste de få låna hans saker annars är det inte roligt för dem att hälsa på (och tvärtom när vi är hos någon annan). Han förstår det och ofta går det bra (även om jag får påminna honom i mellanåt).

Jag tycker det är svårare att "aktivt" uppmuntra honom att stå på sig när någon försöker ta en något från honom. Det slutar ofta i handgemäng om ingen vuxen kliver in och avgör vem som ska få ta/behålla saken ifråga. Allra knepigast blir det om det är en liten retsticka som tar något ifrån honom bara för att djävlas (det låter hemskt när jag säger så, men Kisen har en liten vän som är en riktig retsticka - tar saker ifrån honom, viftar med dem framför ansiktet på honom och springer ). Jag kan ju inte gärna "bussa" honom på kompisen och uppmana honom att ta tillbaka sin pryl... Det är svårt!

• sicksack

fillewegler: Ja precis så tycker jag med...det är så svårt att uppmuntra till att sonen ska stå på sig när han blir ifråntagen något. Hm...får väl klura lite, annars löser det sig säkert med tiden...

Svar på tråden Vara snäll och hävda sin rätt