• MizzPiggy

Någon som vart på Malta?

Hej, jo de e så att jag o min sambo ska åka till Malta (qawra) och bo på qawra palace hotell, är de någon som vart på malta som kan rekomendera sevärdheter?
    eller annat kul/trevligt att göra där nere?
    eller ännu bättre, någon som bott på de hotell vi ska till?

vi åker en vecka den 3 maj :)

tack för hjälpen:)

• Svar på tråden Någon som vart på Malta?
  • vackrastarflow

det finns massor att göra på Malta, mitt tips är att ta de söta små bussarna till Mdina, det var verkligen fint!

Sen Valetta såklart!

• Snoppan

Valetta är väl de enda i såfall...

• vackrastarflow

och åka över till Comino en dag

• Snoppan

diggar inte den ön för 5 öre... :S

• Bevabus

Det finns tyvärr inte alls mycket att göra där, skulle inte rekommendera det som turistställe. Jag var där på språkresa så jag hade jättekul då ledarna anordnade aktiviteter. Det finns massvis med vackra stränder och alla tar bara 20 minuter att åka till...seriöst alltså haha allt på ön tar bara 20 min.
    Jag rekommenderar en resa till Sicilien! Vi tog en båt tidigt på morgonen och kollade in lite marknader och sen åkte vi upp på vulkanen Etna (så jäkla häftigt att kunna säga att man har varit på en vulkan, en upplevelse för livet).
    Staden Valletta är vacker och bra ställe att shoppa på

• Extramoster

Var där slutet av oktober 07, åkte med solresor. Vi bodde i Buggiba, en turistort som jag säkert tror jag fin på sommaren. Oktober var dock lite sent att åka om man vill ha riktig värme, blåste och regnade en del.

När vi var där hade de fortfarande sina Maltesiska Lire, nu har de dock euro vilket jag tror det gör saker och ting dyrarer. Man såg det på prislistorna de satt upp, betalade man i euro var det mycket dyrare.

Valletta är helt klart värt ett eller flera besök, marknaden där var kul att pruta på. Vi skulle även åkt till blue grotto, men det blåste så mycket så vi kom bara dit men båtarna som gick in i grottorna gick inte.

Rekomenderar att åka kommunalt, kostar nästan ingenting och bussarna går ofta.

• Bevabus

Akta dig gör de vita bussarna dock!! Många har blivit inlurade där och sedan mördade och gud vet vad mera :S Men det går ju flera häst och vagnar där hade jag gärna åkt med men det blev aldrig av tyvärr.

• fröken argbigga

Varnar för grotturerna med båtarna. Helt värdelöst och dyrt, var bara som små mörka inbuktningar i berget. Inte var ön som man åkte turerna från så himla speciell heller. Känndes ganska överdrivet faktist, lite som att man var lurad.

Valetta var fint.

• Engla75

Har också varit där på språkresa för längesedan. Då var ön uttorkad, gräset brunt, men vattnet var helt underbart. Sådär turkosblått som man bara drömmer om. Vet vi tog en båttur till någon grotta, jättemysigt (hette något med Grotto har jag för mig). Något som också är positivt är ju att alla kan prata engelska {#lang_emotions_wink}

• MizzPiggy

men guud va många var negativa!?
    är det baaara dåligt me malta??
    jag bara undrar...

• Amorin

MizzPiggy skrev 2009-04-25 14:51:13 följande:
    men guud va många var negativa!?är det baaara dåligt me malta??jag bara undrar...
    Hej hej!
    Jag har varit på malta 3. Verkligen ääälskar landet! Första gången jag var där var -97, men min kusin (hon har säkert varit dit minst 10 gånger nu och är lika kär i landet som jag är.) Sen var jag där -04, -05.
    Vad är du intresserad av att göra? Det finns något för alla där, allt i från dykning/snorkling till väldigt gammal historia, bland annat när Knights som dit.
    i väntan på bebis
  • vackrastarflow
    MizzPiggy skrev 2009-04-25 14:51:13 följande:
    men guud va många var negativa!? är det baaara dåligt me malta?? jag bara undrar...
    nej det är det inte!!
    men vissa förväntar sig en sak, och Malta är inte som nån annanstans. tror man att man kommer till Mallis eller Kreta ska man nog vända om och åka dit istället

Skitgod mat (mycket influerat av italienarna), byggnader som ser ut som Nordafrika och så pratar alla engelska. Naturen är kal, men kustremsan är fantastisk. Turismen har inte tagit över byggnadsstrukturen än, och det är jättemysigt att strosa runt på kvällarna.
  • MizzPiggy
    Amorin skrev 2009-04-25 15:01:05 följande:
    Hej hej!Jag har varit på malta 3. Verkligen ääälskar landet! Första gången jag var där var -97, men min kusin (hon har säkert varit dit minst 10 gånger nu och är lika kär i landet som jag är.) Sen var jag där -04, -05.Vad är du intresserad av att göra? Det finns något för alla där, allt i från dykning/snorkling till väldigt gammal historia, bland annat när Knights som dit.
    vi är intresserade av (ja o min sambo då) historia,, grottorna låter kul!?
    marknader o shopping, tar gärna emot tips på bra mysiga restauranger?
    vi har förvisso all inclusive men vill äta ute på nån mysig restaurang nån kväll den veckan vi är där:)
  • Amorin

Ska ni äta ute nånstans så rekommenderar jag Paparazzi i st julians. Helt underbart gott. Om ni inte vill att det ska vara så turistigt så leta reda på en bakgata, där det ligger nån liten restaurang, för där äter oftast bara malteser, en väldigt annorlunda upplevelse.

Historia finns ju mycket vid Mdina, en hel del finns i Valetta också. Går båt från Sliema/st julians mellan de städerna, tar ca 5-10 min. Kostar inte så mycket heller.

(just det, var nån som skrivit att det säkert blivit dyrare sen Euron kom dit, och jo det har det ju. Är väl ungefär samma som här hemma. Fast det beror ju på vad man ska ha.)

Finns ett glasblåseri också om är jättehäftigt att se, de handblåser glas, skålar, ljustakar m.m.

Om ni vill se grottorna är mitt tips att ta en båttur till Blue Lagoon, för oftast åker man förbi och in i en rad med grottor på vägen hem. Samtidigt som ni fått en härlig utflyckt och får bada i det mest turkosblå vatten som det har. Är precis som på film

Känner ni för att festa ordentligt nån kväll ska man åka till ett ställe som heter Paceville, det är ett område med nästan bara pubar/barer och discotek.

Det är väl det som jag kommer på sådär på en gång.

Just det, jag har också bott i qawra (uttalas auora, låter nästan lite finskt), det är en liten by, men är ihopbygd med Bugibba, där det finns lite mer affärer och shopping.

i väntan på bebis
  • Bevabus

Ja Blue Lagoon är helt underbart! Vattnet är så klart så du kommer bara att gapa när du ser det Man tar en båt ut till den ön och så hänger man där hela dagen, finns bara en kiosk med glass men det är mysigt att bada där. (Akta er för att stöta på växter på botten dock, jag och många andra fick utslag på kroppen av dom :S bara där vi hade nuddat det, men det försvann under dagen).

Svar på tråden Någon som vart på Malta?