Ska ni äta ute nånstans så rekommenderar jag Paparazzi i st julians. Helt underbart gott. Om ni inte vill att det ska vara så turistigt så leta reda på en bakgata, där det ligger nån liten restaurang, för där äter oftast bara malteser, en väldigt annorlunda upplevelse.
Historia finns ju mycket vid Mdina, en hel del finns i Valetta också. Går båt från Sliema/st julians mellan de städerna, tar ca 5-10 min. Kostar inte så mycket heller.
(just det, var nån som skrivit att det säkert blivit dyrare sen Euron kom dit, och jo det har det ju. Är väl ungefär samma som här hemma. Fast det beror ju på vad man ska ha.)
Finns ett glasblåseri också om är jättehäftigt att se, de handblåser glas, skålar, ljustakar m.m.
Om ni vill se grottorna är mitt tips att ta en båttur till Blue Lagoon, för oftast åker man förbi och in i en rad med grottor på vägen hem. Samtidigt som ni fått en härlig utflyckt och får bada i det mest turkosblå vatten som det har. Är precis som på film
Känner ni för att festa ordentligt nån kväll ska man åka till ett ställe som heter Paceville, det är ett område med nästan bara pubar/barer och discotek.
Det är väl det som jag kommer på sådär på en gång.
Just det, jag har också bott i qawra (uttalas auora, låter nästan lite finskt), det är en liten by, men är ihopbygd med Bugibba, där det finns lite mer affärer och shopping.